چرا آیفون 14 پلاس جایگزین سری مینی شد؟!

اپل در خانواده جدید آیفون ۱۴، برخلاف سری‌های قبلی، مدل مینی را حذف کرده و به جای آن، آیفون ۱۴ پلاس را جایگزین آن کرده است.

البته در سایر ویژگی‌های این سری با تمام مدل‌های قبلی آیفون مانند نصب برنامه‌ها، تغییر زیادی ایجاد نشده و شما با خرید گیفت کارت اپل از ایران موجو و افزایش اعتبارتان در سرویس آیتونز یا استفاده از اپل استور، همچنان می‌توانید برنامه‌های دلخواهتان را نصب کنید.

آیفون مینی در بازار موفق بود یا خیر؟

توجیه اقتصادی برای تولید یک محصول، اولین و مهمترین پیش شرطی است که حداقل در مورد مدل مینی سری آیفون برآورده نشد. اپل در سال ۲۰۲۰، مدل مینی را برای سری آیفون معرفی کرد. مدلی که تقریبا امکاناتی مشابه مدل اصلی داشت اما از لحاظ اندازه، کمی کوچکتر بود.

به دلیل تفاوت قیمت این مدل با سری اصلی، انتظار اپل این بود که بخش قابل توجهی از طرفداران این برند که توانایی خرید نسخه اصلی را ندارند، به سراغ آیفون‌های مینی بروند و به جای آیفون 14 پلاس، شاهد آیفون ۱۴ مینی باشیم و حداقل در چند نسل آینده نیز، همین مدل تکرار شود؛ اما این تصور، درست از آب درنیامد.

 خرید ارزان گیفت کارت اپل آیتونز ایران موجو

آیفون مینی با 12 شروع و با 13 تمام شد!

سری مینی آیفون، پس از معرفی آیفون 12 در سال 2020، فروش جالبی نداشت و بر اساس داده‌های CIRP، فقط 6 درصد از کل فروش خانواده آیفون 12 مربوط به سری مینی بود که البته همین موضوع، آن زمان نیز اپل را وادار کرد که به جای تمرکز بر روی تولید آیفون 12 مینی، به سراغ 12 پرو برود و حتی در اکتبر 2021، کلا بیخیال تولید آیفون مینی 12 شود.

این فروش بی سرانجام آیفون 12 مینی، به مدل 13 مینی هم سرایت کرد و علیرغم اینکه در این سری هم، اپل باز دست به تولید سری مینی زد اما باز با شکست نسبی مواجه شد و در اینجا بود که اپل تصمیم به حذف سری مینی گرفت.

در آوریل سال 2022، طبق آمارها، فروش آیفون 13 مینی، فقط 3 درصد از سهم کل فروش خانواده آیفون 13 را به خود اختصاص می‌داد که نه تنها کمتر از سری 12 بود؛ بلکه کاری کرد که تصمیم اپل برای حذف این مدل، کاملا قطعی شود و در خانواده آیفون 14، مدل جدیدتری جایگزین سری مینی شود. آیفون 14 پلاس، مشابه مینی است اما با نمایشگری تقریبا هم اندازه با آیفون 14 اصلی.

 آیفون 14 پلاس به جای آیفون مینی

آیا آیفون 14 پلاس به سرنوشت سری مینی دچار می‌شود؟

برخلاف آیفون‌های 12 و 13 مینی، آیفون 14 پلاس از نمایشگر بزرگتری نسبت به آیفون 14 معمولی استفاده می‌کند که اندازه 6.7 اینچی دارد و از نوع XDR OLED دالبی ویژن با روشنایی 1200 نیت است. علاوه بر این ویژگی، اپل در این مدل از نوعی فناوری جدید به نام Photonic Engine استفاده کرده است که تکنولوژی جدیدی است و در تمام خانواده آیفون 14 وجود دارد. این فناوری، به دوربین آیفون 14 پلاس و سایر مدل‌های آیفون 14 اجازه می‌دهد که در محیط‌های کم نور، فیلمبرداری و عکسبرداری بهتری داشته باشند.

ویژگی دیگری که احتمالا شکست آیفون‌های مینی را نصیب آیفون 14 پلاس نمی‌کند؛ مجهز بودن این گوشی جدید به تکنولوژی برقراری ارتباط ماهواره‌ای در شرایط اضطراری است و در صورت نبود شبکه، طی حداکثر 15 ثانیه به اولین ماهواره نزدیک به موقعیت کاربر وصل خواهد شد و می‌توان از آن برای ارسال پیام استفاده کرد. از لحاظ باتری نیز، به گفته اپل، آیفون 14 پلاس مانند مدل پرومکس، از باتری بسیار بهتری نسبت به آیفون 13 و سایر هم خانواده‌های او بهره مند است. زمان عرضه این مدل در بازار، دیرتر از سایر اعضای خانواده است و از 15 مهرماه با قیمت حدود 899 دلار به بازار وارد می‌شود. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.