خوشبختانه این مقصد بزرگ صادراتی و رو به رشد، در همسایگی ایران است و مرزهای تجاری متعدد بین ایران و عراق از شمال تا جنوب درکنار سایر مزیت‌هایی همچون انرژی و نیروی کار ارزان و...، ایران را در مقایسه با سایر کشورهای رقیب، مبدا جذاب‌تری برای تأمین محصولات مورد نیاز تجار عراق مبدل کرده است.

  از این رو بازار عراق، حداقل تا 10 سال آینده یکی از بهترین مقاصد صادراتی و سرمایه‌گذاری برای ایران خواهد بود. مهم‌ترین گام در بازاریابی صادراتی در عراق، پس از تحقیقات بازار و تدوین استراتژی‌های بازاریابی، یافتن شریک تجاری، خریدار خارجی و نماینده فروش از بین تجار و وارد کنندگان عمده درعراق است.

مهم‌ترین روش‌های پیدا کردن تجار و وارد کنندگان عمده در عراق عبارتند از: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق، حضور در هیأت‌های تجاری که به عراق اعزام می‌شوند، حضور در نشست‌های تجاری B۲B ، حضور میدانی و بازاریابی میدانی در عراق، درج اطلاعات شرکت و معرفی محصولات شرکت در دایرکتوری‌ها و یلوپیج‌ها، ارتباط با اتاق‌های بازرگانی عراق، ارتباط با رایزنان بازرگانی ایران درعراق و به‌طورکلی حضور و معرفی شرکت و محصولات شرکت در هر محلی است که احتمالاً مشتریان بالقوه عراقی در آنجا حضور دارند. 

یکی از مؤثرترین و کم هزینهترین روش‌ها برای بازاریابی صادراتی و پیدا کردن تجار و واردکنندگان عمده در عراق، درج آگهی تبلیغاتی و ثبت و ارائه اطلاعات و در واقع معرفی شرکت و محصولات شما در دایرکتوری هاست و دایرکتوری های تولیدکنندگان کالاها و خدمات هر کشور از مهم‌ترین منابع برای پیدا کردن آنها و برقراری ارتباط با آن‌ها می باشد.

کشورهای رقیب ایران در بازار عراق، با داشتن چنین دایرکتوری هایی امکان دیده شدن تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود را بیشتر کرده‌اند. متأسفانه این کمبود در خصوص تولیدکنندگان کشور ایران در بازارهای خارجی به شدت دیده می شود و تجار کشورهای هدف صادراتی علاوه بر اینکه شناخت خوبی از تولیدکنندگان ما ندارند به راحتی نیز نمی توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

همانگونه که یافتن مشتری خارجی برای یک تولیدکننده امری دشوار و مستلزم هزینه است و زمان است، برای یک واردکننده نیز یافتن محصول مورد نظر از میان انبوه تولیدکنندگان یک کشور دشوار است. لذا وجود یک دایرکتوری جامع که به صورت طبقه بندی شده بر اساس حوزه فعالیت، تولیدکنندگان منتخب کشور که آمادگی و توانایی صادرات دارند را معرفی کند، برای تجار کشورهای خارجی بسیار جذاب و کاربردی خواهد بود.

چه بهتر که ما به عنوان فروشنده، در معرفی خود پیش قدم شویم و به درستی این گام را برای ورود به بازار کشور هدف صادراتی خود برداریم. وجود اطلاعات یک تولیدکننده در دایرکتوری هایی که به ویژه از منابع معتبری چون اتاق های بازرگانی منتشر می‌شوند، یک معرفی نامه خوب برای نشان دادن توانمندی‌ها و  اعلام آمادگی برای همکاری با شرکای تجاری خارجی است.

دایرکتوری ها منابعی ماندگار هستند و از آنجا که هر ساله تجدید چاپ می شوند می توان گفت حضور مستمر شما را در بازار صادراتی اثبات و به نمایش می گذارند. در کنار سایر روش‌های بازایابی صادراتی، وجود نام و اطلاعات شرکت شما در دایرکتوری کشورتان از الزامات صادرات است.

با افزایش رقبا باید تلاش کنیم تا بیشتر و بیشتر دیده شویم....

"مؤسسه تسیلگران تجارت فکر فردا" با همکاری و نظارت "اتاق های مشترک بازرگانی" بر آن شده تا تلاش کند با تهیه، چاپ و مهم‌تر از همه توزیع برنامه‌ریزی شده و هدفمند کتاب‌های دایرکتوری به صورت تخصصی برای هر کشور هدف صادارتی و به صورت همه ساله اطلاعات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران را به صورت مستقیم در اختیار تجار و در واقع واردکنندگان کشورهای خارجی قراردهد. چرا که تجار و واردکنندگان عمده یک کشور، دایرکتوری های تولیدکنندگان و صادرکنندگان یک کشور را تهیه و در آن جستجو می‌کنند تا با تولیدکننده محصول مورد نظر جهت تأمین کالا تماس برقرار کنند.

سومین نسخه از  "دایرکتوری تولید‌کنندگان و صادرکنندگان ایران  جهت توزیع در کشور عراق"  توسط"مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا" و با همکاری و نظارت " اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق" درحال تدوین می باشد. این دایرکتوری به سه زبان عربی، کوردی و انگلیسی در تیراژ 3000 نسخه، و برای سال 2023 میلادی توزیع و در اختیار تجار، واردکنندگان عمده، شرکت‌های پخش، تشکل‌های بخش خصوصی و دولتی عراق قرار خواهد گرفت. لذا فرصت ارزشمندی است در جهت معرفی تولیدکنندگان کشور که قصد صادرات محصولات و خدمات خود را به عراق دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس وبسایت www.fftf.ir   مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن‌های 02166563118 و 02166563164 تماس حاصل فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.