راهکارهای از بین بردن جای جوش با رویال کلاژن

راهکارهای بسیار زیادی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد، اما همه این روش‌ها کارآمد نیستند بلکه برای درمان این نوع لکه پوستی باید به انواع جای جوش توجه داشته باشیم.

در ادامه این مطلب قصد داریم ضمن بررسی منشا آکنه و جوش‌های صورت، به معرفی بهترین روش‌های درمانی برای این عارضه پوستی بپردازیم.

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

به دلیل مسدود شدن غدد چربی که به طور طبیعی در پوست وجود دارند، جوش و آکنه در سطح پوست ظاهر می‌شود. در واقع با تجمع چربی داخل غده‌های چربی پوست، با کتری‌هایی که به طور طبیعی در این غدد وجود دارند عفونی می‌شوند. رعایت بهداشت فردی در تسریع روند بهبودی جوش و آکنه موثر است اما به عنوان عامل بروز جوش در نظر گرفته نمی‌شود. عوامل تاثیرگذار در بروز جوش و آکنه در پوست عبارتند از:

·        جوش و آکنه معمولا در سنین نوجوانی بروز پیدا می‌کند. وراثت نیز در بروز این عارضه پوستی تاثیرگذار است.

·        عدم تعادل‌ هورمون‌ها یکی از عوامل بروز جوش و آکنه است. به همین دلیل در بسیاری از بانوان جوش صورت به صورت دوره‌ای بروز می‌کند.

·        تغذیه در بروز جوش و آکنه موثر است. تحقیقات نشان داده مصرف غذاهای چرب و خوراکی‌هایی مانند چیپس، پفک، تخمه آفتاب گردان باعث بروز جوش می‌شود که این موارد به ویژه در نوجوانان و در سنین بلوغ رایج است.

·        عدم رعایت بهداشت فردی نیز از دیگر علل  بروز جوش صورت است. افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند باید به صورت روتین با استفاده از شوینده مناسب، صورت خود را بشویند.

·        استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و باز شدن منافذ پوست می‌شود. بنابراین از برندهای معتبر لوازم آرایشی و محصولات بدون چربی یا Oil Free  استفاده کنید.

انواع جای جوش و آکنه

جای جوش

جای جوش باعث از بین بردن یکدستی پوست می‌شود و حالت زخم مانند روی پوست ایجاد می‌کند. انواع اسکار و جای جوش صورت به شرح زیر است.

اسکار آتروفیک (جای جوش فرو رفته)

این نوع اسکار با ایجاد فرورفتگی در پوست قابل مشاهده هستند. در واقع تحلیل بافت پوست باعث بروز اسکارهای آتروفیک می‌شود. انواع نمونه‌های اسکار آتروفیک به شرح زیر است:

·        اسکار قندیلی  (Ice pick)

اسکارهای قندیلی به صورت یک سوراخ باریک و عمیق روی پوست ظاهر می‌شوند و در برخی موارد به صورت منافذ باز و بزرگ به نظر می‌رسند. این نوع اسکار در اثر انتقال کیست‌های عفونی از عمق پوست به سطح آن، شکل می‌گیرند و باعث ایجاد یک حفره ستونی و عمیق در پوست می‌شوند.

·        اسکار مربعی (Boxcar)

این نوع اسکار یا جای جوش به صورت یک داره در پوست ظاهر می‌شود. اسکار مربعی نسبت به اسکار قندیلی عریض‌تر است و حالت ابله مانند در سطح پوست ایجاد می‌کند. این نوع اسکار معمولا به دلیل از دست رفتن کلاژن پوست ایجاد می‌شوند. در واقع التهاب پوست باعث از بین رفتن کلاژن پوست می‌شود و با کاهش مقاومت پوست، اسکار مربعی بروز پیدا می‌کند.

·        اسکار چرخشی (Rolling)

این نوع جای جوش ظاهری ناهموار و موجی شکل در پوست ایجاد می‌کند. با تشکیل رشته‌هایی از جنس فیبر در بین بافت‌های پوست، قسمت اپیدرم پوست به سمت پایین کشیده شده و باعث ایجاد ناهمواری و اسکار چرخشی در سطح پوست می‌شود.

اسکار آکنه هیپرتروفیک (برجسته)

این نوع اسکارهای برجسته معمولا در ناحیه شکم و کمر ایجاد می‌شوند و در بین آقایان رایج‌تر هستند. این نوع اسکار به صورت ضایعات پوستی برجسته و محکم ظاهر شده و بعد از یک جوش عفونی بزرگ یا زخم عمیق ایجاد می‌شوند.

درمان جای جوش صورت و انواع  اسکار آکنه

انواع روش‌های درمانی متناسب با نوع اسکار آکنه به شرح زیر است:

·        اسیدلاکتیک

زخم و آکنه‌هایی که تغییر رنگ داده و تیره شده اند را با استفاده از داروهایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، قابل درمان می‌باشند. سالیسیلیک اسید به طور طبیعی در سرکه یافت می‌شود و برای درمان انواع جای جوش و آکنه مناسب است.

·        اسید سالیسیلیک

یکی از مواد کاربردی برای درمان جای جوش و آکنه اسید سالیسیلیک است. این ماده باعث پاکسازی عمیق منافذ پوست می‌شود و ممکن است باعث بروز خشکی پوست شود. در صورت وجود التهاب یا خشکی پوست باید با پزشک متخصص در میان بگذارید.

·        آلفا هیدروکسی اسیدها

این نوع مواد برای درمان جای جوش آکنه بسیار مفید هستند و در بیشتر محصولات درمانی به کار می‌روند. این اسیدها لایه مرده سطح پوست را حذف می‌کنند و باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شوند.

·        لایه برداری شیمیایی

لایه برداری پوست با استفاده از داروهای شیمیایی باعث از بین بردن لایه‌های مرده سطح پوست می‌شود. استفاده از این داروها برای درمان انواع جای جوش و اسکار آکنه مفید است.

·        ضدآفتاب

استفاده روزانه از ضد آفتاب برای درمان جای جوش بسیار موثر است. اشعه خورشید باعث تیره شدن اسکار آکنه می‌شود. بنابراین برای درمان اسکار آکنه استفاده از ضد آفتاب توصیه می‌شود.

·        میکرونیدلینگ

از روش میکرونیدلینگ برای درمان اسکارهای عمیق استفاده می‌شود. در این روش یک غلتک حاوی سوزن روی پوست قرار می‌گیرد و با ایجاد سوراخ‌های ریز روی پوست انواع مواد مغذی و کلاژن برای بازسازی پوست را به زیر پوست تزریق می‌کند.

·        درم ابریژن

درم ابریژن یکی از پرطرفدارترین روش‌های از بین بردن لک جوش است. در این روش لایه سطحی پوست توسط دستگاه ساییده شده تا لایه‌های جدید جایگزین آن شود. از درم ابریژن برای اسکار های کم عمق و نزدیک به سطح پوست مانند اسکارهای جعبه‌ای استفاده می‌شود.

·        پر کننده‌ها

انواع پرکننده‌ها برای درمان اسکار آکنه به کار می‌روند. از ژل‌های حاوی کلاژن، چربی و سایر محصولات تجاری به عنوان پرکننده استفاده می‌شود که به طور معمول 6-8 ماه ماندگاری دارند.

·        تزریقات

برای درمان اسکار  جای جوش فرو رفته معمولا از تزریق مواد حاوی کلاژن استفاده می‌شود. انواع ژل، فیلر و پرکننده‌های موثر در درمان اسکار با نظر پزشک تجویز می‌شوند.

بهترین قرص کلاژن ساز برای رفع جای جوش

همانطور که گفتیم، بر اثر بروز جوش‌های عفونی و تجمع چربی در غدد زیر پوست، کلاژن پوست نیز از بین می‌رود. همین عامل باعث کاهش مقاومت بافت پوست و ایجاد اسکار و جای جوش در صورت می‌شود. از طرفی، کلاژن باعث آبرسانی عمیق و کنترل چربی پوست می‌شود. بنابراین استفاده از قرص کلاژن ساز باعث شادابی پوست و رفع جای جوش خواهد شد.

رویال کلاژن نوعی قرص کلاژن ساز برای جای جوش است. این محصول  با کیفیت نوعی مکمل محبوب برای رفع چین و چروک‌های پوست و سلامت مو و ناخن است. در هر یک از قرص‌های رویال کلاژن 833 میلی گرم کلاژن هیدرولیز شده وجود دارد که باعث استحکام پوست و رفع جای انواع اسکار آکنه می‌شود.

چگونه می توان خط اسکار آکنه را کاهش داد؟

اسکار آکنه

برای کاهش خط اسکار آکنه روش‌های متعددی وجود دارد که موثر ترین روش‌های کاهش خط اسکار به شرح زیر است.

1.      کرم ضد آفتاب بزنید

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، جای جوش و اسکار روی پوست تیره می‌شود. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از ایجاد لکه پوستی ضروری است.

2.      فشار ندهید و نخراشید

با فشار دادن و خراشیدن جای جوش، مدت زمان درمان آن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین برای کاهش اسکار آکنه جوش‌های خود را دستکاری نکنید.

3.      سیگار نکشید

استعمال سیگار باعث کاهش کلاژن پوست، ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن و آسیب به بافت پوست می‌شود. بنابراین برای کاهش خط اسکار آکنه سیگار کشیدن را ترک کنید.

4.      به متخصص پوست مراجعه کنید

برای تصمیم گیری در مورد درمان جای جوش و اسکار آکنه لازم است به متخصص پوست مراجعه کنید. زیرا روش‌های درمانی بسیار متنوعی برای درمان جای جوش صورت وجود دارد که باید با در نظر گرفتن نوع اسکار، مناسب ترین روش انتخاب شود تا در نهایت بهترین نتیجه را از درمان جای جوش دریافت نمایید.

معرفی شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر ( Nikanpharma.com ) با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه واردات مکمل‌های غذای و دارویی از کشورهای انگلیس، سوئیس و چک، توانسته نیازهای اساسی مردم را در زمینه مکمل‌های دارویی برطرف سازد. این مجموعه در سال 1399 با به بکارگیری نیروی جوان و متخصص محصولات برندهای هیرونیک و ایکس مارت را با بهترین کیفیت در بازار عرضه کند.

خلاصه مطلب

امروزه جوش ها یکی از مهم ترین مشکلات پوستی برای بسیاری از افراد است و موارد زیادی بر آن تاثیر می گذارد. به همین دلیل، اکثر افراد به دنبال راه هایی برای از بین بردن جوش ها هستند تا زیبایی پوست خود را بهبود بخشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.