رعایت نکات بهداشتی در مساجد و هیات های محرمی

 البته به خاطر شیوع کرونا، گرم شدن هوا و امکان بروز مسمومیت غذای نذری، لازم است تا دستورالعمل‌هایی در رابطه با رعایت نکات بهداشتی در محرم ارائه شود تا از سلامت عموم جامعه حفاظت گردد.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات بهداشت فردی و نذری پرداخته‌ایم، همراه ما باشید.

مراسم عزاداری امام حسین (ع) در سال ۱۴۰۱

با کاهش شیوع کرونا در ماه‌های گذشته، کشور ایران توانسته است تا میزان ابتلا و آمار قربانیان را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. با این توصیفات هم میهنان عزیز می‌توانند سال ۱۴۰۱ در مراسم‌های عزاداری گروهی و دسته‌های متحرک شرکت کنند. در نظر داشته باشید که محرم سال ۱۴۰۱ در روز هشتم مرداد آغاز خواهد شد. در تقویم شمسی ایران، روزهای شانزدهم و هفدهم مرداد ماه به ترتیب به عنوان تاسوعا و عاشورای حسینی علامت گذاری شده است.

اگر به هر دلیلی امکان حضور در مراسم‌های دسته جمعی را ندارید و ترجیح می‌دهید که به صورت خانوادگی یا حتی تک‌نفره عزاداری را در خانه ادامه دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از نوحه‌های جواد مقدم، مجید بنی فاطمه و میثم مطیعی برای قرار گرفتن در حال و هوای محرمی کمک بگیرید. گوش دادن به نوحه‌های درخور و شایسته، می‌تواند به افزایش شور حسینی در دهه اول محرم کمک کند. با وجود اینترنت شما می‌توانید به نوحه ترکی، عربی و ایرانی دسترسی داشته باشید و از مداحی‌های باکیفیت برای مراسم‌های خود استفاده کنید.

محرم

مهم‌ترین دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در محرم

همراهی و همکاری مردم در اجرای کامل دستورالعمل‌ها در سال‌های گذشته، مهم‌ترین عامل موفقیت هیئت‌های عزاداری در کنترل موج‌های قبلی کرونا بوده است. با توجه به گسترش واکسیناسیون و کاهش شدت شیوع کرونا در سال ۱۴۰۱، بسیاری از افراد قصد دارند که به هیئت و مجالس عزاداری گروهی بروند. از مهم‌ترین دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در کاهش احتمال شیوع این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آموزش دستورالعمل‌های بهداشت فردی به مردم و دوست‌داران محافل عزاداری و نوحه

  • برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه برای هدایت مردم به عزاداری در فضای باز و بافاصله مطمئن

  • انسجام بخشی و هماهنگ سازی مراجع کنترلی برای بهبود وضعیت استفاده از ماسک در عزاداری‌ها

  • ارائه اختیارات به استانداران با توجه به محدودیت‌ها و قرمز شدن احتمالی وضعیت شهرهای مختلف در مناطق متفاوت کشور

نکات بهداشت فردی در عزاداری

به خاطر افزایش شناخت پزشکان به هویت ویروس کرونا و افزایش سرعت واکسیناسیون، مردم می‌توانند در محرم سال ۱۴۰۱ بدون نگرانی در عزاداری‌های عمومی شرکت کنند و با داشتن ماسک و رعایت حداقل فاصله، به عزاداری بپردازند. از مهم‌ترین نکات اعلام شده در رابطه با بهداشت فردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تجمع در فضاهای بسته با سقف کوتاه

  • کوتاه‌کردن زمان عزاداری به حداکثر ۲ ساعت

  • به همراه داشتن زنجیرهای شخصی برای زنجیر زنی

  • استفاده از ماسک فیلتر دار یا جراحی و به همراه داشتن ماسک اضافه

  • عدم شرکت در مراسم عزاداری در صورت بروز علائمی مثل عطسه، آبریزش و سرفه

  • ممنوعیت عزاداری‌های سنتی از جمله گل‌مالی و قمه‌زنی به خاطر عفونت و پراکندگی ویروس

اگر بیماری زمینه‌ای دارید و نگران پراکندگی و شروع پیک بعدی کرونا هستید، بهتر است در خانه بمانید و با دانلود مداحی‌های معروف و باکیفیت، در خانه و خودرو خودتان به عزاداری ادامه دهید. شما می‌توانید نوحه‌های مهدی رسولی، محمود کریمی و سایر مداحان پرشور حسینی را از سایت آپ موزیک دانلود کنید.

نکات بهداشتی نذری در عزاداری

رعایت نکات ساده و پر اهمیت بهداشتی می‌تواند در تأمین سلامت عمومی تاثیرگذار باشد. توجه کنید که هرگونه پخت و پز باید در شرایط بهداشتی صورت بگیرد. از دیگر نکات بهداشتی با اهمیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ورود افراد متفرقه و ناشناس به محل طبع غذا و دخالت در امر تهیه و توزیع نذری

  • رعایت اصول بهداشتی و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، استفاده از روپوش تمیز و سفید

  • اطمینان از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی

  • خودداری از ذخیره‌سازی مواد غذای خام یا پخته

جمع‌بندی

با کاهش شیوع کرونا و بهبود سرعت واکسیناسیون، به احتمال بالا محرم ۱۴۰۱، یکی از پرشورترین و محرم‌ها در چند ساله اخیر خواهد بود. بهتر است شما هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های گروهی عزاداری شرکت کنید یا با دانلود نوحه و مداحی، به بهترین شکل از این دوران معنوی استفاده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.