راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور

همان طور که احتمالا می دانید یکی از تجهیزات مورد نیاز در مراکز آموزشی، مدارس، دانشگاه ها، شرکت ها و ... ویدئو پروژکتور است.

با کمک ویدئو پروژکتور می توان مطالب مورد نظر را برای مخاطبین خود ارائه کرد و درک مطالب را برای آن ها آسان تر نمود.

اگر شما جزء کسانی هستید که قصد خرید ویدئو پروژکتور دارید پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را کسب کنید و با اطمینان کامل خرید خود را انجام دهید.

ویدئو پروژکتور چیست؟

در ابتدا بهتر است با دستگاه ویدئو پروژکتور آشنا شوید. به صورت کلی ویدئو پروژکتور را می ‎توان مانند یک دوربین معکوس در نظر گرفت، یعنی به جای آن که نور‌‌ را دریافت کند، نور را از لنز بیرون می‌ فرستد. در این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور، ما درباره‌ی ویدئو پروژکتور صحبت خواهیم کرد که چه ویدئو پروژکتوری با چه لومنسی، با چه نوع لامپی، با چه کنتراستی و… برای نیاز شما مناسب است.

دسته بندی ‎های گوناگونی برای ویدئو پروژکتورها موجود است. در این قسمت ما دسته بندی هایی که مهم تر و کارآمدتر می باشند را معرفی خواهیم کرد.

انواع ویدئو پروژکتور از لحاظ نوع کاربری

ویدئو پروژکتورها از لحاظ نوع مصرف به سه نوع تقسیم می شوند:

  •     ویدئو پروژکتور جیبی که پیکو نیز به آن گفته می شود؛

  •     ویدئو پروژکتور خانگی؛

  •     ویدئو پروژکتور چند ‎رسانه ‌ای.

در ادامه مطلب سعی داریم این سه نوع ویدئو پروژکتور را بیشتر معرفی کنیم.

ویدئو پروژکتور جیبی

این مدل ویدئو پروژکتورها همچنان جزء تکنولوژی نوین به شمار می آیند و در حال پیشرفت و تکامل می باشند. لازم به ذکر است این نوع ویدئو پروژکتورها مورد نیاز افراد بسیار زیادی می باشند. به آسانی قابل حمل بوده و اغلب می توان آن ها را روی سه پایه های عکاسی رو میزی قرار داد. شدت روشنایی آن ها به طور معمول بین ۲۰ تا ۱۰۰۰ لومنس (LUMENS) است. لومنس واحد شدت روشنایی یا Brightness تصویر می باشد. که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.
این مدل ویدئو پروژکتورها به طور معمول مجهز به لنز با قابلیت زوم اپتیکی نیستند و در نتیجه جهت ایجاد تصویر با سایزهای گوناگون باید دستگاه را جا به جا کرد. اگر حجم و وزن کم ویدئو پروژکتور برایتان اهمیت دارد این ویدئو پروژکتورها می توانند گزینه مناسبی برای انتخاب شما باشند.

ویدئو پروژکتور خانگی

ویدئو پروژکتور خانگی

ویدئو پروژکتورهای خانگی به طور معمول دارای شدت روشنایی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰  لومنس (LUMENS) می باشند و دارای محدوده زوم اپتیکال قوی می باشند. این مدل ویدئو پروژکتورها اغلب جهت استفاده در اتاق نشیمن و یا اتاقی برای نمایش فیلم مناسب بوده و نصب می شوند. در این دسته از مکان ها نور محیط معمولا قابل کنترل است و بنابراین می توان نور محیط را بسیار کم کرد.

یکی از ویژگی های مهم این ویدئو پروژکتورها نسبت کنتراست بسیار بالای این ویدئو پروژکتورها است. لازم به ذکر است که هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد تصویر بهتری تولید خواهد شد و اختلاف تاریکی و روشنایی بیشتر می باشد. اغلب این دسته از ویدئو پروژکتورها دارای نسبت کنتراست ۵۰۰۰ به ۱ و یا بهتر می باشند.

تلویزیون ها به طور معمول تا سایز ۵۵ اینچ قیمت معقولی دارند ولی اگر علاقه داشته باشید تصویر بزرگ تری را برای تماشا داشته باشید و حس سینما را در خانه ایجاد کنید، پیشنهاد ما تهیه این ویدئو پروژکتورها می باشد. لازم است بدانید سیستم خنک کنندگی این ویدئو پروژکتورها اغلب بسیار کم صدا می باشند تا در زمان تماشای فیلم مشکل ایجاد نشود.

این ویدئو پروژکتورها در حال حاضر دارای رزولوشن یا کیفیت تصویر FHD و یا ۴K می باشند که البته لازم به ذکر است که نوع ۴K قیمت بسیار بالایی دارند.

ویدئو پروژکتور چند ‎رسانه ‌ای

ویدئو پروژکتورهای چند رسانه‎ ای مجهزترین دسته‌ ویدئو پروژکتورها محسوب می شوند. در واقع ویدئو پروژکتورهای چند رسانه ‌ای همه کار امجام می دهند و برای اغلب امور، از ارائه پاورپوینت ‎های سخنرانی گرفته تا نمایش کلیپ‎ های ویدیویی و نمایش اسلاید در مجالس عروسی کاربرد دارند. این مدل ویدئو پروژکتورها به طور کلی قابل حمل در نظر گرفته می شوند؛ در وزنی کمتر از ۱٫۵ کیلوگرم برای مدل ‎های خیلی باریک به بالاتر موجود هستند و روشنایی آن ‎ها در رنج ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ لومن یا بیشتر می باشد.

همان طور که در بخش بالا گفته شد ویدئو پروژکتورها به سه نوع تقسیم شده اند که هر کدام آن ها دارای چندین تکنولوژی لامپ می باشند. ابتدا ما باید با در نظر گرفتن محیط کاربری ویدئو پروژکتور خود یکی از سه مدل بالا را انتخاب می نماییم بعد از انتخاب باید تکنولوژی نوع لامپ ویدئو پروژکتور را انتخاب کنیم.

انواع تکنولوژی نوع لامپ ویدئو پروژکتور

انواع ویدئو پروژکتور از نظر تکنولوژی نوع لامپ شامل موارد زیر می باشند:

  •     LED

  •     DLP

  •     LCD

در ادامه انواع تکنولوژی لامپ را بررسی خواهیم کرد.

ویدئو پروژکتورهای LED

ویدئو پروژکتورهای LED

ویدئو پروژکتورهای ال ای دی با نور تعریف می شوند. در این تکنولوژی نوین لامپ ‌ها کارایی ندارند و به جای آن از لیزر و LED استفاده می شود. بنابراین ال ای دی ها در این مدل ویدئو پروژکتور دارای طول عمر بسیار طولانی تر از لامپ های ویدئو پروژکتورهای دیگر می باشند. عمر LED از ۱۰۰۰۰ تا۵۰۰۰۰ ساعت می باشد که نسبت به ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت مدل های دارای لامپ، محمدوده بالایی به شمار می آید. لازم به ذکر است از این مدل ویدئو پروژکتور هم در مصارف تجاری و هم خانگی استفاده می شود.

ویدئوپروژکتور های DLP

تکنولوژی دی ال پی (Digital Light Processing (DLP به معنای پردازش دیجیتالی نور می باشد و برای نخستین بار از دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شده است. تکنولوژی دی ال پی (DLP) با به کارگیری انحراف آینه‎ های میکروسکوپی دیجیتالی عمل می‎ کند و به یاد داشته باشید که DMD به معنای دستگاه میکرو آینه ‎ای دیجیتالی می ‎باشد. DMD به عنوان یک کلید نوری عمل می نماید.

ویدئوپروژکتور های LCD

از سال ۱۹۸۰ به بعد اغلب ویدئو پروژکتورها با کمک تکنیک LCD به تولید رسیده اند. همانطور که احتمالا می ‎دانید ال سی دی به معنای نمایشگر کریستال مایع (liquid crystal displays) می باشد. با این تکنیک، نمایش جداگانه ‎ای از هر کدام از نقاط تصویر بر صفحه نمایش امکان پذیر می باشد. این نقاط به صورت دلخواه قابل تغییر می باشند تا تصویر شفاف و واضحی ایجاد شود.

لازم به ذکر است که ویدئو پروژکتورهای LCD نور سفید را با استفاده از سه آینه به رنگ های اصلی قرمز- سبز- آبی تفکیک می کند و سپس با هدایت آن به نمایشگرهای LCD دوباره با هم ترکیب می شوند. زمانی که نور از طریق پنل ال سی دی ارسال می شود، تک پیکسل ها جهت دادن اجازه عبور نور یا مسدود کردن آن باز یا بسته خواهند شد.

سپس رنگ های مجزا به وسیله یک منشور دیگر یکی خواهند شد و بر روی صفحه‎ نمایش ارسال می‎ شوند و تصویر واحدی با بیش از ۱۶٫۷ میلیون رنگ تولید می نمایند، که به واسطه لنز عبور کرده و روی صفحه نمایش پخش می شوند.

در آخر

اگر شما نیز قصد تهیه ویدئو پروژکتور استوک دارید می توانید با مراجعه به سایت آی ژکتور و یا تماس با کارشناسان این مجموعه اطلاعات لازم جهت انجام یک خرید مطمئن را کسب کنید و با خیال راحت دستگاه مورد نظر خود را تهیه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.