ورق گرم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ورق گرم، یکی از معروف‌ترین ورق‌های فولادی است که به روش نورد گرم و با عبور از کوره‌هایی با حرارت بالا ساخته می‌شود.

 فرآیند تولید این ورق در مقابل فرآیند تولید ورق سرد (روغنی) قرار می‌گیرد. روش کلی تولید ورق گرم به شکل زیر است:

شمش‌های فولادی به شکل اسلب یا تختال وارد خط تولید نورد گرم می‌شوند و با افزایش دما تا ۱۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، بسیار منعطف و شکل‌پذیر می‌شوند؛ سپس از غلطک‌های گوناگونی عبور می‌کنند تا به ضخامت مورد نظر برسند.

گفتنی است که ورق‌های گرم در فرآیند تولید و به سبب گرمادهی و خنک‌سازی ناگهانی، ظاهری مات و جنسی خشن پیدا می‌کنند؛ به همین خاطر از ورق‌های نورد گرم، با عنوان ورق سیاه نیز یاد می‌کنند.

ورق گرم چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق گرم به دو نوع کلی معمولی و صنعتی تقسیم می‌شود. هر کدام از این دو ورق از آلیاژهای گوناگونی ساخته شده و در نتیجه، ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی متفاوتی دارند.

جدول‌های استاندارد گوناگونی وجود دارد که درباره‌ی آلیاژها و فولادهای به‌کاررفته در ساخت این ورق به ما اطلاعات دقیقی می‌دهند:

  • جدول استاندارد شیمیایی ورق گرم:

جدول استاندارد ورق گرم

  • جدول مشخصات مکانیکی ورق گرم گرید ST۳۷ :

جدول2

همان‌طور که گفته شد، پس از ساخت ورق گرم، لازم است که فرآیند سردسازی ورق انجام شود. طی این فرآیند، آسیب‌های ظاهری زیادی در سطح ورق ایجاد می‌شود. بسیاری از این آسیب‌ها به وسیله‎ی سمباده‌زنی یا اسیدشویی از بین می‌روند؛ اما در نهایت، این ورق‌ها شکل ظاهری چندان مطلوبی به خود نمی‌گیرند. همچنین، بدنه‌ی آن‌ها بسیار خشن و زبر باقی می‌ماند؛ به همین دلیل، به این محصول، «ورق سیاه» هم می‌گویند.

علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، ورق گرم دارای ویژگی‌های فنی زیر نیز هست:

  • قیمت کمتری نسبت به انواع ورق دارد.

  • ضخامت آن از یک و نیم میلی‌متر تا صد میلی‌متر متغیر است.

  • از این ورق در ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی و خودروسازی بهره می‌برند.

انواع ورق گرم

انواع ورق گرم

ورق سیاه

ورق‌های فولادی سیاه (نورد گرم) با نام انگلیسی Hot Rolled Sheet شناخته می‌شوند. نورد گرم، یکی از روش‌های تولید ورق‌های فلزی با ضخامت کم می‌باشد و به ورق تولیدی با این روش در نهایت ورق نورد گرم یا اصطلاحا ورق سیاه گفته می‌شود.

علت استفاده از اصطلاح ورق سیاه برای محصول تولیدی با این روش این است که به دلیل ذوب اجزای تشکیل دهنده‌ی ورق، در دمای بالا رنگ محصول مات می‌گردد. به همین دلیل از اصطلاح ورق سیاه برای نامگذاری استفاده گردیده است. با ما  در وب سایت سراج توس همراه باشید. 

انواع ورق سیاه

ورق سیاه در دو نوع ورق معمولی  ST52و ورق صنعتی  ST37 در بازار به فروش می‌رسد، از ورق ST37  بیشتر در مصارف ساختمانی و ساخت سوله‌ها استفاده می‌شود اما از ورق‌های ST52 در مصارفی مانند سدسازی، پتروشیمی و ساخت مخزن‌ها استفاده می‌شود. ضخامت نمونه‌های موجود دربازار در حدود ۶۰ میلی‌متر است؛ این ورق‌ها قابل برش به قطعات کوچکتری هستند. به طور مثال، ورقی با ضخامت ۴ میلی‌متر، ۱۰۰ سانتی‌متر عرض و ۱۲۵ سانتی‌متر طول دارد. برای آگاهی از کاربردهای ورق سیاه با ما همراه باشید.

ورق اسیدشویی

بعد از انجام عملیات نورد گرم روی فولاد، سطح فولاد در معرض اکسیژن هوا قرارگرفته و تشکیل اکسید آهن می‌دهد. روش‌های زیادی برای حذف اکسیدهای آهن استفاده شده است. روش ترجیحی در فولاد، اسیدشویی فولاد است. در این روش، ورقه‌های فولاد با اسید، شستشو داده می‌شوند. به فرایند اسیدشویی در انگلیسی ” Pickling ” گفته می‌شود.

اسیدشویی در اصل، برطرف‌کردن اکسید، با غوطه‌ورکردن ورقه‌های فولادی در اسید می‌باشد. بعد از اسیدشویی، صفحات فولادی برای پاک‌سازی باقی‌مانده‌ی ناخالصی‌های روی ورق اسیدشویی، با آب خالص شستشو داده می‌شوند. برای اسیدشویی از محلول pickle liquor، استفاده می‌شود که معمولاً حاوی اسید است و برای حذف ناخالصی‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمایزات بین ورق سرد و ورق گرم 

تمایزات بین ورق گرم و ورق سرد مطلبی است که باید از آن اطلاع داشته باشید، اینکه چگونه از آن استفاده می شود و چه مزایا و چه ویژگی های منفی ای دارد. در ادامه و با خواندن این مطالب قدرت آن را پیدا می کنید که گزینش انجام دهید و کالای درست را برای خود انتخاب کنید.

  1.  ورق گرم در مقایسه با ورق سرد: بهاء و  ورق

به طور کلی، قیمت  ورق سرد می تواند دو برابر قیمت  ورق گرم باشد، زیرا فرآیند کار با ورق سرد پیچیده تر از ورق گرم است. یک فرآیند دیگر به نام نمک و روغن زدن هم بین ورق سرد و گرم وجود دارد.

  1.  ورق گرم و سرد: کاربرد

ورق  گرم همیشه برای تولید محصولات بزرگتر استفاده می شود، زیرا محصولات بزرگ باید شکل های متمایزتری داشته باشند. ورق گرم رول شده، به عنوان ماده ی اولیه ی تولید ورق سرد رول شده و ورق روکشی به کار می رود.

محصولات کوچکتر باید با دوام تر و انعطاف پذیرترباشند، برای همین همیشه توسط فولاد سرد ساخته میشوند. ورق سرد محصولی است که از فولاد تهیه میشود. این ماده از فولاد داغ ساخته می شود و بدون حرارت دهی، در دستگاه تراش از ضخامت آن کم می شود.

کاربرد ورق سرد در: قطعات خودرو، حمام، ساخت و ساز و اجزای سازنده، لوازم خانگی، کالاهای برق، مبلمان و غیره می باشد و خرید ورق های سرد در این موارد نیز هست

  1. تفاوتهای فرایند ساخت ورق:

ورق گرم یک فرآیند وابسته به استخراج و ذوب فلزات است که عمدتا با عنوان ورق یا صفحات فولادی تولید میشود و بین مجموعه ای از رول ها قرار می گیرد.

ورقه ها بسادگی تغییر شکل داده شده و یا به صورت صفحات فولادی برش داده میشوند. درجه حرارت ورقه ها بیش از 1000 در جه ی فارنهایت می باشد.

ورق سرد یکی دیگر از فرآیندهای فلزی است که در دماهای نزدیک به دمای معمولی اتاق قرار دارد و آن را با عبور غلطک تغییر می دهند.  ورق سرد اغلب برای کاهش ضخامت ورق یا صفحات فولادی استفاده می شود و مقاومت و سختی عملکرد فلز را افزایش می دهد.

  1. ورق گرم در مقایسه با ورق سرد: مزایا و معایب

ورق سرد ابعاد دقیق تری نسبت به ورق گرم دارد که توسط فرآیند ورق گرم ایجاد می شود. ورق سرد در حال حاضر از طریق فرایند سرد کردن به وجود می آید که به رسیدن به ابعاد نهایی آن کمک میکند. با این حال، اشکال ورق سرد محدود است و به شکلهای مدور، مربع، مسطح تغییرشکل می یابد. اگر ابعاد با عرض کم و سطح مقطع یکنواخت باشند، اشکال دیگر نیز می توانند در زمره ی ورق سرد به شمار آیند.

در طول فرایند سرد کردن، ورق گرم دوباره به شکل های مختلف در می آید، و به ایجاد محصول نهایی غیرقابل انعطاف منجر می شود.  ورق گرم در مقایسه با ورق سرد، قابل انعطاف است و می توان آن را به اشکال مختلف در آورد.

شرکت همیار فلز در زمینه تولیدات فولاد و آهن آلات و اتصالات صنعتی فعالیت دارد. شرکت همیار فلز نماینده شرکت FNC ایتالیا در سال ۱۳۸۹ تضمین بهترین کیفیت و قیمت را به شما می دهد و کالای مورد نیازتان را با ارائه فاکتور رسمی در اختیارتان قرار می دهد.

همیار فلز با شرایط خرید آنلاین و تحویل با سرعت بالا به شما این امکان را میدهد تا نیاز خود را به محصولاتی از قبیل فولادهای آلیاژی، تیرآهن، ورق سیاه، اتصالات صنعتی، اتصالات شیرآلات و میلگرد تامین کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.