خرید نهال گردو چندلر و ژنوتیپ از نهالستان رویال نهال

زیرا این گونه‌های برتر، ضمن دارا بودن عملکرد مطلوب و بازدهی فوق‌العاده، در برابر آفات و امراض گیاهی نیز مقاوم هستند. در این مقاله قصد داریم که شما را با نهال گردو چندلر و نهال گردو ژنوتیپ آشنا کنیم که جزء ارقام پرطرفدار درخت گردو هستند.

آشنایی با نهال گردو چندلر:

چندلر یکی از بهترین و پرفروش‌ترین ارقام درخت گردو است. این گونه محبوب در دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافته و در اختیار باغداران عزیز قرار گرفته است. رقم چندلر به دلیل کیفیت بالای محصولات تولید شده، بهترین رقم برای باغ‌های گردو محسوب می‌شود.

نهال گردو چندلر بسیار پربار است و اغلب حدود ۹۰ درصد شاخه‌های جانبی آن به بار می‌نشیند. گردوی تولید شده در این گونه، پوسته نازک و مغزی روشن دارد و این در حالی است که هرچه رنگ مغز گردو روشن‌تر باشد، با قیمت گران‌تری به فروش می‌رسد.

رقم چندلر معمولاً خیلی سریع رشد می‌کند و ارتفاع درخت تا ۱۵ متر نیز می‌رسد اما به‌دلیل انجام هرس، اغلب این درخت گردو در ارتفاع کوتاه‌تری نگهداری می‌شود. هرس این درختان به‌گونه‌ای انجام می‌گیرد که عرض درخت حدود ۵ متر باشد. در باغات گردویی که رقم چندلر کاشته می‌شوند، نهال‌های گردو را با فاصله ۷×۵ متر می‌کارند.

نهال گردو چندلر یک رقم دیرگل است، به‌همین دلیل، کمتر از سایر ارقام در معرض خطر سرمازدگی قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های جالب درخت گردوی چندلر این است که می‌تواند بدون گرده‌افشانی گردو تولید کند اما اگر گرده‌افشانی انجام شود، عملکرد درخت بالاتر می‌رود و محصول زیادتری تولید می‌کند. درخت گردوی چندلر میوه‌ای با سایز بزرگ و وزن حدود 13 گرم تولید می‌کند. پوسته خارجی گردو کاملاً محکم است، بنابراین، پرندگان و حشرات به‌راحتی نمی‌توانند پوسته میوه را بشکنند اما پوست گردوی چندلر توسط دست به‌سهولت شکسته می‌شود.

معرفی نهال گردو ژنوتیپ:

گردو ژنوتیپ در واقع نهالی است که به‌منظور دست یافتن به عملکرد بهتر، در آن جهش ژنتیکی به وجود آورده‌اند. نهال گردو ژنوتیپ پایه‌کوتاه است و این مزیت باعث می‌شود که در زمین خود بتوانید تعداد درخت بیشتری بکارید. همچنین، پاکوتاه بودن درخت، باردهی بالای آن را نیز به همراه دارد. همان‌طور که می‌دانید، برداشت محصول درختان گردو به‌دلیل ارتفاع زیاد درخت مشکل است اما در نهال‌های گردو ژنوتیپ، چیدن گردو به‌سهولت انجام می‌شود.

یکی از مزایای نهال گردو ژنوتیپ که موجب استقبال باغداران از این گونه می‌شود، این است که ضمن دارا بودن مقاومت بسیار در برابر آفات، نسبت به تنش‌های خشکی نیز استقامت فوق‌العاده‌ای دارد. با توجه به وضعیت خشکسالی موجود در ایران، کاشت این نهال می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نحوه کاشت نهال گردو:

فاصله ۷×۵ متری برای کاشت نهال‌های گردو چندلر توصیه می‌شود. با رعایت این فاصله در هر هکتار می‌توانید حدود ۲۸۰ نهال گردو بکارید. رقم چندلر بسیار زود بازده است و درختان در سن ۲ سالگی نیز قادر به تولید میوه هستند اما توصیه می‌شود که برای تقویت درخت و بهره‌وری بیشتر در سال‌های بعد، میوه‌ها را در ۳ سال اول، هنگام بیرون آمدن از درخت بکنید و اجازه ندهید رشد کنند. در واقع با این کار، نهال گردو چندلر این فرصت را پیدا می‌کند که به جای تولید گردو، تنه و ریشه‌های بزرگ‌تری تولید کند.

کاشت نهال گردو ژنوتیپ نیز قواعد و اصول خاص خود را داراست. برای کاشت این نهال فاصله  ۷×۷ متری توسط کارشناسان کشاورزی توصیه می‌گردد. با این تراکم، در یک زمین یک هکتاری می‌توان حدود ۲۰۰ نهال کاشت. نهال گردو ژنوتیپ بهتر است در گودالی به عمق یک متر قرار گیرد.

نگهداری و پرورش نهال گردو:

نگهدای نهال اصول خاصی دارد. اگر نهال گردو را خریداری کردید و به هر دلیلی برای کاشت آن آمادگی نداشتید، بهتر است که نهال را در مکانی که باد امکان نفوذ به آنجا را نداشته باشد، نگهداری کنید. دمای محیط نگهدای نهال باید بین ۰ تا ۸ درجه سانتیگراد باشد تا درخت از خواب زمستانی بیدار نشود. ریشه نهال نیز باید تا زمان کاشتن، در ماسه یا خاک سبک  قرار گیرد.

عوامل مؤثر در قیمت نهال گردو:

 قیمت نهال گردو به اندازه آن بستگی دارد. نهال‌های بزرگ‌تر، زودتر شروع به تولید محصول می‌کنند، زیرا دارای ریشه‌های قوی‌تر و تنه بزرگ‌تر و قطورتری هستند. نهال‌های بزرگ‌تر در برابر سرمازدگی و نماتدها نیز مقاومت بیشتری دارند، از این رو، با قیمت گران‌تری به فروش می‌رسند.

به‌طور کلی، هرچه نهال گردو چندلر و نهال گردو ژنوتیپ از نظر قوی بودن شاخه و تنه در سطح کیفی بالاتری قرار داشته باشند و ریشه‌های سالم‌تری داشته باشند، قیمت نهایی محصول بالاتر می‌رود. نهال‌های مطمئن و گواهی شده که در نهالستان‌های معتبر و خوش‌نام تولید می‌شوند، معمولاً با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

خرید نهال گردو چندلر و ژنوتیپ:

مجموعه رویال نهال یکی از تولیدکنندگان انواع نهال است و در زمینه فروش نهال گردو نیز فعالیت دارد. این مجموعه محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می‌کند. برای ارسال نهال‌های درجه یک و مرغوب، کلیه استاندارها رعایت می‌شود به‌گونه‎ای که درخت در طول مسیر حمل و نقل آسیب نبیند. ریشه نهال گردو چندلر و نهال گردو ژنوتیپ قبل از بارگیری شسته شده و از هرگونه خاک و آلودگی پاک می‌شوند. تمامی نهال‌ها گواهی بهداشت دارند و عاری از آفات و بیماری‌های گیاهی هستند.

نتیجه‌گیری:

پیشرفت‌های صورت گرفته در علوم کشاورزی باعث شده است تا باغداران به درختان و ارقام اصلاح شده و با کیفیت مؤسسات کشاورزی و اصلاح نژاد روی بیاورند. از میان این گونه درختان می‌توان به نهال گردو چندلر و نهال گردو ژنوتیپ اشاره کرد که هر کدام مزیت‌های خاص خود را دارند و میزان باردهی وسازگاری آن‌ها با محیط‌های مختلف افزایش یافته است.

یکی از مجموعه‌های تولید و پرورش انواع نهال در داخل ایران، مجموعه رویال نهال است که از بهترین کارشناسان کشاورزی برخوردار است. برای خرید نهال‌های گردو با قیمت مناسب می‌توانید از این مجموعه حرفه‌ای کمک بگیرید. درختان تولید شده در مجموعه رویال نهال ضمن این که فاقد آفات و بیماری‌های گیاهی هستند، گواهی بهداشت دارند و به گونه‌ای حمل می‌شوند که کیفیت و سلامت درخت در طول مسیرکاملاً حفظ شود.

جهت خرید نهال گردو به وب سایت royalnahal مراجعه کرده و یا با شماره 09141832100 تماس حاصل نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.