بررسی بازار ضایعات موبایل و برد کامپیوتر

 به دسته ای از محصولات الکترونیکی که به پایین عمر مفید خود رسیده اند و دیگر کار نمی کنند زباله الکترونیکی (ضایعات الکترونیکی) می گویند. کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، دستگاه های کپی و فکس محصولاتی هستند که ما روزانه با آنها سرو کار داریم. ضایعات الکترونیکی مانند کامپیوترها، لپ تاپ ها، مادربردها، موبایل ها و باتری آنها محصولاتی هستند که باید بازیافت شوند.

یافتن بهترین روش دور انداختن این ضایعات، چالش جدیدی نیست که انسان ها با آن مواجه اند و این موضوع حداقل به دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می گردد. این زباله ها و ضایعات به دلیل مواد شیمیایی سمی که به طور طبیعی هنگام دفن آنها، از آنها خارج می شوند، برای انسان ها ومحیط زیست مضر و خطرناک هستند. همچنین این محصولات محل های دفن زباله را به سرعت پر می کنند.

میزان تولید ضایعات الکترونیکی در جهان

در جهان تولید زباله های الکترونیکی همواره رو به افزایش است. چین با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن زباله ی الکترونیکی، بزرگترین تولید کننده ی ضایعات الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ در سطح جهان شناخته شد. پس از آن آمریکا با تولید ۷ میلیون تن، پیشرو در تولید زباله های دیجیتالی است. نرخ بازیافت زباله های دیجیتالی در اروپا ۴۲.۵%، آسیا ۱۱.۷% و آمریکا ۹.۴% است.

با توجه به نرخ بازیافت می توان نتیجه گرفت که کشورهای پیشرو در تولید این زباله ها، در بازیافت آن ها چندان پیشرو نیستند. تولید ضایعات الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ حدودا ۵۴ میلیون تن بوده و بر طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۳۰ به ۷۴.۷ میلیون تن خواهد رسید. از این رو بازار خرید و فروش ضایعات الکترونیکی و موبایل بیش از پیش رونق گرفته است.

ضایعات الکترونیکی مختلف

در ادامه به توضیح فرآیند بازیافت ضایعات برد کامپیوتر و موبایل و قیمت آنها در بازار ایران خواهیم پرداخت.

فرآیند بازیافت ضایعات برد موبایل:

در موبایل ها فلزات گرانبها مانند نقره، طلا و پلاتین وجود دارد که در برد مدار قرار می گیرند. همچنین باتری های تلفن های همراه حاوی مواد مفیدی مانند مس و عناصر کمیاب مانند کادمیم هستند. نیکل، پالادیوم، آلومینیوم، لیتیوم و سرب همگی فلزات ارزشمندی هستند که در تلفن های همراه وجود دارند.

یک تن سنگ معدن طلا تنها حاوی 5 گرم طلا است، در حالی که یک تن تلفن همراه می تواند حاوی 300 گرم طلا باشد، پس دور انداختن ضایعات آنها اصلا کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد. قسمت های مختلف قابل بازیافت تلفن های همراه شامل آنتن ها، کانکتورهای باتری، برد مدار چاپی، LCD صفحه نمایش، میکروفون ها، پیچ ها و بلندگو ها هستند.

آگهی های مربوط به خرید و فروش ضایعات برد موبایل را می توانید اینجا ببینید.

میانگین قیمت برد موبایل

میانگین قیمت ماهانه برد موبایل در ایران تا خرداد ۱۴۰۱ (توامان به ازای هر کیلو)

در نمودار بالا می توانید روند صعودی قیمت ضایعات قیمت برد موبایل اصل و درهم را در ایران در چند ماه گذشته به خوبی مشاهده کنید. پس لازم نیست دیگر نگران آلودگی محیط زیست و دور انداختن ضایعات موبایل خود باشید. شما می توانید این ضایعات از جمله برد موبایل و باتری موبایل خود را با قیمت مناسب به فروش برسانید. قیمت این ضایعات با توجه به مدل و وزن آن متغییر است.

بازیافت برد کامپیوتر:

تقریبا به 99% از فلزات گرانبها که در برد کامپیوترها استفاده شده پس از بازیافت می توان دسترسی پیدا کرد. قسمت مسی برد ها به عنوان یک ماده ی فلزی قابل بازیافت است. پس از بازیافت، برد ها را آزمایش می کنند تا مطمئن شوند به بخش های مختلف آن آسیب نرسیده است سپس آنها را مجدد مورد استفاده قرار می دهند.

در ساخت بردها از مواد شیمیایی، فلزات و الیاف شیشه ای مختلفی استفاده می شود. به دلیل پیچیدگی در ساخت آنها، فرایند بازیافت این محصولات نیز مشکل خواهد بود و بازیافت کنندگان باید اجزای آن را با دقت زیادی جدا کنند تا از آسیب به مواد کمیاب جلوگیری کنند.

میانگین قیمت مادر برد

میانگین قیمت ماهانه برد موبایل در ایران تا خرداد ۱۴۰۱ (توامان به ازای هر کیلو)

در شکل بالا، قیمت مادربرد های تک چیپ و دو چیپ طی چند ماه اخیر قابل مشاهده است. این نمودارها افزایش قیمت و بازار داغ خرید و فروش ضایعات کامپیوتر را به خوبی نشان می دهد. شما نیز می توانید کامپوترهای قدیمی و سوخته ای که در انبارها نگه می دارید را در این بازار با قیمت مناسب به فروش برسانید.

قیمت گذاری ضایعات الکترونیکی:

قیمت این ضایعات به نسبت مدل و وزن آن ها تغییر می کند. با توجه به افزایش عرضه و تقاضا وسایل الکترونیکی به ویژه تلفن های همراه و کامپیوترها، قیمت این ضایعات همواره روند صعودی خواهد داشت.  

خطرات:

ضایعات موبایل ها و کامپیوترها به دلیل وجود مواد شیمیایی در آنها به شدت برای محیط زیست خطرناک هستند. این مواد شیمیایی سمی در حین دفن زباله های الکتریکی از آنها خارج می شوند و می توانند به آب های زیرزمینی نفوذ کرده و آن ها را آلوده کنند. طبق گزارشات بدست آمده حدودا 70% فلزات سنگین موجود در محل های دفن زباله در آمریکا مربوط به ضایعات موبایل های دور انداخته شده است. با بازیافت بردها، باتری ها و ضایعات الکترونیکی می توان به کاهش زباله های جامد و آلودگی های ناشی از آنها کمک کرد.

جمع بندی:

با توجه به گره خوردن زندگی روزمره ما با وسایل الکترونیکی، طبیعی است که تولید ضایعات حاصل از آنها بیش از پیش رو به افزایش باشد. به دلیل وجود فلزات گرانبها در ضایعات موبایل و بردهای الکترونیکی بازیافت آنها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر محیط زیستی اهمیت بالایی دارد.

سامانه آنلاین بازار ضایعات جایی است تا همه بتوانند به راحتی ضایعات خود را خرید و فروش کرده و معامله ای امن و بی دردسر را تجربه کنند.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.