شباهت نورپردازی برج خلیفه و برج میلاد

برج خلیفه با ارتفاع ۸۳۰ متر بلند ترین سازه جهان محسوب می شود. پروژه طراحی نورپردازی بلندترین سازه جهان به چه صورت انجام گرفته؟ پس از اتمام ساخت ساختمان و تکمیل نما نوبت به نورپردازی نمای ساختمان می رسد.

نورپردازی یک سازه، کار بسیار دشوار و پیچیده ای است و نیازمند به تیم مهندسی و انجام محاسبات ریاضی و یک تیم خبره و ماهر فنی و هنری می باشد.

طراحان و مهندسین پروژه نورپردازی برج خلیفه در سال ۲۰۱۸، علاوه بر اجرای نورپردازی زیبا و موفق این سازه توانستند به افتخارات بسیاری نیز دست پیدا کنند. که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • رکورد گینس برای وسیعترین و بزرگ ترین نورپردازی انجام شده با پروژکتور ال ای دی، وسعت این نورپردازی که در جشن کریسمس سال ۲۰۱۸ اجرا شد، ۷۷-۴۴۶۵۶ متر مربع بود.

  • رکورد گینس برای بلندترین نورپردازی اجرا شده با استفاده از تجهیزات روشنایی LED که در حدود ارتفاع ۷۹۰متری اجرا شد.

نورپردازی برج خلیفه | فروشگاه مشاری

اجرای این پروژه که نگاه جهانیان را به سمت خود جلب کرد با استفاده از 230 دستگاه نورپردازی زنون، بیش از 40 دستگاه لیزر و 280 دستگاه پروژکتور و ریسه های نور انجام شد. دبی در جشن نورپردازی سال نو ۲۰۱۸  میزبان بیش از یک میلیون گردشگر از اقسا و نقاط جهان بود  و حدود ۲.۵ میلیارد نفر از طریق شبکه های اجتماعی و تلویزیون این نمایش فوق العاده را تماشا کردند.

امارات متحده عربی و رهبران آن، با پیشرفت ها و دستاورد هایی که داشتند نه تنها برای تجارت و مردم فرصت هایی فراهم کردند، بلکه موجب الهام به جهانیان شدند. نورپردازی خیره کننده و شگفت انگیز در سال ۲۰۱۸ موجب الهام گرفتن بسیاری از کشور های جهان از جمله کشور ما جهت اجرای نورپردازی خلاقانه تر برای برج میلاد شد.

اجرای جشن نورپردازی سال نو ۲۰۱۸، نیاز به نصب تجهیزاتی با وزنی در حدود ۱۱۸۸۴ تن و ۲۸ کیلومتر کابل داشت. اجرای این نمایش در مرکز شهر دبی چیزی حدود ۷۶ میلیون لومن نور منتشر نمود که مرکز شهر دبی را به روشن ترین نقاط جهان تبدیل کرد.

لیزر های نوری استفاده شده در این پروژه با دقت و با استفاده از جدیدترین فناوری روز دنیا طراحی و تولید شده اند که برای چشم انسان کاملا بی خطر هستند. ریسه ال ای دی و لامپ های پرانرژی با استفاده از ۲۵ کیلومتر طناب مقاوم با پشتیبانی تجهیزات فولادی مخصوص، بر روی برج نصب شده اند.

برای انجام این پروژه بیش از ۱۰۰ فرد حرفه ای برای کار با طناب و ۳۰۰ متخصص از سرتاسر جهان به دبی سفر کردند.

نورپردازی برج میلاد چه شباهت هایی به برج خلیفه دارد؟

از آنجایی که همیشه بهترین ها ملاک سنجش قرار می گیرند. قصد داریم نورپردازی برج میلاد را با یکی از بهترین های جهان مقایسه کنیم.

برج میلاد تهران در سال ۱۳۷۲ به منظور ایجاد فضایی جذاب و نو ایجاد شد. برج میلاد نماد ملی ایران در بین گردشگران ایرانی و خارجی شناخته می شود. ازین رو نورپردازی و روشنایی این برج همانند دیگر آسمان خراش های دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

به نقل از کارشناس تخصصی نورپردازی شهری آقای داورپناه: ما با کم توجهی و حتی بی توجهی به موضوع نورپردازی شهری مواجه هستیم. بر خلاف اهمیت مبحث نور، در معماری سنتی ایران، طراحی و نورپردازی اماکن عمومی شهری، موضوعی حاشیه ای است و در بهترین حالت نورپردازی با هدف روشنایی و به اصطلاح زیبایی محیط انجام می گیرد. در صورتی که در همه ی کشور ها نگاه به نورپردازی و طراحی اصولی و حرفه ای نور در اماکن عمومی امری حائز اهمیت است.

متاسفانه به دلیل نورپردازی غیر اصولی و عدم طراحی نورپردازی به دست افراد توانمند و حرفه ای و نورپردازی های غیر کارشناسی در سطح شهر از جمله روشن کردن بی مورد و غیر قابل توجیح چراغ ها و ریسه ها به ویژه چراغ های رنگی و نورهای موضعی بی هدف به آشفتگی نوری، نازیبایی شهر و اختلال و آلودگی نوری در فضاهای شهری منجر شده است.

نورپردازی برج میلاد | فروشگاه مشاری

وی افزود : در طراحی نورپردازی برج میلاد، با توجه به جایگاه و اهمیت آن به عنوان نماد ملی کشور، سعی بر آن شده تا طراحی نورپردازی برج میلاد کارشناسی و اصولی انجام شود و بتواند الگویی برای سایر نورپردازی های شهری باشد. کوشش خواهیم کرد تا با مستند سازی و اجرای موفق این پروژه، ضمن رقم زدن یک رخداد ملی در حوزه نورپردازی شهری، الگوی مناسبی جهت کارهای مشابه ایجاد نماییم.

در ادامه علیپور، به شرایط موجود طراحی نورپردازی برج میلاد و نقاط ضعف نورپردازی موجود در این مجموعه اشاره کرد و بیان داشت: با آنکه در خارج از کشور شرکت های معروف و قدرتمندی در حوزه طراحی نورپردازی فعالیت می کنند و برخی از آنها برای انجام طراحی نورپردازی برج میلاد اعلام آمادگی کرده اند، اما ما معتقدیم با تکیه بر دانش، خلاقیت و ایده شرکت های نورپردازی داخلی هم می توانیم به طراحی شایسته و مناسب برای برج میلاد دست یابیم.

فروشگاه مشاری نمایندگی رسمی برند های معتبر ایرانی در زمینه روشنایی و سیم و کابل آمادگی فراهم نمودن تجهیزات روشنایی جهت طراحی نورپردازی پروژه های بزرگ نورپردازی را دارد. شما می توانید برای مشاهده انواع محصولات روشنایی به سایت فروشگاه اینرتنتی مشاری مراجعه کنید. 

شماره تماس : 33905454-021

پشتیبانی واتساپ : 09021844949

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.