مهاجرت آسان به کانادا!!! بررسی مشکلاتی که گریبان گیر مهاجران است

با این حال، طبیعی است که فردی که قصد مهاجرت دارد تحت شرایطی، در مورد پروسه مهاجرت به کانادا و همچنین در مورد زندگی در روزهای اول ورود به این کشور نگران شود.

پروسه مهاجرت به کانادا غالباً روند پیچیده‌ای دارد. سال‌ها تجربه در زمینه راهنمایی و مشاوره دادن به افراد در خصوص مهاجرت به کانادا باعث شده که ما دغدغه‌ هایی که ممکن است در این زمینه داشته باشید، و مهتر از آن، راه حل‌ هایی که برای این دغدغه‌ ها جستجو می‌کنید، را به خوبی درک کنیم.

مشکلات پروسه مهاجرت به کانادا

معمولاً متقاضیان مهاجرت به کانادا، در طول پروسه مهاجرت به این کشور به مشکلات خاصی برمی‌ خورند، که شایع‌ ترین آنها عبارتند از:

  • عدم پذیرش پزشکی: متقاضی اصلی و همه وابستگان او می ‌بایست، به عنوان بخشی از پروسه مهاجرت، تحت یک معاینه پزشکی قرار بگیرند.

  • عدم پذیرش کیفری: کانادا و آمریکا در بحث مدارک مسافرتی، اطلاعات مربوط به سوابق کیفری خود را به اشتراک گذاشته ‌اند تا به این ترتیب امنیت شهروندان خود را تضمین کنند. بنابراین، به هر طریقی که وارد کانادا شوید، در مبادی ورودی این کشور (زمین، هوا و دریا) از شما خواسته می ‌شود که به مأمور مرزی گذرنامه و ویزای خود را نشان بدهید. در اینجا، یک افسر اداره مهاجرت با داشتن اطلاعات گذرنامه ‌تان به گزارش سوابق کیفری فدرال شما و همچنین سوابق پلیس ایالتیِ مربوط به شما، دسترسی پیدا می‌ کند، که این در نهایت باعث می‌ شود از شما سؤالاتی پرسیده شده یا حتی از ورودتان به کشور جلوگیری شود.

  • عدم موافقت با درخواست ویزا (اپلیکیشن): ریجکت ویزای کانادا معمولاً زمانی اتفاق می ‌افتد که مدارک شما ناکافی یا نامعتبر باشند. البته، برای این مورد گزینه‌ هایی مثل اعتراض به ریجکتی ویزای کانادا در کورت وجود دارد.

  • تأخیرهای طولانی. اگر هزینه ‌های ویزا را پرداخت نکرده باشید یا مدارکتان ایراد داشته باشد پروسه ویزای شما بیش از حد معمول طول خواهد کشید.

پروسه مهاجرت پیچیده و طولانی است.

پروسه مهاجرت به کانادا غالباً طولانی بوده و به صبر و پشتکار زیادی از طرف مهاجران نیاز دارد. گاهی اوقات، پروسه مهاجرت به کانادا سال‌ها طول می‌ کشد. به علاوه، درک قوانین مهاجرتی کانادا برای کسانی که انگلیسی یا فرانسوی را به خوبی صحبت نمی ‌کنند مشکل است؛ و افرادی که تازه به کانادا مهاجرت کرده‌ اند ممکن است به تمامی منابعی که نیاز دارند دسترسی نداشته باشند. در چنین حالتی، همه چیز این زندگی جدید و تمام کارهایی که این مهاجران می ‌بایست برای خو گرفتن به این جامعه جدید انجام دهند باعث سردرگمی و احساس اضطراب در ایشان می ‌شود.

مهاجران در کانادا با چه چالش ‌هایی مواجه می ‌شوند؟

بعد از اینکه پروسه مهاجرت به کانادا به اتمام می‌ رسد و وارد کانادا می‌ شوید، چالش‌ های دیگری پیش روی شما قرار می ‌گیرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می ‌کنیم.

سختی پیدا کردن کار در کانادا

بزرگترین چالش برای افراد تازه وارد به کانادا پیدا کردن شغلی است که با مهارت‌ ها و تجربیات کاری آنها همخوانی داشته باشد. در سراسر کانادا تقاضای بسیار شدیدی برای کارکنان مهار وجود دارد، اما همیشه تعداد متقاضیانی که شایستگی‌ ها یا تجربیات مناسبی داشته باشند کافی نیست.

این وضعیت می ‌تواند برای افرادی که به امید اشتغال به کانادا مهاجرت کرده‌اند فرصت‌های شغلی خوبی ایجاد کند. اما بسیاری از این مهاجران مهارت و تجربه خاصی ندارند که همین آن‌ها را دچار ناامیدی می‌کند. در عین حال، چنین وضعیتی باعث می ‌شود که عده زیادی از این افراد در طول پروسه مهاجرتشان خیلی واقعی ‌تر به این قضیه نگاه کنند.

در هر حال، اگر بتوانید از دانشی که دارید استفاده کنید می ‌توانید در کانادا زندگی بهتری را شروع کنید. البته وقتی مهارت‌هایی که دارید، در کانادا به اندازه کشور مبدأتان اهمیت نداشته باشند، پیدا کردن شغل مناسب کمی دشوار می‌ شود.

مانعی به نام زبان

در کانادا برای اکثر مشاغل به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیاز است. در واقع، چنین مهارتی غالباً یکی از شرایط اصلی برای مشاغل در این کشور است. البته، گاهی اوقات می ‌توانید با استفاده از گزینه‌ای به نام «ارزیابی برابری رسمی» (official equivalency assessment) این مشکل را دور بزنید.

در این روش، آنچه در ایران آموزش دیده ‌اید با مباحث آموزش داده شده در کانادا مقایسه می‌ شود تا مشخص شود که این دو دست کم برابر هستند یا خیر. البته، انجام چنین پروسه‌ ای می‌تواند تا ماه‌ها طول بکشد و گاهی اوقات هم به نفع متقاضی مهاجرت به کانادا تمام نمی ‌شود.

کمبود منابع، از جمله عدم دسترسی به خدمات عمومی و برنامه‌ های حمایتی

در کانادا، سیستم‌های درمانی، آموزشی و حتی کمک‌ های اجتماعی با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. برای مثال، این کشور از طریق سرویس ملی بهداشت خود به شهروندانش خدمات درمانی رایگان ارائه می ‌دهد. البته، افرادی که به کانادا مهاجرت می ‌کنند، بدون ویزای کار یا شهروندی نمی‌ توانند از چنین خدماتی استفاده کنند.

همچنین، اگر از یک استان کانادا به استان دیگری از آن که قوانین متفاوتی در زمینه مهاجرت و شرایط اقامت دارد نقل مکان کنید، ممکن است در خصوص دسترسی به برخی از خدمات اجتماعی با مشکلاتی مواجه شوید.

به علاوه، مهاجرانی که هنوز مدارک کانادایی خود را دریافت نکرده‌اند نمی‌توانند از دولت کمک‌های مالی دریافت کنند. این یعنی اینکه بسیاری از مهاجران جدیدالورود به سختی در کانادا امرار معاش کرده و توان پرداخت خیلی از هزینه‌های ضروری را هم ندارند.

پیدا کردن یک مسکن با قیمت مناسب در کانادا

یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی کسانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند یافتن یک مسکن مناسب است (خصوصاً مهاجرانی که به ویزای کار یا کارت‌ اقامت دسترسی ندارند). در سراسر کانادا تقاضای بسیار زیادی برای خانه‌های اجاره‌ای وجود دارد، اما تعداد مناطقی که مهاجران بتوانند بدون شهروندی کانادا یا مجوز کارِ این کشور در آن‌ها زندگی کنند بسیار کم است.

همچنین، مدتی زمان می‌برد تا یک مهاجر بتوانند کمک‌های دولتی که به مهاجران تعلق می‌گیرد را دریافت کند و همین مسئله باعث می‌شود که مهاجران، تا زمانی که نتوانند یک شغل یا منبع درآمد دیگری پیدا کنند، به سختی قادر به پوشش دادن هزینه‌های زندگی‌شان باشند. به علاوه، در این دوره بسیاری از مهاجران حتی نمی‌توانند هزینه ضروریاتی مانند غذا و وسایل گرمایشی را بپردازند که این زندگی را برای آن‌ها بسیار دشوار می‌کند.

عادت کردن به هوای سرد، برف و یخ

کانادا از لحاظ آب و هوا، تفاوت زیادی با خیلی از کشورها دارد. غالباً، هوای کانادا در طول زمستان بسیار سرد بوده و در برخی از مناطق این کشور برف سنگینی می‌بارد. چنین وضعیتی در خیلی از مواقع زندگی را چه در درون خانه و چه در بیرون از آن سخت کرده و زمان زیادی می‌برد تا مهاجران به آن عادت کنند، خصوصاً مهاجرانی که از مناطق گرمسیری به این کشور می‌روند.

در چنین شرایطی حتی رانندگی‌ نیز پیچیده‌تر است؛ به ویژه، اگر فرد مهاجر به رانندگی روی جاده‌های یخ زده و استفاده از تایرهای زمستانی عادت نداشته باشد.

غلبه بر دلتنگی برای ایران

علاوه بر پیچیدگی‌ها و دشواری‌های پروسه مهاجرت به کانادا، این کشور تفاوت بسیار زیادی نیز با ایران دارد. برای همین، غلبه بر احساس دلتنگی به زمان و تلاش زیادی نیاز داشته و با این حال نیز در طول پروسه مهاجرت به کانادا بسیاری از افراد احساس می‌کنند که از خانواده و دوستانشان جدا افتاده‌اند.

دشواری‌های دریافت گواهینامه رانندگی و بیمه خودرو در کانادا

برای اینکه در کانادا بتوانید گواهینامه رانندگی اخذ کنید می‌بایست حداقل 16 سال سن داشته باشید. به علاوه، داشتن گواهینامه رانندگی ایرانی باعث نمی‌شود که به طور خودکار گواهینامه رانندگی کانادایی به شما تعلق بگیرد، بلکه برای دریافت این گواهینامه باید امتحانات رانندگی کانادا را به طور کامل پشت سر بگذارید.

همچنین، داشتن خودرو در کانادا بدون شهروندی یا مجوز اقامت کار ساده‌ای نیست چراکه خودروها در کانادا بسیار گران بوده و داشتن بیمه نیز برای همه خودروها اجباری است. از این گذشته، سبک رانندگی در جاده‌های کانادا بسیار متفاوت بوده و عادت کردن به آن زمان زیادی ببرد.

برخورد تبعیض‌آمیز

اگرچه در کانادا قوانینی علیه تبعیض نژادی، قومیتی و مذهبی وجود دارد، اما کانادایی‌هایی هم هستند که همیشه از این قوانین پیروی نمی‌کنند. در واقع، مواردی وجود داشته که مهاجران، حتی بعد از گرفتن اقامت دائم کانادا نیز، به خاطر مهاجر بودنشان مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.

اینگونه سوء رفتارها شامل موارد مختلفی می‌شوند، برای مثال بعضی افراد صرفاً به این دلیل که فرد مهاجر، تازه وارد کانادا شده‌ است تصور می‌کنند که او کارگر غیرقانونی است؛ همچنین برخی از مهاجران به دلایل نژادپرستانه برای پیدا کردن کار یا استخدام شدن در برخی مشاغل به خصوص با مشکل مواجه می‌شوند. این به این معنی است که بسیار از مهاجران جدیدالورود غالباً به دلیل تبعیض قادر به پیدا کردن کار در کانادا نیستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.