5 نکته که پیش از خرید پروژکتور ال ای دی باید بدانید

 برای نورپردازی فضاهای مختلف از فضای سبز و محوطه و نمای ساختمان گرفته تا باشگاه و سالن ورزشی و استخر و غیره، با خرید پروژکتور ال ای دی می­توان نیازهای نورپردازی فضا را برآورده کرد به شرطی که پروژکتور LED استفاده شده واجد استانداردهای فنی و کیفی قابل توجهی باشد.

در این مقاله به ۵ نکته درباره پروژکتور ال ای دی پرداخته‌ایم تا پیش از خرید این چراغ، با در نظر گرفتن این نکات بتوانید بهترین پروژکتور ال ای دی را انتخاب کنید.

به نوع پروژکتور ال ای دی دقت کنید.

مسلما همه پروژکتورهای ال ای دی کاربرد یکسانی ندارند. برخی از پروژکتورهای ال ای دی برای نورپردازی عمومی محوطه با پخش نور زیاد و کیفیت نور پایین‌­تر (پروژکتور SMD) و برخی دیگر برای نورپردازی دقیق و بعضا موضعی فضای سبز و مکان­‌های گوناگون همراه با نور جمع‌­تر و کیفیت بالاتر (پروژکتور COB) استفاده می‌­شود.

هم‌چنین مسلما نوع پروژکتوری که برای نورپردازی آتلیه استفاده می‌شود با پروژکتور نمای ساختمان یکسان نیست. پس پیش از خرید پروژکتور حتما به نوع و کاربرد آن دقت کنید. قیمت پروژکتور ال ای دی، در انواع مختلف آن متفاوت است و ممکن است با دقتی بیشتر در نوع پروژکتور ال ای دی مورد نیاز و یا مشاوره با کارشناسان نورپردازی، بتوانید در هزینه­‌های خود صرفه جویی قابل توجهی کنید.

اگر برای انتخاب نوع پروژکتور ال ای دی مورد نیاز خود نیاز به مشاوره دارید، با کارشناسان نورپردازی اکووات ارتباط برقرار کنید.

جنس بدنه پروژکتور ال ای دی و قابلیت تنظیم پایه جهت نصب

با توجه به اینکه پروژکتور ال ای دی در فضای باز و شرایط مختلف آب و هوایی قرار گرفته هم‌چنین در معرض آسیب­‌های گوناگون قرار می­گیرد، جنس بدنه آن باید کیفیت و مقاومت لازم را در مقابل عوامل مخرب داشته ­باشد. بنابراین پروژکتور ال ای دی با کیفیت باید از آلومینیوم با کیفیت و مرغوب ساخته ­شده باشد. شیشه آن نیز باید سکوریت باشد تا در مقابل سرد و گرم شدن و یا ضربه­‌های وارده، دچار ترک و شکستگی نشود.

هم‌چنین در پشت بدنه پروژکتور ال ای دی نیز پایه­ای جهت تنظیم برای نصب در حالات گوناگون وجود دارد. این پایه باید به راحتی و بدون دفرمگی جابجا شود تا بتوان پروژکتور را به صورتی نصب کرد که نور آن در بهترین زاویه قرار گرفته و بیشترین اثربخشی نوری را در فضای مورد نظر داشته­ باشد.

درجه حفاظت پروژکتور ال ای دی یا IP

درجه حفاظت الکتریکی یا IP، استانداردی تعیین شده توسط IEC است که بر اساس آن تجهیزات الکتریکی بر اساس نفوذ در برابر عوامل خارجی تقسیم‌بندی می­شوند. به عبارت دیگر امکان تماس انگشت دست، گرد و خاک و آب به یک چراغ از جمله پروژکتور ال ای دی به این وسیله سنجیده می­شود.

عدد درجه حفاظت الکتریکی بر روی بدنه پروژکتور درج شده ­است و ضد آب بودن یا نبودن آن بستگی به این عدد دارد. اگر به دنبال پروژکتور ال ای دی ضد آب و با کیفیت هستید که در مقابل باران­ها خصوصا باران­‌های اسیدی مقاوم بوده و گرد و خاک نیز موجب آسیب به آن نشود، بهتر است از پروژکتور ال ای دی با درجه حفاظت الکتریکی ۶۶-۶۷ (IP۶۶)  استفاده نمایید.

پروژکتور ال ای دی

کیفیت و نوع چیپ و درایور در پروژکتور ال ای دی

نوری که نهایتا از آن بهره می­برید، از منبع نور چراغ ال ای دی یعنی چیپ آن ساطع می­‌شود. همانطور که پیش­تر ذکر شد، دو نوع مختلف از فناوری‌­های به کار رفته در چیپ پروژکتور ال ای دی وجود دارد که باعث به وجود آمدن دو نوع چراغ یعنی پروژکتور COB و پروژکتور SMD شده است. اگر به کیفیت نور خروجی اهمیت می‌­دهید دقت کنید که پروژکتور COB شاخص نمود رنگ بالاتر (CRI>85) داشته و رنگ اجسام را شفاف‌­تر و واقعی‌­تر نمایش می­‌دهد.

از سویی دیگر اما اگر نیاز به پروژکتور با نورهای رنگی از جمله سبز و قرمز دارید، تنها باید از پروژکتور اس ام دی استفاده کنید زیرا پروژکتور COB قابلیت تولید در نورهای رنگی را ندارد و فقط در سه دمای رنگ اصلی یعنی آفتابی، مهتابی و طبیعی تولید می­‌شود.

چیپ استفاده شده در چراغ باید با کیفیت بوده و طول عمر بالایی داشته­ باشد. چیپ­های شرکت Osram و یا Nichia از جمله معتبرترین و با کیفیت‌­ترین چیپ‌­های ال ای دی شناخته شده در بازار روشنایی هستند. پس برای خرید پروژکتور ال ای دی، چراغی را انتخاب کنید که در آن از این چیپ‌­های الکتریکی استفاده شده­ باشد تا خیالتان از طول عمر بالای آن راحت باشد.

درایور پروژکتور ال ای دی باید بالاترین کیفیت را داشته باشد زیرا ممکن است پروژکتور ال ای دی، مدت زمان زیادی روشن بوده و در مقابل عوامل اختلال­‌زای زیادی قرار بگیرد. بنابراین درایور یا ترانس الکتریکی به عنوان قلب تپنده پروژکتور ال ای دی باید با ظرفیت تحمل ولتاژ پایین و بالا، به خوبی جریان را به چراغ هدایت کند.

نکته مهم در انتخاب پروژکتور این است که اگر می­خواهید از پروژکتور ال ای دی در فضای آتلیه و یا در نزدیکی دوربین مداربسته استفاده نمایید، سعی کنید از پروژکتور بدون چشمک (Flicker-Free) استفاده کنید. فلیکر یا سوسو زدن مربوط به کیفیت درایور بوده و پروژکتور ال ای دی بدون فلیکر، به شرط رعایت ضریب توان بالا (PF>0.95)،  به مراتب از باقی پروژکتورهای ال ای دی با کیفیت‌­تر و گران‌­تر است.

گارانتی پروژکتور ال ای دی

واقعیت این است که حتی بهترین پروژکتورهای ال ای دی نیز در معرض همیشگی صدمه و آسیب قرار دارند پس بهتر است از همان ابتدا با صرف اندکی هزینه بیشتر برای خرید پروژکتور ال ای دی، پروژکتوری را انتخاب کنید که گارانتی آن مدت‌­دار و معتبر باشد. در این خصوص تمامی پروژکتورهای ال ای دی اکووات همراه با ۳ سال ضمانت تعویض بی‌­قید و شرط ارائه می‌­شوند.

به این معنی که با سوختن و یا اختلال در عملکرد پروژکتور ال ای دی خریداری شده، این چراغ با پروژکتوری جدید همراه با گارانتی جدید برای شما تعویض خواهد شد تا با خیال راحت نگران آسیب رسیدن به پروژکتور ال ای دی خود نباشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.