قیمت و کاربرد انواع تینر و تینر فوری

تینر ها موادی هستند که در صنعت کاربرد فراوانی دارند نه تنها در صنعت بلکه در کارهای خانگی و روزمره خودمان هم از تینر ستفاده خواهیم کرد.

تینرها برای رقیق کردن رنگ ها و سطوحی نیاز به پاکسازی دارند، استفاده میشود. تینرها جز اصلی و جدانشدنی شغل رنگ‌کاران است.

با اینحال انواع و اقسام تینرها در کشور به تولید میرسد که همه ما از کاربردشان مطلع نیستیم. از جمله انواع تینرها میتوان به تینرهای روغنی و تینر فوری اشاره کنیم که هر یک برای امور مختلفی به کار برده میشوند. شناخت تینرها، موارد و طرز استفاده آنها، مهمترین نکات تینرها هستند.

 در ادامه تینر، انواع تینر، کاربرد و ویژگی های آنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. نکته حائز اهمیت در زمان استفاده از مواد شیمیایی، طرز استفاده و کاربرد آنهاست. در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد.

تینر چیست؟

تینرها مواد شیمیایی فراری هستند که برای رقیق کردن رنگ ها استفاده می شوند. این مایعات همچنین می توانند در بهبود خواص رنگ تاثیر داشته باشند. تینرها نقش تعیین کننده ای در خواص رنگی رنگ، زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ دارند. انتخاب مناسب تینر برای ویسکوزیته، خواص قلم مو، قابلیت اسپری، سرعت خشک شدن و بسیاری از خواص دیگر رنگ.

کاربردهایی که تینر ها دارند عبارتند از:

رقیق کردن رنگ‌ها ، پاک کردن سطوح از لکه‌های رنگ، تمیز کردن تجهیزات و ابزارها، تمیز کردن سطح رنگ‌آمیزی برای کیفیت و چسبندگی رنگ بیشتر روی سطح کار، برای کاستن ویسکوزیته رنگ، برای استفاده از اپلیکاتور اسپری رنگ، برای جلوگیری از خشک شدن و سخت شدن رنگ

متداول ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در تینرها عبارتند از:

  1. استون، دی متیل فرمامید (DMF)

  2. گلیکول اترها

  3. متیل اتیل کتون (MEK)

  4. ارواح معدنی (روح سفید)

  5. نفتا

  6. تولوئن

  7. سقز

  8. زایلن

خواص مورد نظر تینر مناسب عبارتند از:

  1. قدرت حلالیت

  2. میزان تبخیر

  3. نقطه جوش

  4. نقطه اشتعال و عملکرد شعله

  5. مسمومیت.

  6. نقطه جوش

  7. ریسمیّت

  8. خواص فیزیکی و شیمیایی آنها

  9. دانسیته

تینر فوری

یکی از راه های رقیق کردن رنگ هایی براساس نیتروسلولوز، سیلر، کیلر و رنگ‌های فوری هوا خشک استفاده از تینر فوری میباشد که از ترکیب حلال های مختلف تشکیل شده است. تینر فوری یکی از بهتری حلال ها برای رنگ های هوای خشک نیز محسوب میشود.

یکی از دلایلی که به این نوع تینرها، تینر فوری می گویند این است که با سرعت بسیار زیاد و بالایی تبخیر میشود و در بهبود خواص رنگ نیز تاثیر به سزایی دارد. وایت اسپریت و استون مواد تشکیل دهنده این ماده میباشد.

تینر فوری

همانطور که میدانیم این روزها استفاده از تینر بسیار زیاد شده است و ما باید دقت کنیم که تینر مورد نیاز خود را بتوانیم به درستی انتخاب کنیم. پس انتخاب صحیح تینر فوری میتواند بر ویسکوزیته، خاصیت برس خوری، قابلیت اسپری، سرعت خشک شدن و خواص سطحی رنگ اجرا شده و کیفیت براقیت و فلوی سطح رنگ تاثیر  بسزایی بگذارد.

تینر فوری مناسب ترین حلال برای رنگ و کیلر فوری می باشد. برای استفاده از 1 کیلوگرم کیلر حتما باید از 1/5 لیتر تینر استفاده نمایید و این مقدار ترکیب این حلال با رنگ های سلولوزی می باشد.

تینر فوری 2000

تینر فوری  ۲۰۰۰۰ یکی از بهترین تینر های است که برای پوشش های صنعتی ،صنایع چوب،صنایع خودرویی استفاده میشود همچنین این تینر در رقیق کردن نیم پلی استر مات و براق چوب و رنگ رویه چوب . رنگهای آستری کاربرد دارد. (رنگهای فوری ، نیم پلی استر، رنگهای اتومبیل و کیلر دوقلو)

تینر 10000

یکی دیگر از نمونه های تینر های فوری ریا، تینر ۱۰۰۰ میباشد . این تینر برای گاهی برای پاک کردن گرد و غبار نیز کاربرد دارد، برای پاک کنندگی سطوح چسبنده و حلال در رنگ های هوای خشک وسریع بسیا مورد کاربرد میباشد.

تینر 646

یکی از رایج ترین حلال های در بازار تینر ۶۴۶ میباشد. یکی از پر مصرف ترین تینر هایی است که در بازار موجود است .

یکی از انواع حلال همه کاره محسوب میشود.وقتی که از آن استفاده میکنیم اثر از خود جا نمیگذارد.و بدون رنگ و بی بو است و قدرت تبخیر بالایی دارد.در فرمولاسیون آن مواد سرطان زا وجود ندارد.پس از استفاده سطح یکنواختی ایجاد می‌کند.سرعت مناسبی در خشک شدن دارد.در صورت استفاده بر روی رنگ‌های دو جزئی یا کلیر، براقیت سطح را حفظ می‌کند.

تینر روغنی

تینر رنگ به هر محصول مایعی گفته می شود که رقیق می شود یا به عنوان حلال رنگ های روغنی و سایر پوشش ها عمل می کند. تینر رنگ حلال هایی هستند که برای حل کردن رنگ های روغنی، پرایمرها و لکه ها استفاده می شوند و در نتیجه ویسکوزیته (ضخامت) آنها کاهش می یابد.

تینر روغنی

اصطلاح تینر روغنی، عملکرد محصول را توصیف می کند، نه مواد تشکیل دهنده. بنابراین، حتی محصولات سازگار با محیط زیست مشتق شده از مرکبات، سویا، کاج (برای سقز)، یا سایر مواد ارگانیک از نظر فنی در دسته تینر روغنی قرار می گیرند.

با این حال، اغلب، تینر رنگ از ارواح معدنی خالص ساخته می شود. یا ممکن است تینر رنگ از الکل های معدنی با افزودنی هایی مانند بنزن تولید شود. تینر رنگ روغن دارای ویژگی های خاصی است مثلا رنگ این تینر سفید (کدر ) و بوی کم یا بدون بو است. و نقطه اشتعال آن نسبت به تینر های سلولوزی خیلی بیشتراست و معمولا دیر تر از بقیه تینر ها خشک میشود.

کاربردهای متداول تینر روغنی :

اعمال رنگ را آسان تر کنید.

افزایش عمر رنگ؛

بهبود کاربردهای اسپری؛

برس ها و غلطک ها را تمیز کنید؛

ریزش ها و پاشش ها را پاک کنید.

سطوح را چربی زدایی کنید.

تفاوت بین تینر فوری و تینر رنگ

تینر فوری و تینر روغنی محصولات مختلفی هستند که عمدتاً نیازهای متفاوتی را برطرف می کنند.

تینر فوری

موثر با پوشش های مبتنی بر روغن است، از مواد زیادی تشکیل شداند،بسیار قوی عمل میکنند،قیمت آن حدودا برای یک لیتر 43 هزار تومان است. (با توجه به نوع تینر انتخابی شما امکان اختلاف قیمت وجود دارد)، فوق العاده قابل اشتعال هستند، بوی بسیار تندی دارند، VOC کمتر از تینر رنگ ، ابزارهای روغنی را تمیز می کند.

تینرروغنی

موثر با محصولات مبتنی بر روغن، اغلب فقط یک یا دو ماده تشکیل دهنده، به اندازه رقیق کننده لاک قوی نیست. قیمت آن حدودا برای یک لیتر 13 هزار تومان است. (با توجه به نوع تینر انتخابی شما امکان اختلاف قیمت وجود دارد)، قابل اشتعال، اما کمتر از رقیق کننده لاک، بوی کم یا بدون بو، ابزارهای روغنی را تمیز می کند.

در نتیجه

در این مقاله هدف ما آشنایی شما عزیزان با تینرها و کاربرد های آن ها بود در اینجا ما  تفاوت تینر روغنی و فوری را بیان کردیم و فهمیدیم هر کدام در چه صنعت هایی کاربرد دارد و چه نوع هایی از این تینر ها موجود است و هرکدام نیاز های مختلفی را برای ما رفع خواهند کرد.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.