تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست؟

 اکثر سرمایه گذاران مجذوب این فناوری شگفت انگیز شده‌اند و برای سهیم شدن در آن به‌شدت تقلا می‌کنند.

با افزایش تقاضا برای معاملات ارزهای دیجیتال، صرافی‌های زیادی پا به عرصه گذاشتند و نقش حیاتی در این بازار نوین به عهده گرفتند. در تعریف ساده صرافی‌های دیجیتال فرصت خرید و فروش رمزارزها را برای سرمایه گذاران مهیا می‌کنند.

وقتی صحبت از مبادله ارز دیجیتال به میان می‎آید، مردم همواره به دنبال صرافی می‌گردند که عملکرد بی‌نقصی داشته باشد و در عین حال امکانات خوبی ارائه دهد. 

بنابراین در این مقاله می‌خواهیم سه تا از صرافی‌های ایرانی از جمله نوبیتکس (nobitex) و رمزینکس (ramzinex) را معرفی کنیم و به بررسی خدمات و امکانات آن‌ها بپردازیم، تا شما عزیزان بتوانید برای معامله در هر یک از آن‌ها راحت‌تر تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید.

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال پلتفرم آنلاینی است که به‌عنوان یک شخص ثالث میان فروشنده و خریدار عمل می‌کند. اگر بخواهیم به بیان ساده‌تر بگوییم، کار آن مشابه بانک‌های امروزی است. یک صرافی متمرکز:

• مالک مشخصی دارد؛ یعنی شخص یا شرکت خاصی آن را اداره می‌کند.

• امن است.

• ملزم به پیروی از قوانین و مقررات است.

تقریبا ۹۹ درصد معاملات ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های متمرکز صورت می‌گیرد. ارزهای دیجیتال پس از خریداری در کیف پول دیجیتال قرار می‌گیرند. با فراموشی کلید ورود به کیف پول، یک فرد می‌تواند هزاران دلار را به آسانی از دست دهد. اما صرافی‌های متمرکز از دارایی سرمایه گذاران مراقبت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که چنین اتفاقی بیفتد.

صرافی تبدیل و nobitex از محبوب‌ترین صرافی‌های متمرکز ایرانی هستند که در ادامه معرفی خواهیم کرد. اما ابتدا بیایید مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز را بررسی کنیم.

مزایای صرافی‌های متمرکز 

۱. کاربر پسند است.

صرافی‌های متمرکز برای سرمایه گذاران مبتدی محیطی آشنا و دوستانه برای خرید و فروش رمزارز ارائه می‌دهند. برخلاف کیف پول‌های دیجیتال و تراکنش‌های همتا به همتا (P۲P) که می‌توانند بسیار پیچیده باشند، عملکرد صرافی‌های متمرکز ساده است.

۲. قابل اطمینان است.

در هنگام انجام تراکنش و معامله، صرافی‌های متمرکز یک لایه محافظتی اضافه ارائه می‌دهند تا دارایی کاربران حفظ شود. 

معایب صرافی‌های متمرکز

۱. خطر نفوذ به سرورها

صرافی‌های متمرکز را شرکت‌هایی اداره می‌کنند که مسئول نگهداری از دارایی مشتریان هستند. ممکن است معاملات روزانه در این صرافی‌ها تا میلیاردها دلار برسد که انگیزه خوبی برای هکرها و سارقین است تا برای نفوذ به سرور آن‌ها اقدام کنند.

۲. کارمزد معاملات

برخلاف تراکنش‌های همتا به همتا (P۲P)، صرافی‌های متمرکز کارمزد بالایی برای خدمات خود دریافت می‌کنند که بر اساس میزان معامله متفاوت است. یعنی هر چه معاملات بزرگتری انجام دهید کارمزد آن بیشتر می‌شود.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهند معاملات خود را به‌صورت همتا به همتا (P۲P) و بدون واسطه انجام دهند.

مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز

۱. کاهش خطر هک

کاربران در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به یک شخص ثالث برای انجام معاملات خود ندارند، بنابراین خطر سرقت اموال کاهش می‌یابد.

۲. جلوگیری از دستکاری در بازار

هنگامی شخص یا سازمانی کنترل را در دست نداشته باشند، امکان دستکاری بازار و پول‌شویی از بین می‌رود.

۳. ناشناس بودن

در صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به پر کردن فرم‌های احراز هویت ندارید.

معایب صرافی‌های غیرمتمرکز

۱. پیچیدگی

کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز باید کلیدها و رمزهای عبور کیف پول دیجیتال خود را به خاطر بسپارند، وگرنه تمام دارایی آن‌ها برای همیشه از دست می‌رود.

۲. حجم کم معاملات

از آن‌جایی که 99 درصد بازار در دست صرافی‌های متمرکز است، حجم معاملات بسیار پایین سرعت خرید و فروش را کاهش می‌دهد.

معرفی صرافی نوبیتکس

خرید ارز دیجیتال

nobitex اولین پلتفرمی است که در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال به وجود آمد. این صرافی که در سال 1396 تشکیل شد در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های متمرکز ایرانی است. تیم پرتلاش این صرافی تمام تلاش خود را می‌کند تا همگام با بازار جهانی پیش رود و با فراهم آوردن بستری ایمن، خرید و فروش رمزارزها را سریع‌تر و آسان‌تر کرده است. 

صرافی مورد نظر یک بازار حرفه‌ای و یک بازار اصلی دارد. در بازار اصلی شما می‌توانید از کارت بانکی خود تومان بردارید و رمزارزها را به تومان خرید و فروش کنید. در بازار حرفه‌ای خرید و فروش رمزارزها با تتر صورت می‌گیرید. یعنی ابتدا باید پول خود را به تتر تبدیل کنید تا بتوانید معامله انجام دهید.

ویژگی‌ها

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صرافی‌های متمرکز امکان هک شدن و به سرقت رفتن دارایی کاربران است. این صرافی با ذخیره سازی سرد (cold storage) دارایی‌ها، آن‌ها را در برابر حملات نگهداری می‌کند. یعنی حتی اگر کسی به سرورهای آن نفوذ کند، نمی‌تواند سرمایه کاربران را به سرقت ببرد. در ذخیره سازی سرد رمزارزها در سیستمی قرار می‌گیرند که به هیچ شبکه‌ای متصل نیست. بنابراین امکان هک کردن آن وجود ندارد.

 از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم خرید و فروش رمز ارزها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دارای کیف پول دیجیتال اختصاصی

• پشتیبانی از 19 رمز ارز برتر بازار 

• دارای چارت قیمت و ابزارهای تحلیل

• ارائه اپلیکیشن برای موبایل

• پشتیبانی پرسرعت و امکان معامله 24 ساعته

• دارای کد شناسایی دو عاملی برای افزایش امنیت

• نگهداری از اطلاعات مشتریان به‌صورت رمزنگاری شده

• تغییر آدرس کیف پول دیجیتال در مدت زمان مشخص

با وجود تمام این تدابیر امنیتی اگر بخواهید مبلغ زیادی از حساب خود برداشت کنید، تیم نوبیتکس ابتدا با شما تماس تصویری می‌گیرد و پس از تایید هویت اجازه برداشت می‌دهد. در ضمن اگر در این حوزه مبتدی هستید می‌توانید از بازار نمونه این صرافی استفاده کنید و به‌صورت آزمایش خرید و فروش داشته باشید تا ساز و کار آن را بهتر یاد بگیرید.

نحوه احراز هویت 

برای احراز هویت در nobitex تنها کافی است مدارک خود را بارگذاری کنید و اطلاعات خود را به‌صورت صحیح وارد کنید. توجه داشته باشید که تمام اطلاعات شما اعم از کارت بانکی و شماره همراه باید به نام خودتان باشد. حتما در خانه یا جایی که به تلفن ثابت دسترسی دارید احراز هویت کنید، زیرا اپراتور با شما تماس می‌گیرد و کد مخصوصی را می‌خواند که باید در سایت وارد کنید.

در انتهای روند باید یک متن مبنی بر رعایت قوانین این پلتفرم و به اشتراک نگذاشتن حساب خود را بنویسید و در کنار کارت بانکی و کارت شناسایی، یک عکس واضح و با کیفیت از خود بگیرید و ارسال کنید. 

احراز هویت فقط برای افراد بالای ۱۸ سال مجاز است.

صرافی تبدیل

صرافی تبدیل

تبدیل (tabdeal) از آن دسته صرافی‌های نوپا و کمتر شناخته شده است. اما با وجود خدمات و پشتیبانی قوی پیشرفت چشمگیری را برای آن پیش بینی می‌کنیم. در تبدیل هر کاربر یک کیف پول اختصاصی دارد که می‌تواند دارایی‌های خود را در آن نگهداری کند. برای معاملات حرفه‌ای نیز ابزارهای ضروری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اما یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این صرافی امکان جلوگیری از ضرر (Stop loss) است که به شما این امکان را می‌دهد تا برای ضرر خود حد تعیین کنید. برای مثال می‌توانید حد ضرر را روی 10 درصد بگذارید و اگر دارایی شما 10 درصد کاهش یابد سیستم به‌طور خودکار آن را فروش می‌رساند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کند. علاوه بر این‌ها تبدیل:

• بیش از 70 رمزارز متفاوت را پشتیبانی می‌کند.

• تایید هویت در کمتر از 24 ساعت صورت می‌گیرد.

• کمترین میزان خطا در هنگام خرید و فروش را دارد.

• اپلیکیشن موبایل دارد.

• مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند.

• در ازای دعوت از دوستان به شما پاداش می‌دهد.

• به مشتریان خود مشاوره حرفه‌ای می‌دهد.

• امکان تبادل با صرافی‌های بایننس و کوینکس را به کاربران می‌دهد.

این پلتفرم خرید و فروش ارزهای دیجیتال، امکان خرید و فروش با تومان و تتر را برای کاربران از طریق بازارهای متفاوت مهیا می‌کند.

نحوه احراز هویت 

برای احراز هویت در صرافی تبدیل ابتدا باید مدارک خود اعم از کارت ملی، محل سکونت، ایمیل، شماره همراه و کارت بانکی را وارد کنید. در انتها یک عکس از خود همراه با مدارک و متن خواسته شده به‌صورت دست نویس ارسال کنید.

صرافی رمزینکس

ramzinex یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که از سال 1397 فعالیت خود را شروع کرد. به ادعای مدیران آن، این پلتفرم یک صرافی غیرمتمرکز است. در حوزه معاملات رمزارزها امنیت مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب یک صرافی است که رمزینکس در آن به‌خوبی عمل می‌کند. در این صرافی می‌توانید به‌راحتی و بدون واسطه تراکنش انجام دهید.

اگر می‌خواهید معاملات خود را در کمترین زمان انجام دهید، این صرافی با حجم بالای معاملات روزانه این امکان را برای شما فراهم می‌کند. از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این صرافی می‌توان به امکان معاملات همتا به همتا اشاره کرد که در میان صرافی‌های ایرانی کمتر به چشم می‌خورد. در حال حاضر رمزینکس از 14 رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند و اپلیکیشن اختصاصی موبایل نیز دارد.

نحوه احراز هویت

احراز هویت در این بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال، مشابه دو صرافی دیگر است. با این تفاوت که به جز عکس سلفی، باید یک عکس از قبض تلفن منزل خود نیز ارسال کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.