مردم شناسی ترکیه

همان طور که می‌دانید، ترکیه را در گذشته با نام دولت عثمانی می‌شناختند. این کشور فرهنگی بسیار شبیه به مردم ایران دارد. با این حال تفاوت‌های فرهنگی بسیاری بین مردم ایران و ترکیه به چشم می‌خورد. در این مقاله قصد داریم تا درباره مردم شناسی ترکیه بیشتر صحبت کنیم. پس اگر قصد شرکت در تور ترکیه علی بابا را دارید، با ما در این مقاله همراه باشید تا مردم ترکیه را بهتر بشناسید.

اطلاعات کلی درباره کشور ترکیه

ترکیه در بخش جنوب‌شرقی اروپا و جنوب‌غربی آسیا قرار دارد. این کشور از طریق دریای سیاه با بلغارستان و گرجستان هم مرز است و از طریق دریای اژه و مدیترانه به یونان و سوریه راه دارد. جالب اینجاست که بخشی از ترکیه در خاک اروپا و بخشی دیگر در خاک آسیا قرار دارد. به همین خاطر است که کشور ترکیه بیشتر خودش را بخشی از اروپای شرقی می‌شناسند. همچنین باید بدانید که این کشور مراودات بسیار خوبی با اروپای شرقی و همچنین اروپای غربی از جمله آلمان دارد. پایتخت این کشور آنکارا است.

 این کشور دارای آب‌وهوایی معتدل است. ترکیه تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستانیی معتدل و مرطوب را تجربه می‌کند. بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۹، این کشور ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد.  ۸۰ درصد اقوام این کشور را ترک و ۲۰ درصد را کرد تشکیل می‌دهند. ۹۹.۸ درصد جمعیت این کشور مسلمان و بیشتر اهل سنت هستند و مابقی را مسیحیان و یهودیان تشکیل می‌دهند. از نظر سیاسی نیز این کشور یک جمهوری دموکراتیک پارلمانی است.

زبان ترکی ترکیه

ترکی استانبولی یا همان ترکی ترکیه، زبان مادری ۹۰ درصد جمعیت ۸۲ میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهد. البته همان طور که اشاره کردیم، بخشی از جمعیت این کشور را کردها تشکیل می‌أهند. کردها به زبان کردی و عربی صحبت می‌کنند. به همین خاطر برخی افراد در ترکیه دوزبانه هستند و به زبان ترکی و عربی صحبت می‌کنند. درصد ناچیزی از جمعیت این کشور نیز به زبان ارمنی، یوانانی و جودزمو که زبان مخصوص یهودیان است صحبت می‌کنند. از نظر زبان‌شناسی، شباهت بسیاری بین ترکی استانبولی و ترکی آذری وجود دارد. به همین خاطر عزیزان آذری زبان می‌توانند با کمی تغییر در گویش، با مردم ترکیه ارتباط برقرار کنند.

مردم شناسی ترکیه

فرهنگ و جامعه ترکیه

کشور ترکیه یک کشور سکولار است. این یعنی دین را از سیاست به‌صورت کامل جدا کرده‌اند. پس خبری از اجبار دینی وجود ندارد. با این حال اکثریت جامعه را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که در این کشور، ایام مذهبی بسیار مهم هستند. برای مثال مراسم عید فطر و عید قربان با شور بسیاری برگزار می‌شود. همچنین نماز عید فطر را بسیار باشکوه برگزار می‌کنند. در عین حال عید سال نو آن‌ها با سال نو میلادی یکسان است. از این نظر می‌توان گفت که تفاوت فرهنگی بزرگی بین مردم این کشور و ایران وجود دارد. دقیقاً به همین خاطر است که در سرمای دی ماه به‌خاطر فستیوال‌های جشن سال نو، قیمت تور ترکیه افزایش پیدا می‌کند.

آداب معاشرت در ترکیه

سفر به ترکیه و آداب و رسوم مردم ترکیه

مردم ترکیه نیز همانند ما ایرانیان، هنگام ملاقات با هم دست می‌دهند. دست دادن باید محکم باشد تا محکم بودن روابط را نشان دهد. همچنین باید بدانید که دست دادن هنگامی خداحافظی چندان مرسوم نیست. همچنین ترک‌ها در ملاقات با اقوام خود، همانند ایرانیان دو یا سه بار گونه او را می‌بوسد یا بوسه بر پیشانی او می‌زنند. بوسه بر دست و پیشانی بیشتر دلالت بر احترام دارد و برای بزرگترها انجام می‌دهند. اگر وارد یک مکان می‌شوید، مستقیم با کسی رو در رو نشوید. ابتدا باید به سراغ بزرگ مجلس بروید. احترام به بزرگترها در ترکیه بسیار مرسوم است. پس ابتدا با ریش سفیدهای مجلس سلام علیک کنید.

اگر در تور ترکیه وارد یک رستوران ترکی شدید، متوجه می‌شوید که مردم ترکیه عادت دارند تا حین غذا خوردن با هم صحبت کنند. اگر در ترکیه مهمان یک فرد محلی شدید، بهتر است اصلاً برای پرداخت هزینه صورت حساب غذا اصرار نکنید. زیرا این کار به دور از ادب است. پس اجازه دهید که میزبان هزینه را پرداخت کند. پس به‌هیچ‌وجه این کار را نکنید که انگار به او بی احترامی کرده‌اید. همچنین باید بدانید که ترک‌ها معمولاً بعد از پایان غذا سیگار می‌کشند. پس اگر کسی در رستوران سیگار کشید، بهتر است به او اعتراض نکنید و از مسئول رستوران بخواهید که میز شما را جا به جا کند.

ترک‌ها به ندرت اعتماد می‌کنند. به همین خاطر به ندرت با افرادی که نمی‌شناسند معامله می‌کنند. آن‌ها در تمامی مراحل تجارت، تلاش می‌کنند تا قوانین و مقرارت را رعایت کنند. آن‌ها محتاط هستند و بهتر است کاری نکنید که اعتماد آن‌ها از بین برود. همچنین وقتی در جمع حضور دارید، به هیچ دلیل از جمع خارج نشوید که یک بی‌احترامی بزرگ محسوب می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت که مردم ترکیه مردمانی خونگرم هستند و رابطه خوبی با ایرانیان دارند. آداب و رسوم آن‌ها را می‌توان به‌راحتی آموخت و با آن‌ها خو گرفت. ترکیه کشوری عالی برای زندگی محسوب می‌شود و تور ترکیه از جمله رایج‌ترین سفرهای خارجی به حساب می‌آید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.