کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست و چه وظایفی دارد؟

امروزه دیگر تبلیغات سنتی، مانند گذشته کارآمد نیست. حالا شرکت‌ها باید محتوای ارزشمندی را در اختیار مخاطبان هدف قرار دهند و به سرعت و سهولت در فضای آنلاین پیدا شوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کنار تیم بازاریابی شرکت به شناسایی بازار هدف، توسعه آگاهی از برند و ایجاد و حفظ کمپین بازاریابی در اینترنت و سایر فناوری‌های دیجیتال می‌پردازد.

بازاریاب‌ها در دنیایی که آگاهی از برند حرف اول را می‌زند، باید روابطی قوی با مشتریان ایجاد کنند. طبق گزارش رویترز، در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان صرف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال می‌شود. حتما نباید در این زمینه مشغول به کار شوید تا به اهمیتش پی ببرید چون همه جا هست. فرقی ندارد که در کسب و کارتان با شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، خرید، فروش و غیره سرو کار دارید، به هر حال به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید. 

از آنجایی که دنیای دیجیتال به تکاملش ادامه می‌دهد، تعیین دقیق مفهوم دیجیتال مارکتینگ و وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ، دشوار است. در این مقاله کمی شما را با این مفاهیم آشنا خواهیم کرد.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟

به طور خلاصه، فعالیت کارشناس دیجیتال مارکتینگ روی توسعه و نظارت بر کمپین‌های بازاریابی آنلاین متمرکز است. ساده به نظر می‌رسد، اما چگونه انجام می‌شود؟ کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید از انواع تاکتیک‌ها برای تولید محتوای کمپین استفاده کند و سپس این محتوا را به ابزار یا پلتفرم مناسب تحویل دهد تا در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرد.

در اصل شناخت این حرفه نیازمند شناخت هدفش است. هدف کلی، تبلیغ یک محصول یا خدمات است. با این حال، همواره یک کمپین کارآمد، هدفی بسیار متمرکزتر و خاص‌تر را دنبال خواهد کرد.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

به عنوان مثال، شاید در یک شرکت فناوری اطلاعات کار می‌کنید که لایسنس‌های نرم‌افزاری را می‌فروشد. پس شاید هدفتان ایجاد لید برای تیم فروش است. یا شاید به عنوان یک خرده فروش آنلاین، بخواهید نوع خاصی از مشتری را به سمت محصول خاصی سوق دهید. شاید هم بخواهید نظرات شخصی مشتری را در مورد یک موضوع خاص جمع آوری کنید تا از توسعه یک خدمت جدید مطمئن شوید.

بنابراین این حرفه، شامل وظایف مختلف و پیچیده است. که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

اجرای درست وظایف زیر به معنای رسیدن به دیدگاهی جامع از مشتریان، نیازها و اهدافشان است. همچنین به معنای داشتن مهارت‌های فنی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است. معمولاً کارشناسان دیجیتال مارکتینگ تیمی از طراحان، کپی رایترها، تحلیلگران داده و سایر کارشناسان را در اختیار دارند و خودشان به عنوان سرپرست پروژه عمل می‌کنند. بنابراین به شناخت کامل تمامی این زمینه‌ها نیاز دارند تا بتوانند آنها را با هم ترکیب کرده و در قالب کمپینی موفق ارائه دهند.

کپی‌رایتینگ و تولید محتوا

برخی از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ با تولید کنندگان محتوا همکاری دارند یا بودجه‌ای برای استخدام فریلنسرهای نویسنده در اختیارشان است. به هر حال در اکثر موارد، از آنها انتظار می‌رود تا برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی آنلاین خودشان، کارهای کپی رایتینگ و تولید محتوا را انجام دهند.

این کارها شامل نوشتن پست‌های مهمان، تهیه مقالات و سایر منابع برای جستجوی ارگانیک و حتی نوشتن کتاب‌های الکترونیکی است. بنابراین برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ به مهارت‌های نوشتاری عالی و پایبندی به فرآیند تولید محتوای کارآمد نیاز دارند.

تهیه محتوای بصری برای کمپین‌های دیجیتال

برخی از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ با طراحان گرافیکی همکاری دارند. طراحان با تهیه محتوای بصری، از کمپین‌های بازاریابی حمایت می‌کنند. اما انتظار می‌رود تا  اکثر کارشناسان، خودشان این کار را انجام دهند.

بهترین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ دانش پیشرفته‌ای در حوزه ابزارهای گرافیکی مانند ادوبی فتوشاپ یا ایلستریتور دارند. آنها از این نرم افزارها برای تولید محتوای بصری تبلیغاتی، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی اینفوگرافیک استفاده می‌کنند.

مدیریت وب سایت‌ها و انتشار محتوا

برخی از صاحبان و مدیران کسب و کار برای مدیریت وب سایتهایشان از پشتیبان سایت یا  توسعه دهنده سایت کمک می‌گیرند. در برخی از کسب و کارها هم کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، وب سایت‌های سازمانشان را مدیریت کرده و محتوای مناسب برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی خودشان را منتشر می‌کنند. در این صورت، باید به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ، سیستم مدیریت محتوای شرکت خودشان را بشناسند و بتوانند با تغییر کد HTML یا CSS، بهینه‌سازی فنی وب‌سایت را انجام دهند.

نظارت و بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، عملکرد کمپین‌های بازاریابی را زیر نظر داشته و آنها را در طول زمان بهینه سازی می‌کنند. آنها با کمک نرم افزارهای تجزیه و تحلیل داده مانند گوگل آنالیتیکس، نحوه ایجاد ترافیک سایت را بررسی کرده و بهترین فرصت‌ها برای پیشبرد اهداف تجاری مانند ایجاد آگاهی از برند یا افزایش تبدیل‌ها را شناسایی می‌کند. کارشناس از مهارت‌های طراحی بصری و نرم افزار بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) برای بهبود عملکرد صفحات فرود و افزایش تبدیل استفاده خواهد کرد.

در میان گذاشتن نتایج با رهبری سازمان

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در سازمانهای بزرگ، باید گزارش کارشان را در اختیار مدیر بازاریابی یا مدیر شرکت قرار دهند. برای نمایش نتایج کاری باید از گزارش‌ها، داشبوردها یا تصاویر استفاده کنند. باید نتایج کمپین تبلیغاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بازده سرمایه گذاری روی کانال‌های دیجیتال مشخص شود. شاید کارشناسان، دستیابی به اهداف KPI خاصی مانند تعداد کل تبدیل‌ها، کل لیدهای تولید شده یا تعداد تعاملات را هدف قرار دهند.

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

شرح وظایف روزانه کارشناس دیجیتال مارکتینگ

تا اینجا با کارشناس دیجیتال مارکتینگ و وظایف کلی این سمت شغلی آشنا شدیم. اما در یک روز کاری این شغل، چه کارها و مسئولیت‌هایی در جریان است؟ شرح وظایف روزانه شاغلان در این حوزه، بسته به نقش آنها متفاوت است. در ادامه فهرستی از وظایف و مسئولیت‌های درج شده در آگهی‌های شغلی و استخدامی را مطرح می‌کنیم:

• طراحی و اجرای راهبردهای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و پرداخت به ازای کلیک (PPC) 

• ایجاد و مدیریت استراتژی‌های لینک سازی و بازاریابی محتوا

• توسعه و تداوم حضور در شبکه‌های اجتماعی 

• تولید محتوای آنلاین جذاب از جمله مقالات وبلاگ، فیلم‌ها، گرافیک‌ها و تبلیغات 

• نظارت و تجزیه و تحلیل نرخ کلیک شدن محتوا

• پیش بینی رشد کمپین بازاریابی و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و گزارش این موارد به رهبری  سازمان

• مدیریت و نوشتن نسخه‌های ایمیلی و کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

• تعامل با گرافیست‌ها، طراحان وب، فیلمبرداران و غیره برای ایجاد محتوای منحصر به فرد و جذاب 

• به کارگیری گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر، گوگل ادز و سایر ابزارهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال 

• ابداع راه‌های جدید برای هدایت ترافیک به  سمت وب سایت شرکت 

• تداوم و به روز رسانی سفر کاربر در وب سایت شرکت

• توسعه و مدیریت پروژه‌ها و اعضای تیم از جمله واگذاری وظایف، بررسی فعالیت اعضای تیم، رعایت دقیق ضرب الاجل‌ها و بودجه، توسعه و بازنگری ایده‌ها

• آشنایی با سایت‌های جدید شبکه‌های اجتماعی، فناوری‌های وب و گرایش‌های بازاریابی دیجیتال 

• به کار گیری فناوری‌های جدید در هنگام راه اندازی کمپین‌ها و به روز رسانی کمپین‌های موجود 

مهارت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ برای انجام وظایف فوق به مهارت‌های زیر نیاز دارند:

مهارت‌های سخت

مدیریت پروژه: آن‌ها باید بتوانند یک پروژه را در چند مرحله انجام داده و موعدهای مختلف تحویل‌ پروژه را در تیمشان مدیریت کنند. این کار نیازمند مهارت رهبری قدرتمند، برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل داده و مهارت‌های سازمانی عالی است.

مهارت‌های طراحی سایت: طراحی UX یا UI معمولاً به عضوی آموزش دیده در این مهارت‌ها واگذار می‌شود. با این حال، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ به حداقل توانایی دستکاری تصویر و آشنایی با اصول طراحی و چیدمان نیاز دارند. این کارها با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و شناخت نیازهای مشتری میسر است.

مهارت‌های نوشتاری: نوشتن از هر نوعی مثل نوشتن شرح تصاویر یا مدیریت حساب کاربری اجتماعی نیازمند مهارت نوشتاری عالی است. 

SEO و SEM: بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) مجموعه‌ای از مهارت‌ها برای تقویت محتوای برند از نظر درخواست‌های جستجوی رایج است. در حالی که بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل خرید فضای تبلیغاتی برجسته در صفحات نتایج جستجو است. 

شبکه‌های اجتماعی: کارشناس باید پلتفرم‌های مختلف، نحوه عملکرد، ویژگی‌های آنها و بهترین نحوه جذب مخاطبان هدف در هر کدام را بشناسد. از آنجایی که پلتفرم‌ها دائم در حال تغییر هستند، پس این مهارت هم مدام در حال توسعه است.

داستان سرایی (Storytelling): در همه جا از کپشن نویسی تا پست‌های وبلاگ و حتی طراحی وب سایت، باید داستانی را برای برقراری ارتباط میان فعالیتهای بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت. داستان سرایی برای محتوای متنی، تصویری و ویدئویی به کار می‌رود.

سئو

مهارت‌های نرم

چابکی و سازگاری: دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال تغییر در جهان است. کارشناس باید به سرعت با تغییرات سازگار شده و یک استراتژی چابک را با آخرین نوآوری‌ها به کار بگیرد.

متقاعدسازی: از فروش یک ایده در سازمان گرفته تا تولید نسخه‌ای جذاب از آن، به مهارت های فروش توسعه یافته نیاز دارید. با این مهارت، به دیگران در مورد ایده‌هایتان اطمینان داده یا مشتریان را به برندتان وفادار نگه می‌دارید.

کنجکاوی: باید آماده امتحان کردن چیزهای جدید شوید. کارشناسانی که می‌گویند:«همیشه از همین روش استفاده می‌کنیم، پیشرفت چندانی ندارند!»

همکاری: این مهارت در هر شغلی برای فعالیت در تیم‌های چند رشته‌ای متشکل از نویسندگان، طراحان، تحلیل‌گران، کارشناسان برند و غیره، بسیار ارزشمند است.

مهارت های گوش دادن: با گوش دادن فعال، ارتباط بهتری با تیم پشتیبانی، مخاطبان و مشتریان برقرار می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.