کتاب مشارکت در ساخت به زبان ساده

مشاورین املاک و حقوقدانان هرکدام با توجه به تجربه و دانش خود این قراردادها را تنظیم می کنند که گاها به دلیل عدم پیش بینی مسائل مختلف و راه حل آنها، سرمایه های طرفین قرارداد ممکن است سالها بلاتکلیف بماند. 

در همین راستا شرکت مهندسی تُکا که از سال 1388 در زمینه تنظیم قراردادهای مشارکت در ساخت، مشاوره می دهد اقدام به چاپ کتابی نموده است که به زبان ساده طرفین را از خطرات مشارکت در ساخت آگاه نموده و راه‌های کاهش ریسک قرارداد را آموزش می دهد.

در ادامه با جناب آقای مهندس رسول مدرس از نویسندگان این کتاب و کارشناس حقوقی شرکت تُکا مصاحبه کردیم کمی بیشتر راجع به کتاب مشارکت در ساخت به زبان ساده توضیح دهند.

سلام آقای مهندس لطفا خودتان را معرفی کنید:

سلام خیلی ممنونم از دعوتتون 
من رسول مدرس هستم، لیسانس حقوق دارم و قبل از اون در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تحصیل کردم. به همین خاطر اکثرا مثل شما من را مهندس خطاب می کنند.  در حال حاضر مدیر دپارتمان حقوقی  مجموعه تُکا هستم که در زمینه تنظیم، مشاوره، حل اختلاف قراردادهای ملکی فعال می باشد.
رسول مدرس

چرا به این فکر افتادید که در این زمینه کتابی تالیف کنید؟

با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه داشتم متوجه شدم که %۸۰ از شرکای قراردادهای مشارکت در ساخت درگیر اختلافات اساسی می‌شوند و به چند دلیل این مسئله رخ می دهد که این کتاب می‌تواند تا حدود خیلی زیادی این حجم از اختلافات را کاهش داده و جلوی آن را بگیرد.

معمولا مسائلی که باعث این اختلافات می شود چه چیزهایی هستند؟

این دلایل بسیار زیاد هستند ولی اگر بخواهم مختصر دسته بندی کنم می‌توانم به این موارد اشاره کنم.

1. عدم تعادل دانش فنی، ساختمانی، دانش شهرسازی و … بین مالکین (که یک بار در طول عمرشان اقدام به مشارکت می نمایند) با سازنده که حرفه اصلیش ساخت و ساز است.

2. عدم آموزش کار تیمی و شراکت در کشورمان

3. تغییرات قوانین شهرداری، نظام مهندسی، آتش نشانی، ثبت و ارگان‌های دولتی و گاهی بروز حوادث فورس ماژور  

4. تغییرات شرایط اقتصادی کشور هم بر قراردادهای مشارکت تاثیر می‌گذارد. مثل تحریم، اعصابات و ...

5. کم توجهی به به مسائل حقوقی، دانش کم مردم و عدم تمایل به پرداخت حق الزحمه مشاورین حقوقی

6. آخرین مورد هم توهم دانایی در بین مردم کشورمان است. همه اقیانوسی از اطلاعات هستند به عمق یک بند انگشت. راجع به همه چیز صحبت می کنیم و خود را صاحب نظر می‌دانیم.

آموزش

شما برای حل این اختلافات و یا پیشگیری از آنها چه کردید؟

ببینید کارهای زیادی صورت گرفته برخی برای پیشگیری و برخی برای درمان که منجمله میتوان به برگزاری بیش از 30 کلاس آموزش صفرتاصد مشارکت در ساخت در تهران و شهرستان‌ها، برگزاری دوره حرفه‌ای برای مشاورین املاک، کارشناسان رسمی، وکلا  و سازندگان، برگزاری همایش‌های چالش‌های مشارکت در ساخت و شنیدن تجربه طرفین این قرارداد و همچنین تهیه محتواها، مطالب و ویدئوهای آموزشی در این حوزه بوده است. آخرین اقدام ما چاپ کتاب مشارکت در ساخت به زبان ساده می باشد که به صورت دسته بندی شده، مختصر و مفید به اشخاص کمک کند تا این مقوله را بیشتر بشناسند و کمتر ریسک کنند.

این کتاب چگونه نگارش شده و برای چه کسانی مفید است؟

 من قبل از چاپ این کتاب، کتاب دیگری تالیف کرده بودم که محتوایی بسیار حقوقی و کاربردی برای وکلا و حقوقدانان داشت. اما متوجه شدم که آن کتاب درد مردم را دوا نخواهد کرد. ما پزشک خیلی داریم ولی افرادی که آموزش دهند چگونه زندگی کنیم که کمتر مبتلا به بیماری شویم خیلی کم هستند.

همچنین ما وکیل زیاد داریم ولی کمتر کسی به شما می‌آموزد که چگونه به درد دادگاه دچار نشوید. واقعا ابعاد اجتماعی و اقتصادی مراجعه به دادگاه ها بسیار گسترده است به نحوی که فقط کافیست یکبار دچار آن شده باشید تا الباقی عمر دیگر فکرش را هم نکنید. بعد به این نتیجه رسیدم که برای پیشگیری کتاب کم است.

پس مخاطب را عوض کردیم و برای مردم عادی نوشتیم. اصطلاحات حقوقی را ساده کردیم تا مفهوم باشد. دلیل وجود هر ماده از قرارداد را شرح دادیم تا مردم اهمیت موضوع را بهتر درک کنند. متن مواد مورد نیاز قرارداد را در کتاب گنجاندیم. اشتباهات رایج مردم را ذکر کردیم تا خوانندگان آنرا تکرار نکنند. سپس در مودی که استثنا وجود دارد، آنها را بیان کردیم.

مشارکت در ساخت

آیا مردم با مطالعه این کتاب می توانند خودشان قرارداد مشارکت در ساخت تنظیم کنند؟

سوال خیلی خوب و البته سختی هست. ببینید این کتاب سعی کرده که در 23 ماده قرارداد مشارکت در ساخت را شرح دهد. حتی در هر ماده استثناهای مرتبط با آن را توضیح داده است. اما توجه کنید که هر قرارداد مشارکت یک کیس خاص است.

باید بپذیریم که حقوق یک تخصص است و صرفا نمی توان با مطالعه چند کتاب خود را حقوقدان دانست. مثل اینکه شما کتابهای مرتبط با رشته پزشکی را مطالعه کنید و بعد خودتان سعی داشته باشید شکستگی پایتان را درمان کنید.

همانطوری که پزشکان ابزار و تجربه تخصصی دارند، تنظیم کنندگان قرارداد هم از ابزارهایی استفاده می کنند که در هر قرارداد متفاوت بوده و نمی توان آنرا برای همه قراردادها استفاده نمود. همچنین معمولا شما یک طرف قرارداد هستید و طرف مقابل ممکن است مواردی را به قرارداد اضافه یا کم کند که در این صورت باید بتوانید توسط متخصصین آنرا تفسیر نموده و متن را تنظیم نمایند.

شاید شما مایوس شوید که پس چرا کتاب را نوشتید. باید بگویم که درک ما مردم از مسائل حقوقی خیلی درک ناقصی هست. در علم حقوق ممکن است برای یک اصل یا قاعده یا حتی ماده قانونی کتابی نوشته شود و ممکن است اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته باشد.

وکیل یا حقوقدان باید بتواند تمامی دانش و مطالعات چندین ساله خود را در یک جمله خلاصه کند که در نظر مردم کار خاصی صورت نگرفته است ولی واقعا می تواند سرنوشت سرمایه طرفین را تغییر دهد. توصیه من این است که اگر به واسطه این کتاب قرارداد خود را تنظیم کردید حتما از یک مشاور حقوقی نظر بخواهید.

مردم چگونه می توانند این کتاب را تهیه کنند؟

این کتاب توسط انتشارات جنگل چاپ شده که از خود وب سایت این انتشارات قابل تهیه است. همچنین بخشی از صفحات کتاب در  سایت شرکت مهندسی تُکا قابل رویت بوده و نیز امکان خرید را برای مردم فراهم آورده است.

برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در حوزه مشارکت در ساخت می توانید با شماره تماس 02122826318 تماس حاصل نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.