تاثیر کووید 19 بر اقتصاد کانادا

 بر اساس گزارش سالانه تأثیر اقتصادی منتشر شده توسط شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، کاهش سفر به کشورکانادا  و تورهای گردشگردی کانادا در سال گذشته ۵۹.۲ میلیارد دلار به اقتصاد کانادا ضربه زد. تاثیر این مسئله باعث شد تولید داخلی تا ۵۳ درصد کاهش یابد.

تأثیر این مسئله بر مشاغل نیز ویرانگر بود. این گزارش می گوید که ۳۷۳۰۰۰ کارمند در این بخش خود را بیکار کردند زیرا محدودیت ها باعث کنسل شدن سفرهای بین المللی و به تبع آن بیکار شدن آژانس‌های مسافراتی که خدماتی نظیر اخذ ویزای توریستی، برگزاری تور و یا پیکاپ ویزا را انجام می‌داده‌اند، شده است.

این گزارش می‌گوید که مشاغل کوچک و متوسط ​​بیشتر از همه ی مشاغل ضربه خورده اند و این مسئله به زنان، جوانان و اقلیت‌ها که بخش عمده‌ای از نیروی کار این بخش را تشکیل می‌دهند، ضربه می‌زند. اشتغال در این بخش از ۱.۸ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۱.۴ میلیون در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. این کاهش ۲۰.۴ درصدی است.

در سال گذشته مجموعاً ۵۹.۲ میلیارد دلار زیان مالی و کاهش ۵۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در بخش مسافرت و گردشگری کانادا رخ داده است. به گزارش VisaGuide.World، علاوه بر این، وضعیت ویرانگر ناشی از کرونا باعث شد ۳۷۳۰۰۰ نفر در بخش سفر و گردشگری کشور بیکار شوند و با مشکلات زیادی روبرو شوند. به گفته معاون ارشد رییس جمهور، چنین خساراتی که توسط گزارش تاثیر اقتصادی شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) فاش شده است، تعداد زیادی از مردم را دچار ترس از آینده کرده است.

بر اساس گزارش EIR، در سال ۲۰۱۹، سهم بخش سفر و گردشگری کانادا به تولید ناخالص داخلی ۱۱۱.۶ میلیارد دلار یا ۶.۴ درصد بود، در حالی که تنها ۱۲ ماه بعد، ۳.۲ درصد کاهش به ۵۲.۴ میلیارد دلار را نشان داد. علاوه بر این، تعداد زنان، جوانان و اقلیت‌های شاغل در بخش مسافرت و گردشگری در این کشور آمریکای شمالی از ۱.۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱.۴ میلیون در سال ۲۰۲۰ یا (۲۰.۹ درصد کاهش) کاهش یافته است.

هزینه بازدیدکنندگان داخلی در سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است. در مقایسه، هزینه‌های بین‌المللی به دلیل محدودیت‌های شدید سفر اعمال شده برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس هم ۷۱.۱ درصد کاهش یافت. گزارش EIR تاکید کرد، اگرچه کاهش در بخش مسافرت و گردشگری در سال گذشته بسیار زیاد بود، اما اگر طرح یارانه اضطراری دولت که به کارفرمایان کمک کرد مشاغل خود را در وضعیت کرونا حفظ کنند نبود ارقام می‌توانست بدتر باشد.

معاون ارشد رییس جمهور اشاره کرد اگر طرح اضطراری یارانه دستمزد دولت نبود که تا ۷۵ درصد از یارانه دستمزد را صرف حمایت از کارفرمایان واجد شرایط کرد و به نوبه خود به بسیاری از افراد اجازه می داد شغل خود را در بخش سفر و گردشگری حفظ کنند، وضعیت می توانست به مراتب بدتر باشد. او همچنین معتقد است از آنجایی که عرضه واکسن در کشور از ۲۴ میلیون واکسن تجویز شده فراتر رفته است، تمام مشاغل تعطیل شده در سال ۲۰۲۰ در صنعت سفر و گردشگری می توانند امسال بازگردند.

 معاون ارشد رییس جمهور اشاره می کند که اگر سرعت تزریق واکسن افزایش یابد و محدودیت‌های سفر در سطح بین‌المللی پیش از فصل شلوغ تابستان کاهش یابد، با کمک یک برنامه مشخص برای افزایش تحرک و با انجام آزمایش‌های جامع در زمان خروج، ما پیش‌بینی می‌کنیم که ۳۷۳۰۰۰  شغل از دست رفته می تواند امسال بازگردد.

با این حال، به گفته او، حرکت دولت کانادا برای محافظت از مشاغل در دراز مدت پایدار نیست. اما WTTC پیش‌بینی می‌کند که اگر مقامات این کشور اجازه سفرهای بین‌المللی ایمن را بدهند، می‌توان از ضررهای مالی بیشتر جلوگیری کرد. در بیانیه منتشر شده توسط WTTC آمده است: اگر دولت از، از سرگیری سریع سفرهای بین المللی حمایت کند، که برای تقویت چرخش اقتصاد کانادا حیاتی است، می توان از یک سال دیگر از ضررهای وحشتناک جلوگیری کرد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، از آغاز همه‌گیری کرونا، کانادا بیش از 1391174 مورد ابتلا به کووید-19 و بیش از 25712 مورد مرگ را ثبت کرده است. با توجه به چنین ارقامی، کشور همچنان برخی از اقدامات پیشگیرانه خود را که برای جلوگیری از انتشار ویروس اعمال شده است، حفظ می کند. مقامات کانادا مسافران سایر کشورها را موظف می‌کنند که پس از ورود به مدت دو هفته قرنطینه شوند.

با این حال، چنین تصمیمی می تواند به زودی لغو شود زیرا جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اخیراً برنامه هایی را برای کاهش محدودیت های مرزی برای همه افرادی که در برابر COVID-19 واکسینه شده اند، اعلام کرد. علاوه بر این، دولت این کشور نیز در تلاش است تا قرنطینه هتل‌ها را که بر همه مسافران اعمال می‌شود، متوقف کند.

در حال حاضر دولت کانادا علاوه بر اعمال ممنوعیت بر تورهای گردشگری روند صدور ویزا برای متقاضیان دریافت اقامت از طریق برنامه اکسپرس انتری را هم با سرعت بسیار پایینی پیش می برد که همین قضیه نیز بر اقتصاد کانادا تاثیر به سزایی داشته است.

در سال گذشته، تولید ناخالص ملی کانادا تنها به دلیل توقف ورود مهاجران جدید تا 6 درصد کاهش داشته است. ورود نیروی کار خارجی برای کشور کانادا که با کمبود جمعیت و پیری جمعیت مواجه است بسیار حائز اهمیت است اما در حال حاضر بنا بر گزارشات سازمان مهاجرت کانادا بیش از یک میلیون پرونده بررسی نشده باقی مانده است که به علت ازدیاد این پرونده‌ها و عدم وجود نیروی کار کافی هر روز به تعداد آنها افزوده می شود.

هفته گذشته رئیس جمهور این کشور با ابلاغ دستوری بر هرچه سریع‌تر شدن روند بررسی پرونده‌ها تاکید کرد و از مسئولین خواست تا پروتکل‌های موجود را در جهت تسریع رسیدگی به پرونده متقاضیان مهاجرت به کانادا تغییر دهند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.