زیرسازی چمن مصنوعی

 در این میان یک سری نکات و ریزه کاری هایی وجود دارد که با توجه به این که قرار است چمن مصنوعی را کجا نصب کنید، اندکی با یکدیگر فرق دارند. 

برای این که چمن مصنوعی به بهترین وجه نصب شود، بیش از هر چیزی باید به زیرسازی آن توجه کنید. زیرسازی چمن مصنوعی به دو دسته تقسیم می شود:

۱.زیرسازی چمن مصنوعی در سطوح سخت (Bound)

۲. زیرسازی چمن مصنوعی در سطوح غیر سخت (Unbound)

در ادامه همراه ما باشید تا درباره هر یک از آن ها توضیحات مختصری ارائه دهیم. 

زیرسازی چمن مصنوعی روی سطوح سخت

این سطح سخت در تراس و بالکن باشد یا پشت بام یا هر جای دیگر فرقی ندارد، در هر صورت باید این موارد را به یاد داشته باشید:

● برای جلوگیری از آبگرفتگی حتما باید شیب مناسبی وجود داشته باشد، چرا که بیشتر انواع چمن مصنوعی تزئینی که روی چنین سطح هایی نصب می شوند، آب را به صورت سطحی عبور می دهند و باید چنین شیبی برای انتقال آب به دریچه تخلیه وجود داشته باشد

● سطح سخت نباید هیچ گونه ناهمواری داشته باشد و همه جا می بایست یکدست و یکپارچه به نظر برسد زیرا در غیر این صورت تخلیه آب به مشکل برمی خورد و زیبایی چمن مصنوعی هم تحت تاثیر قرار می گیرد

● حالا باید بعد از برش چمن مصنوعی بر اساس ابعاد مورد نظر، مرکز و حاشیه چمن مصنوعی را چسب کاری کنید تا روی سطح ثابت باقی بماند.

بکینگ این نوع چمن های مصنوعی پانچ کاری یا سوراخ کاری نشده اند و دلیل آن هم این است که روی سطوح سخت، تخلیه و زهکشی آب تنها به صورت سطحی انجام می پذیرد، از این رو امکان رشد کپک و بوی بد مابین بکینگ چمن مصنوعی و سطح سخت وجود نخواهد داشت. 

این نوع زیرسازی شامل سطوح آسفالتی، بتنی، موزاییکی، سرامیکی و غیره می شود، بنابراین می توان با اطمینان اعلام کرد شما بی شک می توانید نصب چمن مصنوعی مدرسه، چمن مصنوعی روف گاردن، چمن مصنوعی تراس و بالکن و غیره را نیز به راحتی انجام دهید. 

چمن مصنوعی فوتبالی

زیر سازی چمن مصنوعی در سطح غیر سخت

اگر سطحی که می خواهید نصب چمن مصنوعی را انجام دهید، خاکی است، باید برای ایجاد پایه و اساس محکم و زهکشی راحت تر آب باران، زیرسازی درست و حسابی انجام دهید. 

در ادامه زیرسازی چمن مصنوعی فوتبالی را توضیح می دهیم که به کامل ترین پروسه زیرسازی نیاز دارد تا همه چیز برای برگزاری مسابقات و لیگ ها آماده و مهیا باشد.

● آماده کردن زمین

باید توجه کنید که چمن مصنوعی در چه موقعیتی می خواهد نصب شود، به طور مثال شهرهای ساحلی شمال ایران از جایی که خاکی گلی و باتلاق مانند دارند، ممکن است حتی نیاز باشد تا 1 متر خاکبرداری انجام شود تا زمین سفت و سخت مشخص گردد اما این موضوع در شهرهای مرکزی یا شمالی به حدود 10 تا 20 سانت کاهش پیدا می کند. 

● استفاده از مواد سنگی بر اساس اندازه

اول باید سنگ های درشت 30 تا 40 سانت، سپس سنگ های متوسط 20 تا 30 سانت، لوله ها زهکشی برای این که آب تخلیه شده به چاه های اطراف زمین فوتبال هدایت شود، سپس سنگریزه های نخودی و بادامی و در نهایت لایه بیس و ماسه شسته قرار بگیرد

● فشرده سازی

زمانی که هر لایه از سنگریزه را در سطح می ریزید، باید توسط غلطک آن ها را فشرده نمایید. اما بسیار دقت کنید که این تراکم نباید بالای 90 درصد باشد زیرا در غیر این صورت در تخلیه و زهکشی آب اخلال جدی صورت می گیرد. تراکم حدود 85 درصد ایده آل و قابل قبول است.

سنگریزه

● پرکننده ها

اول از هر چیزی دقت داشته باشید که چمن مصنوعی برای زمین های فوتبال دارای 50 میل ارتفاع پایل و 140 گره در هر متر مربع دارد و به صورت ⅝ بافته می شود. بر این اساس تعداد گره های کلی الیاف در هر متر مربع 8820 می باشد. این اطلاعات برای انتخاب و میزان استفاده از پرکننده ها بسیار اهمیت دارند.

خوب در این جا ما با دو نوع پر کننده رو به رو هستیم:

1) گرانول: که خود به دو نوع  EPDM و SBR تقسیم می شود. گرانول EPDM از مواد پلاستیکی نو به دست می آید و رنگ های متنوعی دارد و موجب کاهش بوی نامطبوع می شود اما هزینه بسیار بسیار بالایی دارد. گرانول SPR از خرده لاستیک ماشین ها و نوار نقاله ها به دست می آید که معمولا 0.3 تا 0.5 قطر دارند. این گرانول ارزان تر و گزینه رایجی برای سیستم های چمن مصنوعی فوتبالی می باشد. 

نکته دیگر این است که گرانول باید حدود 2 سانت که معادل 7.5 کیلوگرم می باشد، در هر متر مربع از چمن مصنوعی ورزشی به کار رود.

2) شن سیلیس گرد گوشه معدنی: وجود 2 سانت ماده پرکننده سیلیس معادل 26 کیلوگرم در هر متر مربع از چمن مصنوعی در زمین های فوتبال لازم و ضروری می باشد.

زیرسازی چمن مصنوعی فوتبالی در سطح بتنی و آسفالت

● برای جلوگیری از ترک خوردن بتن در اثر افزایش و کاهش دما ابتدا زمین تقسیم بندی می شود.

● حالا حدود 10 سانت با شیب 0.5 درصد به سمت اطراف زمین، بتن کاری انجام می گردد. در این جا نیازی به لوله های زهکشی نداریم. 

● در نهایت چمن مصنوعی روی آن با چسب های مخصوص نصب می گردد تا از جای خود تکان نخورد. 

آسیاچمن به عنوان اولین و برترین کارخانه چمن مصنوعی در ایران و خاورمیانه و با سابقه بیش از 21 سال فعالیت درخشان در پروژه های تزئینی و ورزشی، حالا رتبه نخست را در بازار و بورس چمن مصنوعی به دست آورده است و همواره در تلاش است تا چمن های مصنوعی خود را با تکنولوژی برتر شرکت تیولون هلند و با مرغوب ترین و باکیفیت ترین مواد اولیه و پیشرفته ترین طراحی ها و دستگاه های تولیدی، ساخته و به مشتریان عزیز ارائه نماید. 

آسیاچمن، همیشه سبز

شماره تماس: 41127-021 و 09194006300

asiagrass

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.