بعد از دریافت کد پیگیری سجام چه کنیم؟

این روزها دریافت کد بورسی به یک ضرورت در زندگی افراد تبدیل شده است. شما برای فعالیت‌های در بازارهای مالی مختلف  مثل سرمایه‌گذاری در بورس، فروش سهام عدالت، استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان، خرید و فروش واحدهای صندوق‌های ETF دولتی و در مجموع سرمایه‌گذاری در همه صندوق‌ها به کد بورسی نیاز دارید. 

گاهی افراد زمان دریافت کد بورسی با چالش‌هایی روبرو می‌شوند و تکمیل مراحل برای آنها پیچیده به نظر می‌آید. در این مطلب ما به بررسی چالش‌های شما در زمان ثبت نام می‌پردازیم و به سوالات پرتکرار زیر پاسخ می‌دهیم.

  • کد پیگیری سجام چیست و چه تفاوتی با کد بورسی دارد ؟

  • چگونه کد پیگیری سجام دریافت کنیم؟

  • بعد از دریافت کد پیگیری سجام چه کنیم؟

  • در صورت فراموشی کد پیگیری سجام، چه کنیم؟

  • چگونه با کد بورسی سهام بخریم؟

کد پیگیری سجام چیست؟

در مرحله نخست باید بدانیم که کد پیگیری سجام چیست و چه تفاوتی با کد بورسی دارد؟ کد بورسی شناسه‌ای منحصر به فرد، متشکل از سه حرف الفبا و ۵ عدد است که برای هر کد ملی تنها یک بار صادر می‌شود. نخستین قدم برای دریافت کد بورسی، ثبت نام در سجام یا «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است. سامانه سجام به عنوان یک بانکِ اطلاعاتی منسجم، اطلاعات همه مشتریان را به صورت یکپارچه ذخیره و به ‌روز رسانی می‌کند. در این بانکِ اطلاعاتی هر فرد به واسطه «کد ملی» و «کد بورسی» شناسایی می‌شود.

حال زمانی که شما در حال ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی هستید، باید مراحلی را به ترتیب طی کنید. این مراحل شامل تکمیل فرم‌ها، پرداخت آنلاین، دریافت کد پیگیری سجام و احراز هویت می‌شود. پس دریافت کد پیگیری سجام یکی از مراحل اخذ کد بورسی است. دقت کنید که برای رفتن به مرحله بعد یا «احراز هویت»، داشتن کد پیگیری سجام الزامی است.

چگونه کد پیگیری سجام دریافت کنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم که کد پیگیری سجام یکی از مراحل اخذ کد بورسی است. اما چگونه کد پیگیری سجام دریافت کنیم؟

برای دریافت کد پیگیری سجام به آدرس sejam مراجعه و روی گزینه «ثبت نام در سجام» کلیک کنید. کد ملی و شماره همراه خود را در کادرهای مربوطه بنویسید. در این مرحله هزینه ثبت نام در سجام به صورت آنلاین از شما دریافت می‌شود و فرم‌های مربوطه را مشاهده می‌کنید.

اطلاعات هویتی، ارتباطی، مالی، بانکی و... که در این فرم‌ها می‌نویسد باید کاملا دقیق و متعلق به خودتان باشد تا سامانه سجام آن را تایید کند. در صورتی که اطلاعات تایید شود، پس از گذشت چند روز، یک کد ۱۰ رقمی به نام «کد پیگیری سجام» از طریق پیامک دریافت خواهید کرد.

بعد از دریافت کد پیگیری سجام چه کنیم؟

گاهی کاربران تصور می‌کنند که دریافت کد پیگیری سجام مرحله آخر است. اما توجه داشته باشید که تکمیل ثبت نام کد بورسی نیاز به احراز هویت دارد. حال باید ببینیم که بعد از دریافت کد پیگیری سجام چه کنیم؟

بعد از دریافت کد پیگیری سجام، شما باید یکی از روش‌های احراز هویت را انتخاب کنید. در روش احراز هویت حضوری، شما با در دست داشتن مدارک هویتی و کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می‌‌کنید. نمونه امضا و تصویر چهره‌تان توسط اپراتور دریافت می‌شود و پس از گذشت چند روز کاری، کد بورسی برایتان پیامک خواهد شد.

روش ساده‌تر، انجام احراز هویت غیر حضوری کارگزاری است. در این روش بعد از دریافت کد پیگیری سجام، اپلیکیشن آساتریدر را روی تلفن همراه خود نصب کنید. در بخش «احراز هویت الکترونیک»، کد ملی و کد پیگیری سجام را بنویسید. در ادامه تصویر چهره و نمونه امضای شما از طریق اپلیکیشن آساتریدر ثبت می‌شود و پس از چند روز کد بورسی را از طریق پیامک دریافت می‌کنید.

در صورت فراموشی کد پیگیری سجام، چه کنیم؟

موضوع بعدی فراموشی کد پیگیری سجام است. کد پیگیری سجام از طریق پیامک دریافت می‌شود و معمولا در حافظه تلفن همراه باقی می‌ماند. اما به هر حال گاهی ممکن است که افراد به اشتباه پیامک را حذف کنند یا با تغییر گوشی، کد پیگیری سجام را از دست بدهند. بنابراین ما باید بدانیم که در صورت فراموشی کد پیگیری سجام، چه کنیم؟

شما می‌توانید کد پیگیری سجام را به دو روش بازیابی کنید. در روش نخست پس از مراجعه به سایت sejam روی عبارت «بازیابی کد پیگیری» کلیک کنید. سپس کد ملی و عبارت امنیتی را در کادرهای مربوطه بنویسید. در این مرحله کد پیگیری سجام به شماره همراهتان (که زمان ثبت نام اعلام کرده‌اید)، ارسال می‌شود.

روش ساده‌تر برای بازیابی کد پیگیری سجام، اقدام از طریق نرم‌افزار آساتریدر است. برای این منظور بعد از نصب نرم‌افزار به بخش «احراز هویت الکترونیک» مراجعه کنید. کد ملی خود را در کادر مربوطه بنویسید و روی کلید «بازیابی کد پیگیری سجام» کلیک کنید. پس از چند دقیقه، کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام برایتان پیامک می‌شود.

چگونه با کد بورسی سهام بخریم؟

آخرین سوال این مطلب، مربوط به زمانی است که ما کد بورسی خود را دریافت کرده‌ایم اما نمی‌دانیم چگونه با کد بورسی سهام بخریم؟

سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، از طریق کارگزاران بورسی منتشر می‌شود و شما هم به عنوان معامله‌گران سهام، باید به واسطه همین کارگزاری‌ها اقدام به خرید کنید. بنابراین کارگزاری‌ها برای هر کاربر یک کد منحصر به فرد (کد معاملاتی) صادر می‌کنند و در نهایت شما با داشتن «کد معاملاتی» و «کد بورسی» می‌توانید به معاملات سهام بپردازید.

راهنمای دریافت کد معاملاتی

برای دریافت کد معاملاتی، شما باید به سامانه ثبت نامی مربوط به کارگزاری مراجعه و مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید. البته کارگزاری آگاه شرایطی را فراهم کرده است که بتوانید ثبت نام دریافت کد معاملاتی و کد بورسی را به صورت هم‌زمان و رایگان انجام دهید. همچنین در این روش، احراز هویت هر دو نهاد به صورت هم‌زمان و غیرحضوری انجام می‌شود.

برای این منظور به آدرس ex.agah مراجعه و روی عبارت «ثبت نام دریافت کد بورسی رایگان» کلیک کنید. با یک بار پر کردن فرم‌ها، ثبت نام شما در هر دو نهاد کارگزاری و سجام به صورت رایگان انجام می‌شود. بعد از دریافت کد پیگیری سجام، اپلیکیشن آساتریدر را روی تلفن همراه خود نصب و به بخش «احراز هویت الکترونیک» مراجعه کنید. پس از گذشت چند روز «کد بورسی» و «کد معاملاتی» را از طریق دو پیامک مجزا دریافت خواهید کرد.

سخن آخر

طبق آنچه در این مطلب آموختیم، ثبت نام دریافت کد بورسی شامل مراحل: مراجعه به سامانه، تکمیل فرم‌ها و دریافت کد پیگیری 10 رقمی است. بعد از دریافت کد پیگیری سجام شما می‌توانید احراز هویت را به انتخاب خود به صورت حضوری یا غیر حضوری انجام دهید. در نهایت پس از گذشت چند روز کد بورسی را از طریق پیامک دریافت می‌کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.