چطور درخواست افزایش حقوق داشته باشیم؟

هر دوی این انتخاب‌ها می‌توانند چالش برانگیز باشند، اما هر کدام دریچه‌ای برای فرصت‌های جدید هستند.

افراد می‌توانند شغل جدیدی پیدا کنند و در آن همان حقوق و دستمزد مد نظر خود را دریافت کنند، اما هستند افرادی که دوست دارند در شرکت حال حاضر خود کار کنند و زمینه برای پیشرفت خود در این شرکت را زیاد می‌دانند.

در این مواقع می‌توانید با کارفرمای خود مکاتبه داشته باشید و یا صحبت کنید که حقوق شما را افزایش دهد. در این مقاله می‌خواهیم یک راهنمای گام به گام برای درخواست افزایش حقوق به شما ارائه دهیم.

۱. زمان مناسب برای ارائه درخواست خود انتخاب کنید

درخواست افزایش حقوق کار غیر معمولی نیست. با این حال، وقتی درخواست افزایش حقوق می‌کنید، باید زمان خود را با دقت انتخاب کنید. برای رسیدن به بهترین زمان این سؤالات را از خود بپرسید:

وضعیت مالی شرکت چگونه است؟

اگر شرکت اوضاع خوبی ندارد، این زمان برای درخواست افزایش حقوق اصلا مناسب نیست. به عنوان یک کارمند، باید از سلامت مالی شرکت مطلع باشید. شما باید به دنبال علائم هشدار دهنده مانند کاهش هزینه‌ها یا اخراج و یا تعدیل کارکنان، باشید. اخبار مربوط به شرکت خود و همچنین کارفرما را دنبال کنید. در مورد شرایط شرکت تحقیق کنید و از گزارشات مالی نیز آگاهی داشته باشید.

حتی اگر وضعیت مالی شرکت خوب باشد، این تحقیقات وقتی با مدیر خود صحبت می‌کنید برای شما مفید خواهند بود.

حجم کار مدیر شما چقدر است؟

اگر خبر دارید که مدیر شما در حال حاضر استرس زیادی دارد یا روی کارهای بسیاری تمرکز دارد، به همین خاطر این دوره زمان مناسبی برای درخواست افزایش حقوق نیست. توجه به خلق و خوی مدیر و همچنین انتخاب شرایط مناسب برای بیان این درخواست از سمت شما، نشان دهنده درک بالای شما است و هر کارفرمایی برای این درک احترام زیادی قائل خواهد بود.

بهترین زمان سال برای درخواست افزایش حقوق چه زمانی است؟

درخواست افزایش حقوق

در بسیاری از مشاغل، مواقعی وجود دارد که صحبت از دستمزد طبیعی یا آسان است. حتی برخی کارفرمایان به صورت سالانه و هر سه ماه یک بار با کارمند خود درباره این موضوع صحبت می‌کنند. اگر یکی از این موارد را پیش رو دارید، می‌توانید به راحتی و بدون استرس درباره افزایش حقوق با کارفرمای خود صحبت کنید.

پایان سال مالی می‌تواند گزینه دیگری برای صحبت در این باره باشد. هر سال مالی یک دوره 12 ماهه است که شرکت‌ها برای بودجه بندی و گزارش مالیاتی از آن استفاده می‌کنند. در پایان آن دوره، کارفرمایان به احتمال زیاد برای استخدام افراد و افزایش حقوق کارمندان در سال آینده تصمیم گیری خواهند کرد.

اگر می‌بینید که یکی از این زمان‌ها را در پیش رو دارید، آن را در تقویم خود یادداشت کنید. این امر به شما در برنامه ریزی برای گفتگو با مدیر کمک می‌کند.

آیا به تازگی پروژه‌ای را با موفقیت به پایان رسانده‌اید؟

اگر شرکت خوب کار می‌کند و مدیر شما خیلی استرس ندارد، اما زمان مناسبی برای درخواست افزایش حقوق در پیش ندارید، در مورد دستاوردهای اخیر خود فکر کنید. آیا به تازگی به یک نقطه عطف چشمگیری رسیده‌اید یا از هدف تعیین شده خود بیشتر نیز انجام دادید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم که این می‌تواند زمان مناسبی برای درخواست افزایش حقوق باشد.

در زمان درخواست افزایش حقوق درباره دستاوردهای خود و جزئیات آن صحبت کنید. حتی اگر مدیر شما از کار شما آگاه است نیز این کار را انجام دهید.

2. درباره عرف بازار تحقیق کنید

در این مرحله، ممکن است از خود بپرسید که چه میزان حقوق باید درخواست کنید. هر شغلی معمولا یک میزان عرف دریافتی دارد. یکی از راه‌ها برای اینکه بدانید رنج حقوق شغل ما چقدر است، ایران سلری است که در آن حقوق و دستمزد مشاغل آورده شده است و شما می‌توانید با توجه به شغلی که دارید، بازه دریافتی افراد در بازار کار را مشاهده کنید. این اطلاعات حقوق و دستمزد از افراد شاغل در بازار کار به دست آمده است و شما می‌توانید به رقم درستی از عرف بازار برسید.

3. یک جلسه تعیین کنید

جلسه

بهترین کار این است که برای تعیین و درخواست افزایش حقوق یک جلسه با کارفرما و یا مدیر داشته باشید. 

بدون تعیین وقت قبلی در تقویم، درخواست افزایش حقوق نکنید. بهترین محیط برای برگزاری این جلسه نیز اتاقی با درهای بسته است. هیچ وقت درخواست افزایش حقوق خود را در مکان‌های عمومی در شرکت مانند ناهارخوری مطرح نکنید. اگر امکان جلسه وجود ندارد، در ایمیل درخواست خود را مطرح و برای کارفرما ارسال کنید.

همچنین، بهتر است که به مدیر خود اطلاع دهید که قصد دارید در این جلسه در مورد افزایش حقوق صحبت کنید. شما باید به همان اندازه که برای مصاحبه شغلی جدی هستید و رسمی لباس می‌شوید، برای تقاضای افزایش حقوق نیز این حالت را حفظ کنید و باید متناسب با این جلسه لباس بپوشید. 

4. آنچه را که باید بگوید آماده کنید

قبل از جلسه حتما باید آنچه می‌خواهید عنوان کنید را آماده و همچنین تمرین کنید. با آماده کردن گفته‌های خود می‌توانید ترس و استرس را در جلسه کاهش دهید و به راحتی مدیریت این احساسات را انجام دهید. اگر صحبت خود را به اندازه کافی تمرین کنید، حتی می‌توانید وقتی عصبی هستید خود را کنترل کنید. 

در این صحبت خود میزان افزایش یا حقوق مورد نظر خود را به کارفرما بگویید، تحقیقاتی را که برای رسیدن به این رقم انجام داده‌اید ذکر کنید و با کارها و دستاوردهایی که داشتید، صحبت خود را پایان دهید. در زمان افزایش حقوق وقتی مثالی از کار خود می‌آورید، معیاری را وارد بازی می‌کنید که ارزش را بیشتر روشن می‌کند. 

5. از تهدید و شکایت پرهیز کنید

هرگز مکالمه خود را با تهدید و شکایت آغاز نکنید. این کار باعث می‌شود کارفرمایتان حالت دفاعی به خود بگیرد که چندان وضعیت جالبی نیست. هیچ‌وقت در طول مذاکره خودتان را با سایر همکاران مقایسه نکنید یا از اینکه درآمدتان از آنها کمتر است گلایه نکنید. مثبت باشید و سعی کنید بر روی تاثیراتی که در شرکت‌تان داشته‌اید تمرکز کنید.

همچنین، به هیچ عنوان کارفرمای خود را به طور ضمنی یا عینی تهدید به استعفا نکنید. این کار در بهترین حالت، جو جلسه را متشنج می‌کند؛ در بدترین حالت اگر کارفرما با درخواست شما موافق نباشد، تمام پل‌های پشت سرتان خراب می‌شود.

6. آماده سوالات باشید

جلسه با مدیر

اگر در زمان مناسب درخواست افزایش حقوق کرده‌اید و شواهدی مبنی بر استحقاق دریافت حقوق بیشتر ارائه دادید، باید انتظار داشته باشید که مدیر شما درخواست شما را با دقت بررسی کند.

می‌توانید انتظار داشته باشید که آنها سؤالات بیشتری از شما بپرسند، مانند پرسش در مورد جزئیات دستاوردهای اخیر یا تحقیق شما درباره حقوق و دستمزد که انجام دادید.

7. از مدیر خود تشکر کنید

صرف نظر از نحوه انجام مکالمه، از مدیر خود برای اختصاص دادن زمان برای این جلسه تشکر کنید. بعداً در همان روز یا روز بعد، یک ایمیل پیگیری نتیجه جلسه برای او ارسال کنید که در آن نیز می‌توانید دلایل درخواست افزایش حقوق خود را به طور خلاصه بیان کنید و از مکالمه خوبی که با او داشتید نیز صحبت کنید.

اگر احساس می‌کنید که حقوق منصفانه دریافت نمی‌کنید و با کارفرمای فعلی خود پیشرفت نمی‌کنید، به نظر می‌رسد که زمان تغییر شغل و محل کار فرا رسیده است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.