استخر پلیمری چیست و چه کاربردی دارد

 به کارگیری این روش‌ها برای جلوگیری کردن از هدر رفتن آب در استخرهای مختلف کشاورزی و پرورش ماهی، اهمیت بسیار زیادی دارد. در شرایط فعلی به جای استفاده از بتن و یا آجر در زمان احداث یک استخر ذخیره آب کشاورزی و یا پرورش آبزی، از ورق پلاستیکی استخر و یا نوعی پلیمر به نام ژئو ممبران استفاده می‌کنند. به طور معمول، این نوع محصولات برای عایق بندی استخرهای مورد نظر به کار گرفته می‌شوند.

لازم به ذکر است که مدت زمانی که برای ساخت و احداث استخر ذخیره کشاورزی و یا استخر پرورش ماهی و سایر آبزیان از طریق استفاده از ورق ژئوممبران صرف می‌شود بسیار کم‌تر از زمانی است که برای احداث یک استخر بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر لازم است بدانید که میزان نفوذ پذیری آب به کف استخر با استفاده از این متریال، به صفر خواهد رسید. در این مقاله قصد داریم به برخی از ویژگی‌ها و کاربرد ورق پلاستیکی استخر ذخیره کشاورزی اشاره کنیم و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت، مراحل احداث استخر از طریق به کارگیری این مواد را بیان نماییم.

ورق پلاستیکی استخر (ژئو ممبران) و ویژگی‌های آن

ورق پلاستیکی استخر در حقیقت به نوعی از ورق‌های استخر کشاورزی گفته می‌شود که از جنس پلی اتیلن به وجود آمده است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت استخر با پوشش پلی اتیلن، نوعی از استخرها هستند که با استفاده از دیوارهای پلاستیکی از جنس پلیمر ایجاد و طراحی شده‌اند.

در هنگام احداث این نوع از استخرها تمامی نقاط سازه مورد نظر با ورق‌های نازک پلی اتیلن به طور کامل پوشانده می‌شود. وجود این پوشش موجب می‌شود تا کیفیت آب استخر مورد نظر افزایش قابل توجهی پیدا کند و از طرف دیگر از هر گونه نشتی آب در این سازه جلوگیری به عمل آید.

وجود این ورق‌های پلاستیکی هم‌چنین از جلبک زدن آب نیز پیشگیری می‌کند. وجود این نوع از ویژگی‌ها موجب شده است تا در حال حاضر احداث و ساخت استخرهای مختلف با به کارگیری این متریال، افزایش قابل توجهی پیدا کند. نکته قابل ذکر این است که پلاستیک مورد استفاده در احداث استخر کشاورزی، در حقیقت همان ورق ژئوممبران است.

لازم به ذکر است که این دسته از محصولات، غشاهایی به وجود آمده از جنس پلیمر هستند. این مواد، نفوذ ناپذیری بسیار بالایی دارند. لازم به ذکر است که مواد تشکیل دهنده این نوع از محصولات پلیمری عبارتند از: پلی اتیلن، کربن بلک و سایر افزودنی‌ها.

هم‌چنین لازم است بدانید که این محصولات، ساختاری بسیار انعطاف پذیر دارند و مقاومت کششی در آن‌ها بسیار بالا است. در حال حاضر، انواع مختلف ورق‌های ژئوممبران در عرض‌های ۲ تا ۹ متر در بازار وجود دارند و ضخامت‌های آن‌ها نیز چیزی در حدود ۷۵/۰ تا ۲ میلی متر است.

کاربردهای ورق‌های پلاستیکی استخر

از ورق پلاستیکی استخر به طور معمول، برای پوشش دادن انواع استخر ذخیره کشاورزی به صورت‌های خاکی و یا سیمانی استفاده می‌کنند و یا این نوع از ابزارها را در استخرهای پرورش ماهی و یا حوضچه‌های تبخیر در نیروگاه‌های مختلف، به کار می‌گیرند. از دیگر موارد استفاده از این محصولات پلیمری و پلاستیکی، می‌توان به کاربرد این ورق‌ها در تولید انواع مختلف مخازن صنعتی و شیمیایی اشاره کرد.

پوشش دادن کانال‌های مختلف و هم‌چنین پوشش نهرهای آبیاری و آبرسانی از دیگر مورد استفاده از این محصولات پلیمری است. در هنگام ساخت و تولید مخازن دفع زباله‌های شهری و صنعتی و بیمارستانی نیز از ورق پلاستیکی استخر، استفاده زیادی می‌کنند. پوشش دادن حوضچه‌های تصفیه آب و فاضلاب شهری و صنعتی و هم‌چنین پوشش دادن لوله‌ها و تونل‌های بتنی از دیگر موارد به کارگیری ورق پلاستیکی استخر است. لازم به ذکر است که در شرایطی خاص مانند ایزوله سازی منابع آب زیر زمینی نیز از این ورق‌ها استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از ورق‌های پلاستیکی استخر

کاهش هزینه کاهش زمان

وجود و به کارگیری این ورق‌های پلاستیکی موجب می‌شود تا عملیات اجرا و پیاده سازی استخر ذخیره کشاورزی و دیگر انواع استخرها با کاهش هزینه بسیار زیادی نسبت به دیگر انواع این سازه‌ها از قبیل استخرهای بتنی و یا آجری اتفاق بیفتد. از طرف دیگر به کارگیری این نوع از ورق‌ها در ساخت استخر باعث می‌شود مدت زمان پوشش دهی استخر مورد نظر نسبت به دیگر انواع استخرها کاهش بسیار زیادی پیدا کند.

نفوذ ناپذیری آب

از دیگر مزایای به کارگیری این ورق‌ها در ساخت و طراحی استخرهای کشاورزی و پرورش ماهی و ... می‌توان به نفوذ ناپذیری آب اشاره کرد. در واقع، وجود این ورق‌ها میزان نفوذ پذیری آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و یا آن را به صفر می‌رساند. بنابراین با استفاده از این مواد، استخر مورد نظر، به صورت کامل آب بندی خواهد شد.

مقاومت بسیار بالا

لازم است بدانید که ورق پلاستیکی استخر دارای مقاومت قابل توجهی است. بنابراین این ورق‌ها می‌توانند در برابر عوامل شیمیایی موجود در محیط از قبیل اسیدها، بازها، و ... از خود مقاومت نشان دهند. این مواد هم‌چنین در برابر عوامل محیطی مانند اشعه آفتاب و یا یخ زدگی نیز مقاومت قابل توجهی دارند. این دسته از ورق‌های پلاستیکی و پلیمری هم‌چنین در برابر عوامل بیولوژیکی موجود در محیط مورد استفاده، از قبیل خزه، جلبک، جانوران جونده، باکتری‌ها، رویش نی و .. نیز مقاومت دارند.

استاندارد طراحی و ساخت

ورق‌های پلاستیکی استخر دارای استانداردهای لازم برای مخازن آب شرب نیز هستند. گستره وسیع تحمل دمایی از -۴۰ درجه سانتی گراد تا +۷۰ درجه سانتی گراد از دیگر مزایای به کارگیری این ورق‌ها در ساخت استخرهای کشاورزی است. این دسته از محصولات پلاستیکی در واکنش‌های شیمیایی شرکت نمی‌کنند. چراکه دارای آنتی اکسیدان هستند.

عدم نیاز به بستر سازی از دیگر ویژگی‌ها و مزایای قابل توجه این ورق‌ها است. این نوع از ورق‌های پلاستیکی در صورتی که با هر گونه آسیبی مواجه شوند قابلیت ترمیم و تعمیر شدن دارند. از طرف دیگر در صورتی که تمایل داشته باشید استخر مورد نظر خود را جابه جا کنید با استفاده از این ورق‌ها، این امکان برای شما فراهم خواهد شد و یا می‌توانید در صورت تمایل پس از احداث و اجرایی شدن سازه مورد نظر، استخر خود را بزرگ‌تر کنید.

مراحل ساخت و احداث استخر ذخیره کشاورزی ژئوممبران

استخر ذخیره کشاورزی

طراحی استخر مورد نظر

در ابتدای انجام این کار، نوع خاک منطقه و هم‌چنین زمین در نظر گرفته می‌شود و سپس بر اساس این اطلاعات، به طراحی استخر اقدام می‌گردد. در این گام، لازم است طول، عرض و ارتفاع و یا عمق و هم‌چنین شیب مناسب برای استخر در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر، ساخت استخر در انواع مختلفی صورت می‌گیرد. از جمله انواع استخر می‌توان به ساخت استخرهای داخل زمین، ساخت استخر بر روی زمین و هم‌چنین ساخت استخر به صورت ترکیبی اشاره کرد.

خاک برداری

در گام دوم احداث یک استخر ویژه کشاورزی و یا پرورش ماهی با استفاده از ورق پلاستیکی استخر، خاک برداری زمین انجام می‌شود. لازم به ذکر است که شیب مناسب و قابل قبول برای خاک برداری به طور معمول، 1 به 1 و یا 40 درجه است.

تسطیح

پس از مرحله خاک‌برداری، لازم است بستر استخر مورد نظر تا حدود 90 درصد متراکم شود. در این گام هم‌چنین لازم است دیواره‌های استخر از هر گونه سنگ و یا اجسام تیز و برنده پاکسازی شوند. در صورتی که چنین اجسام تیزی در خاک باقی بمانند این امکان وجود دارد که به ورق ژئو ممبران آسیب برسانند.

حفر ترانشته

در این مرحله به موازات استخر مورد نظر، کانالی در فاصله حدود 50 تا 70 سانتی متری از استخر و با عمق 60 سانتی متری، حفر می‌گردد. لازم به ذکر است که هر چه عمق استخر مورد نظر بیشتر باشد ابعاد این کانال نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.

اجرا و پیاده سازی ورق پلاستیکی استخر

در این گام باید ورق پلاستیکی استخر، پیاده سازی و اجرایی شود. اما لازم است در ابتدای انجام این کار، ورق‌های رول شده ژئو ممبران را در کنار استخر مورد نظر قرار دهید و آن‌ها را کاملا پهن کنید و سپس به برش زدن آن‌ها دست بزنید. بعد از این کار، باید عملیات جوشکاری را شروع کنید. عملیات جوشکاری در این گام، با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک انجام خواهند شد.

در هر مرحله از این عملیات، باید دو خط جوش بر روی ورق‌ها ایجاد شود تا به این اطمینان دست یابید که در گوشه‌های محل اتصالات و دیگر نقاط، جوشکاری به صورت دقیق انجام شده است. پس از اجرای این مرحله لازم است لبه‌های ورقها در ترانشته قرار داده شوند و سپس با استفاده از خاک و سایر مصالح به دفن شدن آن‌ها اقدام گردد.

آبگیری استخر

در گام نهایی، لازم است آبگیری استخر مورد نظر انجام شود. به ظور کلی می‌توان گفت تمامی سازه‌هایی که برای نگه داری آب و یا ذخیره کردن آن ایجاد می‌شوند باید طی چند مرحله آزمون آبگیری را پشت سر بگذارند و به خوبی آب بندی شوند. لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در استخرهای کشاورزی و یا استخرهایی که از جنس پلیمر و یا پلاستیک به وجود می‌آیند آبگیری در 2 تا 3 مرحله تکرار خواهد شد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.