قیمت انواع فرش ماشینی در بازار

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین آمد، در اوایل اردیبهشت ماه امسال و به دنبال کاهش قیمت ارز، شاهد کاهش تعرفه‌ها از سوی بسیاری از تولیدکنندگان مطرح و معتبر فرش ماشینی بودیم. این ثبات قیمت‌ها همچنان تا هفته پایانی شهریور ماه نیز ادامه داشته و نوسانات قیمتی شدیدی در بازار فرش مشاهده نمی‌شود.

قیمت فرش متاثر از موارد گوناگونی است و عوامل مختلفی در تعیین قیمت فرش ماشین‌بافت تاثیر می‌گذارند. این موضوع در درجه اول، به ویژگی‌های بافت فرش مانند الیاف و جنس نخ به کار رفته، شانه و تراکم آن باز می‌گردد. کیفیت بافت از موضوعات دیگری است که فرش‌های تولیدی شرکت‌های معتبر تولیدکننده فرش ماشینی را از فرش‌های تولید متفرقه متمایز می‌نماید. فرش های با شانه بالاتر از بافت ریزتر و با دقت و ظرافت بالاتر و در نتیجه قیمت بالاتری برخوردار هستند. در جدول زیر، قیمت فرش‌ها بر اساس شانه آورده شده است.

فرش‌های طرح فانتزی و مدرن، به طور کلی دارای قیمت پایین‌تری نسبت به فرش‌های طرح کلاسیک هستند اما در مورد فرش‌های طرح مدرن و فانتزی، تنوع قیمتی بیشتر است. این دسته از فرش‌های ماشینی نیز با مشخصات مختلف مانند شگی، فرش ۳۲۰ شانه، ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه و... تولید می‌شوند. برخی از تولیدکنندگان فرش، تمرکز تولید خود را بر فرش‌های طرح مدرن قرار داده‌اند. فرش‌های وینتیج نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

نوسانات ارز و تاثیر بالای آن در قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید را در پی خواهد داشت. این اتفاقی است که فعالان بازار و خریدارانی که سال گذشته قصد خرید فرش داشتند با آن مواجه شدند و تغییرات قیمت‌ها به‌صورت روزانه در بازار اتفاق افتاد. ثبات قیمت‌ها در بازار فرش ماشینی، هم برای فروشنده و هم برای خریدار فرش خوشایند است. فروشندگان علاقه‌مند هستند قیمت‌ها تا جایی که ممکن است دارای ثبات باشند تا خریدار وارد بازار گردد و گردش به وجود آورد.

همچنین بر اساس مشاهدات پیشین، در صورت بروز نوسان قیمتی شدید، خریدار به سمت خرید فرش‌های ارزان‌تر مطابق با قدرت خرید خود سوق داده می‌شود. این امر در عدم انتخاب فرش‌های با کیفیت و شناسنامه‌دار مؤثر بوده و راه را برای عرضه بیشتر فرش‌های متفرقه هموار می‌نماید. این فرش‌های متفرقه، به دلیل پایین بودن کیفیت از قیمت پایین‌تری برخوردارند.

در جدول زیر قیمت برخی فرش‌های موجود در بازار به ازای هر مترمربع آن آورده شده است. در این جدول، تنها محصولات تولیدکنندگان معتبر و شناخته شده در زمینه فرش ماشینی مورد بررسی قرار گرفته است.

قیمت فرش

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.