چطور به کربلا و نجف سفر کنیم؟

امسال سفر به کربلا برای اربعین فقط از طریق هوایی امکان‌پذیر است و این سفرهای هوایی به‌زودی آغاز می‌شوند. برای تهیه بلیط هواپیما کربلا و بلیط هواپیما اربعین روی فلایتیو حساب کنید! 

سفیر ایران در بغداد بیان کرده است که فعلا لغو روادید برای کربلا و نجف و به‌طور کلی عراق محدود به سفرهای هوایی خواهد بود و بعد از مدتی که بحران کرونا مدیریت شد و همه‌گیری کاهش پیدا کرد،  لغو روادید به سفرهای زمینی نیز تسری پیدا می‌کند.

در صورتی که تمایل دارید برای مراسم اربعین امسال به عراق سفر کنید لازم است به وب‌سایت «سماح» بروید و در آن، نکات مربوطه را مطالعه و شرایط را قبول کنید. سپس عبارت امنیتی را وارد کنید و از طریق گزینه شروع ثبت‌نام به برگه ثبت‌نام منتقل شوید. لازم است شماره موبایل خود را نیز برای تایید وارد کنید.

ثبت اطلاعات برای سفر به کربلا و نجف به‌منظور مراسم اربعین

سپس به گام ثبت اطلاعات منتقل می‌شوید و در این مرحله نیاز دارید اطلاعاتی که از شما درخواست می‌شود را دقیق و درست وارد کنید. سرگروه و اعضای گروه را نیز باید در این گام ثبت کنید و روی آیتم ثبت و اضافه به لیست بزنید.

با ثبت اطلاعات همه اعضای گروه و ثبت باقی اطلاعات، ثبت و ادامه فرایند را بزنید و به صفحه تایید اطلاعات و پرداخت هزینه هدایت شوید. در انتهای صفحه از دکمه‌ی چاپ رسید ثبت‌نام و کارت زائر استفاده کنید و در طول سفر خود، این برگه‌های چاپ‌شده را با خود به همراه داشته باشید.

در صورتی که بخواهید وضعیت خود را پیگری کنید یا ثبت‌نام خود را ویرایش کنید، می‌توانید از صفحه‌ی اول و بخش ویرایش و پیگیری، کد ملی سرگروه و شماره شناسنامه خود را وارد کنید و سپس کد رهگیری موقع ثبت‌نام را وارد کنید.

مدارک لازم و شرایط پیش ثبت‌نام اربعین

تزریق هر دو دوز واکسن کرونا و نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای از شرایط پیش ثبت‌نام است. استعلام‌های تزریق هر دو دوز با کمک سیستم وزرات بهداشت اجرا می‌شوند. همچنین هویت افراد با استعلام سیستمی از سازمان ثبت احوال صورت می‌گیرد. در نظر داشته باشید بی‌دقتی در ثبت شماره صحیح پاسپورت و تاریخ انقضای گذرنامه‌تان موجب صادرنشدن روادید می‌شود (در صورت لغونشدن روادید از سمت کشور عراق).

هزینه‌های اقامت کربلا و نجف

در صورتی که تمایل به سفر انفرادی به کربلا و نجف را دارید، بهتر است به هتل‌ها مراجعه کنید و از اقامت در هاستل‌ها و خوابگاه‌ها صرف‌نظر کنید چون نظافت هاستل‌ها و مهمان‌پذیرهای کربلا و نجف به‌ویژه کربلا کیفیت بالایی ندارد و اقامت در هتل‌ها امنیت و نظافت بیشتری را برای شما فراهم می‌کند. در صورتی هم که با کاروان به کربلا می‌روید اقامت شما را از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اند که می‌توانید پیش از سفر از کیفیت بهداشت و نظافت مطمئن شوید.

اگر با کاروان و تورهای زیارتی سفر می‌کنید، سه وعده غذایی را مسئولان کاروان تدارک می‌بینند ولی اگر تنها به کربلا سفر می‌کنید، در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های بین راهی غذا نخورید چون کیفیت غذاها پایین است و مسمومیت در سفر یکی از تجربه‌های بد برای هر آدمی است. در نظر داشته باشید می‌توانید برای سفر خود غذاهای کنسروی همراه داشته باشید.

بلیط هواپیما عراق اربعین

ایرلاین‌های مختلفی بلیط هواپیما عراق اربعین عرضه می‌کنند، از جمله ایر عربیا، ماهان ایر، ایران ایر، ترکیش، قطر ایرویز و غیره. با در نظر گرفتن این‌که کربلا هیچ فرودگاه بین‌المللی ندارد، نمی‌توانیم مستقیم به این شهر پرواز کنیم و زائران گرامی که تمایل دارند به کربلا سفر کنند لازم است بلیط هواپیما نجف خریداری کنند. به کمک وب‌سایت‌هایی مثل فلایتیو می‌توانید قیمت‌ها و ساعات پروازی را مقایسه کنید و بهترین گزینه برای شرایط خود را انتخاب کنید.

قیمت بلیط کربلا هوایی ۱۴۰۰

بر مبنای اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشورمان قیمت بلیط هواپیما برای ایام اربعین ۱۴۰۰ حداکثر ۵ میلیون تومان است. یعنی سقف نرخ بلیط هواپیما به مقصد نجف و کربلا از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر رقم ۵ میلیون تومان است. سازمان هواپیمایی همچنین اطلاع داد که مجوز ۱۱ شرکت ایرانی و ۲ شرکت عراقی برای فروش بلیط در ایام اربعین حسینی صادر شده است.

کربلا شهری با قدمتی بالا

شهر کربلا از اماکن مقدس شیعیان جهان است که در عراق واقع شده است. قبل از خرید بلیط هواپیما کربلا لازم است با این شهر بیشتر آشنا شوید. کربلا چیزی حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تا شهر بغداد ۹۷ کیلومتر فاصله دارد.  این شهر در مرکز استان کربلا در نیمه جنوبی عراق قرار دارد. بعضی منابع تاریخی، پیشینه‌ی کربلا را عصر بابلی خوانده‌اند. برخی هم کربلا را پیش از دوره اسلامی، گورستان مسیحیان و برخی نیز آن را مرکز آتشکده‌های زرتشتیان دانسته‌اند.

در عراق از چه مکان‌هایی بازدید کنیم؟

قطعاً از مهم‌ترین دلایل شما برای خرید بلیط هواپیما برای سفر به عراق در روزهای منتهی به اربعین زیارت عتبات مقدسه و بازدید از آثار باستانی عراق است. حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) در کربلا، حرم امیرالمونین علی (ع) در نجف، حرم امام موسی کاظم و امام جواد علیهما السلام و امام هادی و امام عسکری علیهما السلام در سامرا.

برج نمرود هم از پر بازدید ترین اماکن کشور عراق است چون گفته می‌شود که حضرت ابراهیم (ع) را در این مکان به آتش پرتاب کرده‌اند. قبرستان وادی‌السلام هم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر است که با بیش از ۵ میلیون قبر، بزرگترین قبرستان جهان به شمار می‌آید.

خوردنی‌های خوش‌مزه در عراق

اگر به قیمه‌های اصطلاحاً امام‌حسینی علاقه دارید، فراموش نکنید قیمه نجفی از معروف‌ترین غذاهای عراقی است. مسگوف نیز غذای دیگر عراقی است که در واقع نوعی ماهی کپور است که آن را پیش از پخت به همراه روغن زیتون، نمک، تمبر هندی و زردچوبه طعم‌دار می‌کنند و بعد به‌خوبی و با گذشت زمان نسبتاً طولانی آن را می‌پزند. این غذا پس از پخت معمولا روی سینی بزرگی قرار داده می‌شود و با سماق، دانه‌های انار، آب لیمو، برش‌های پیاز و ترشی عراقی سرو می‌شود..

بریانی عراقی از دیگر غذاهای معروف این کشور است. طعم آن را هیچگاه از یاد نخواهید برد. در این نوع بریانی از ادویه‌جات معطر، همراه با برنج و گوشت مزه‌دار شده استفاده می‌شود که همگی طعمی دل‌نشین به این غذا می‌دهند. کباب عراقی یکی از غذاهای پرطرفدار است که در پخت آن از گوشت تازه بره، مخلوط گوشت گاو و گوسفند یا هر گوشت قرمز دیگری استفاده می‌شود.

کباب عراقی از نظر ظاهری به کباب ایرانی شباهت دارد. دلمه عراقی هم از نظر ظاهری بسیار شبیه به دلمه ایرانی است که در مدل‌های مختلف پخته می‌شود. این غذا به طور کلی دارای دستور پخت یکسانی با سایر کشورها است.

خرید بلیط هواپیما عراق اربعین

پرواز راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای رسیدن به عراق است. اگر بخواهید پرواز شما یک‌طرفه باشد یک بلیت تهیه می‌کنید ولی پیشنهاد می‌کنیم به دلیل شلوغی ایام اربعین برای کاهش استرس‌های ناشی از نبود پرواز برگشت، همزمان بلیط رفت و برگشت کربلا و نجف را از فلایتیو تهیه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.