مدار چاپی چیست؟

مدار چاپی یا بُرد الکترونیکی یا بُرد مدار چاپی از نظر مکانیکی پشتیبانی و به‌طور الکتریکی اجزای الکترونیکی را با استفاده از شیارهای رسانا، نوار و دیگر ویژگی‌های حک شده از ورق‌های چند لایه مس بر روی یک بستر غیر رسانا متصل می‌کند. می‌توان گفت در اجزا و هادی‌ها در یک ساختار به صورت مکانیکی در کنار هم قرار می‌گیرند. بُرد مدار چاپی به صورت یک طرفه و دو طرفه تولید و عرضه می‌شوند به این معنا که یک یا دو لایه مس دارند. از مس به دلیل رسانایی بالا در بردهای چاپی استفاده می‌گردد. 

برد مدار چاپی به صورت اختصاری PCB نامیده می‌شوند که اختصار یافته عبارت Printed circuit board می‌باشد. بردهای مدار چاپی به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عبارتی دیگر ساخت و مونتاژ مونتاژ تجهیزات برقی و الکترونیکی بدون وجود این قطعات غیر ممکن خواهد بود.

جالب است بدانید که ساخت، توسعه و تکامل مدار چاپی قدمت زیادی ندارد و استفاده تجاری از آنها به دهه 1950 میلادی باز می‌گردد و اندیشه‌ی آن حدود پنجاه سال پیش‌تر شکل گرفته بود. در این بخش از وب سایت آریا مدار ارجمند بیشتر با انواع مدار چاپی و چگونگی ساخت و سفارش آنها می‌پردازیم.

روش ساخت برد مدار چاپی

بردهای الکترونیکی به روش‌‌های متعددی تولید و روانه بازار می‌شوند و از آنجایی که آریا مدار ارجمند سالهاست در زمینه دریافت سفارش و ساخت مدار چاپی فعالیت می‌کند در این بخش یکی از رایج‌ترین راه‌های ساخت مدار چاپی را با بهره گیری از این شرکت خبره شرح داده‌ایم.

نمی توان برای مدارهای چاپی یک نوع استاندارد در نظر گرفت و به طراحی و آموزش ساخت آنها پرداخت زیرا مدارهای چاپی بر اساس نوع کاربری و ده ها معیار دیگر به دسته های متعددی تقسیم می شوند. در ابتدا برد مدار چاپی طراحی می شود و سپس نوبت به ساخت فیبر مدار چاپی می رسد. در این مرحله از چند روش برای ساخت مدارهای چاپی بهره می برند که عبارت اند:

• ساخت برد مدار چاپی با روش قلم زنی لیزری

• ساخت مدار چاپی به روش ماوراء بنفش

• ساخت برد مدار چاپی با روش قلم زنی مکانیکی

• ساخت مدار چاپی با روش ماژیک ضد اسید

• ساخت مدار چاپی با لمینت

مدار چاپی

ابتدا باید روش ساخت مدار چاپی را انتخاب کنید که انتخاب آنها بستگی به امکانات و وسایل دارد. در این میان دو روش ساخت برد مدار چاپی با ماژیک ضد اسید و ساخت برد مدار چاپی با اشعه ماوراء بنفش پرکاربردتر هستند اما نیاز به ایمنی زیادی دارند چون با مواد خطرناکی چون اسید کار انجام می شود. البته روک ماژیک ضد اسید برای تولیدات مدار و تولید کننده فیبر مدار چاپی انبوه مناسب نیست و شرکت ها و کارخانه هایی که به ساخت مدار چاپی می پردازند از روش های بسیار پیشرفته با دستگاه های مخصوص استفاده می کنند.

برای ساخت بسیاری از مدارهای چاپی که در کارخانه ها لمینت است. در این روش از لمینت و طلق ترانسپرنت استفاده می گردد. منظور از لمینت در اینجا ورق هایی نازک هستند که به نور حساسیت زیادی دارد و بر اثر تابش نور رنگ آنها تغییر می کند و از نظر شیمیایی نیز تغییر آنها قابل رویت است. در این روش پس از طراحی باید آن را در یکی از برنامه های گرافیکی نیز رسم کنید و توجه داشته باشید که به طرح منفی آن نیز نیازمند خواهید بود.

در مرحله بعد باید لمینت و فیبر را از آلودگی ها پاک کنید و لمینت ها را روی فیبر بکشید. اگر در این مرحله دقیق انجام نشود لمینت دچار مشکل و هوا می گردد پس نباید عجولانه انجام شود. پس از مطمئن شدن از مکان قرارگیری، لمینت را با اتو گرم کرده و فشار داده تا به خوبی بچسبد. در اخرین مرحله باید فیبر را برعکس کرده و اضافات لیمنت را ببرید.

برد مدار

از کجا و چطور برد مدار چاپی بخریم؟

همانطور که اشاره شد مدارهای چاپی کاربردهای بسیاری دارند و ممکن است به مدارهای چاپی خاصی نیاز پیدا شود به این منظور بهتر است که مدارهای چاپی را به صورت سفارشی خریداری کنید. خوشبختانه شرکت آریا مدار ارجمند یکی از قدرتمندترین تولیدکننده های این محصول در بازار ایران است و مدارهای چاپی بسیار با کیفیت را با قیمت مناسب عرضه می کند. سفارش از این شرکت کاملا آنلاین است اما برای اطمینان بیشتر و آشنایی با این برند می توانید از راه های ارتباطی که در ادامه ذکر شده استفاده کنید.

وبسایت آریا مدار ارجمند: https://www.aryamadar.com/

آدرس دفتر مرکزی آریا مدار ارجمند: خیابان جمهوری، بین حافظ و سی تیر، نبش پاساژ ارجمند، پلاک 19

تلفن تماس: 021-66750500

دورنگار: 021-66750500

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.