آموزش، ریشه اقتصاد مسکن را قوی می کند

آگاهی، گام نخست توسعه است

در روزهایی که اقتصاد بیش از پیش به رویدادهای سیاسی واکنش نشان می دهد، بازار مسکن همچنان با شیب ملایمی در حال افزایش قیمت و کاهش تعداد معاملات است و هیچ کدام از خوشبینی های موجود در بخشهایی همچون بازار ارز، سکه، طلا و ... نتوانسته تاثیر مثبت و یا منفی در قیمت های افسارگسیخته آپارتمان تهران و کلانشهرها ایجاد کند. هرچند نمی توان عامل این شرایط رکودی را فقط تحریم های تحمیل شده به اقتصاد کشور و نرخ ارز انداخت؛ چرا که بازار مسکن کشور ما، سالهاست وارد فاز رکود شده و چنین تورم بی سابقه ای ریشه در ساختار کلی بازار دارد. 

آفتی که مانع رشد بازار مسکن شده است

مدتهاست آفتی که به ریشه بخش های مختلف اقتصادی زده،  با اعلام آمارهای منفی متعدد، برای فعالان آن بخش ها نمایان شده و دیگر نیازی به عارضه یابی کلی بازاری همچون مسکن وجود ندارد. آفت هایی که با افزایش موانع سیاسی و بین المللی، آغاز به فرسوده کردن ریشه آن بخش کرده و به مرور مهم ترین عضو آن بخش که همان ریشه است را پوسانده و خشک می کنند.

حال که این آفت ها توسط کارشناسان شناخته شده اند، باید به فکر سم زدایی و درمان این پوسیدگی بود تا بیش از این، ریشه درخت بازار مسکن فرسوده نشود و حتی بخش های دیگر را به نابودی نکشاند. چرا که با رکود در بازارمسکن یکی از اصلی ترین نیازهای انسان که تامین سرپناه است، به یک چالش بزرگ تبدیل شده و در پس آن، مشکلات اجتماعی متعددی به وجود می آید.

اما این آفتها که از افزایش نرخ ارز گرفته تا تحریم و کمبود متریال های مورد نیاز، کاهش درآمد پیمانکاران ساخت و ضعیف بودن ابزارهای تامین مالی، افت زیاد درآمد مردم و تورم بیش از اندازه قیمت مسکن، موانع و قوانین سختگیرانه برای ساخت و ساز توسط بخش خصوصی، و مهم تر از همه آموزش و توسعه است، در حال تخریب ساختارهای بازار هستند و شوربختانه در کشورما هیچ توجهی به آن نمی¬شود. 

نیروی انسانی، بزرگترین دارایی بخشهای کلان اقتصادی است

این درحالی است که ریشه هر بخش اقتصادی را، نیروی انسانی و آموزش صحیح به آنها تقویت می کند. چراکه نیروی متخصص و آموزش دیده خودکفایی ایجاد کرده و سرعت توسعه را افزایش می دهد. به زبان ساده اگر از سالها پیش، توسعه بخش خصوصی در حوزه تامین مصالح و متریال های ساختمانی داخلی، در دستور کار متولیان این بخش قرار می گرفت، با تحریم ها و ایجاد چنین موانعی از سوی کشورهای دیگر، چنین اتفاقی برای بازار نمی افتاد. 

از سوی دیگر در بحث سیاستگذاری نیز این آموزش بسیار مهم و ثمربخش است. به طور مثال کارشناسانی که توانایی پیش بینی کاهش توان مالی مردم را داشته باشند، اقدام به سیاستگذاری در جهت ساخت واحدهای کوچک می کنند تا همچون ماه های اخیر، خرید آپارتمان 50 متری در تهران، با افزایش تقاضای یکباره و افزایش افسارگسیخته قیمتها مواجه نشود.

آموزش، رکن اصلی توسعه پایدار

گفتنی است در این مقطع زمانی که تکنولوژی با سرعت بسیاری در حال پیشرفت است و روش های تولید و عرضه مسکن در دنیا مدام تغییر می کند، آموزش لازمه توسعه پایدار بوده و باید این مهم در دستور کار متولیان تصمیم گیری بخش مسکن قرار بگیرد. به این صورت که از مرحله ساخت تا بهره برداری، با آموزش نیروهای متخصص که قابلیت استفاده ازروش و تجهیزات روز دنیا را دارند، هزینه تمام شده ساخت یک واحد مسکونی را کاهش داده و طول عمر بنا را تا حدقابل قبولی افزایش دهیم. 

ازسوی دیگر آموزش استفاده صحیح از منابع مالی و مدیریت سرمایه در بخش مسکن نیز یکی از ملزومات امروز و فردای بازار مسکن به شمار می رود. این مهم علاوه بر اینکه شرکت های سرمایه گذاری، بانک ها، بازار سرمایه و فعالان این بخش را به سمت ایجاد ابزارهای جدید تامین مالی و افزایش فعالیت در بازار مسکن سوق می دهد، در پروژه های کوچک نیز بهره وری بیشتر با هزینه کمتر را به وجود می آورد.

فردای بازار مسکن در گرو تصمیمات امروز

همچنین ایجاد بسترهایی برای آموزش تخصصی در بخش هایی که سالهاست پیشرفتی در آن بخش ها روی نداده میتواند ارزش افزوده های شگرفی به همراه داشته باشد. بخش هایی همچون تولید تجهیزات باکیفیت ساختمانی که بی شک یکی از بزرگترین مباحث امروز بازار ساخت و ساز به شمار می رود؛ یا آموزش بهره برداری صحیح از ساختمان ها پس از ساخت که با توسعه و پیشرفت این بخش، طول عمر و آسایش ساکنین ساختمان ها را به همراه دارد.

در این میان یکی از مهم ترین بخش های بازار مسکن که مشاورین املاک هستند، مدتهاست با تکنولوژی روز دنیا همسو شده و مجموعه ای دانش بنیان به نام کیلید توانسته با بهره گیری از دانش روز دنیا، این دستاورد مهم را به این بخش بی افزاید. به طوری که هم اکنون بیشتر معاملات ملکی کشور در بسترهایی کاملا هوشمندانه که توسط یادگیری ماشینی یا همان هوش مصنوعی ایجاد شده است، صورت می گیرد.

به این صورت که کاربران این سامانه هوشمند ملکی، تمام فعالیت های خود را که شامل تحقیق و جستجو در خصوص قیمت املاک مختلف و نوسانات آنها می شود را در کنار نوین ترین ابزارهای جستجوی مسکن انجام می دهند. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان 75 متری در تهران می تواند از طریق اعمال فیلتر و وارد شدن به بخش فروش آپارتمان تهران، متراژ، محله، بازه قیمتی و تمام مولفه های تاثیرگذار در انتخاب را مشخص کرده و از میان انبوهی از پیشنهادهای منطبق با سلیقه خود، گزینه مناسب خود را پیدا کند. 

تهران

کیلید، سامانه پیشرو در توسعه فعالیت مشاورین املاک کشور

گفتنی است جستجو از روی نقشه کیلید، پیدا کردن مسکن مورد نظر از طریق سیستم واقعیت افزوده (AR) و جستجوی خانه رویایی از طریق هوش مصنوعی نیز بخشهایی است که کیلید به بازار املاک کشور اضافه کرده و کاربران می توانند به راحتی و رایگان از آنها استفاده کنند. در نتیجه کیلید از ابتدا تا انتهای پروسه خرید آپارتمان تهران یا واگذاری برای فروش و اجاره املاک همراه کاربران است.

شایان ذکر است اطلاعات معاملات، در کنار ابزار تخمین قیمت مسکن کیلید و رسانه جامع و کاربردی کیلید مگ که با محتواهای تخصصی از بازار مسکن، اخبار و گزارش های روز این بخش و محتواهای کاربردی دیگر، وظیفه اطلاعات رسانی و آموزش را برعهده دارند، با هدف افزایش آگاهی ملکی مردم کاملا پویا و بروز فعالیت می کنند.

کیلید، راهنمایی برای تمام فعالان بازار مسکن

از سوی دیگر سیاستگذاران و متولیان تصمیم گیری در بخش مسکن نیز می توانند با استفاده از اطلاعات کیلید، به صورت هدفمند و جداگانه برای هر منطقه، تصمیم های محرک یا بازدارنده برای افزایش و کاهش تولید بگیرند و نوسانات قیمتی این محله را کنترل کنند. گفتنی است این نظارت و دخالت به معنای ورود به تمام بخش های ساخت مسکن نیست و  ارائه آسان مجوزهای مختلف برای افزایش فعالیت بخش خصوصی در منطقه ای که تقاضا، از عرضه واحدهای مسکونی پیشی گرفته است میتواند کارساز باشد.

به این صورت کیلید را می توان به عنوان مجموعه ای که علاوه بر ایجاد سرعت و دقت در انجام معاملات ملکی نقش بسزایی دارد، سامانه ای دانست که آموزش و توسعه بخش مشاورین املاک را به بازار مسکن افزوده است.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.