73 تراکنش در هرثانیه از طریق درگاه پرداخت اینترنتی صورت می‌گیرد، سهم شما چه قدر است؟

در بین کسب و کارها همیشه آمارهای مرتبط با پرداخت الکترونیکی جذابیت‌های ویژه خود را داشته است. هم برای کسب و کارهای حوزه فین تیک که فراهم آورنده این خدمات هستند و هم برای سایر کسب و کارها و  فروشندگان که به نوعی با این روش‌های پرداخت درگیرند. 

در این مطلب نگاهی مختصر به میزان استفاده از ابزارهای پرداخت شامل درگاه پرداخت اینترنتی، ابزارهای موبایلی و کارت خوان فروشگاهی می‌اندازیم تا برآوردی از روند و نحوه استفاده از روش‌های پرداخت مخصوصا درگاه پرداخت اینترنتی در جامعه ایران داشته باشیم. به شما هم توصیه می‌کنیم برای اینکه از حال و هوای پرداخت الکترونیکی در کشور باخبر شوید، در این مقاله با ما همراه شوید و خروجی کسب و کارتان را با آمارهای کلان مقایسه کنید. مرجع ما در این مقاله گزارش اقتصادی اسفند ۹۹ شاپرک است.

طبق گزارش اقتصادی شاپرک، بالغ‌بر ۳۲۳۰ میلیون تراکنش با ارزش ۵۸۲۲ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت، پردازش شده است. یعنی به طور میانگین در هر یک ثانیه از اسفندماه، حدود ۶۲۳ تراکنش با مجموع مبلغ ۲۲۴ میلیون تومان پردازش شده است.

سهم تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش نیز شاخص دیگری است که  به آن می‌پردازیم. براساس داده‌ها، کارتخوان فروشگاهی با سهم ۶۵/۹۰ درصدی، بیشترین سهم از تعداد تراکنش‌ها در اسفند ۹۹ را در بین ابزارهای پذیرش داشته است و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این آمار نشان دهنده آن است که در حوزه فین تک، فرصت‌های زیادی وجود دارد تا روش‌های نوینی جایگزین کارتخوان فروشگاهی شود و ابزارهای موبایلی و اینترنتی سهم بیشتری از خریدهای مردم را از آن خود کنند. 

با توجه به نمودار و جداول زیر و اطلاعات ارائه شده توسط شاپرک، می‌توان ابزارها را به تفکیک مورد بررسی قرار داد. درگاه پرداخت اینترنتی یا ابزار پذیرش اینترنتی به عنوان مرجعی برای استفاده مردم از خرید اینترنتی می‌باشد که با توجه وجود کرونا در یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و نشان از اقبال مردم به روش‌های آنلاین می‌دهد. اگر شما هم کسب و کاری دارید که هنوز به صورت سنتی اقدام به دریافت هزینه از مشتریان می‌کند حتما باید بر روی روش‌های دریافت پول به صورت آنلاین از مشتری تمرکز بیشتری کنید چون آینده پرداخت از آنِ روش‌هایی غیر از کارت خوان است.

جدول شاخص تعداد تراکنشها

بر اساس آمار شاپرک، به طور میانگین در هر ثانیه 73 خرید اینترنتی با مجموع  مبلغ 25 میلیون تومان از طریق درگاه پرداخت انجام می‌شود. در جدول زیر میانگین تراکنش و مبالغ خرید از درگاه پرداخت اینترنتی بصورت تفکیک شده قابل مشاهده است.

میانگین مبلغ

با داده‌های موجود، میانگین مبلغ هر خرید اینترنتی 346 هزار تومان می‌باشد و در هر ثانیه 73 خرید اینترنتی در ایران انجام می‌شود، رایان پی با توجه به دانش فنی و تجربه خود در زمینه پرداخت توانسته 99 تراکنش در ثانیه را با پایداری 98% مدیریت کند و این گامی در جهت مدیریت بهتر بخشی از تراکنش‌های آینده خواهد بود.

تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی فعال سیستمی در هر استان

 مزیت بزرگ روش‌های پرداخت آنلاین این است که محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نبوده و از همه جای ایران و حتی دنیا قابل دسترس است. و این یعنی شما می‌توانید کسب و کار خودتان را بدون هیچ محدودیتی گسترش دهید. نمودار زیر توزیع تعداد ابزارهای پذیرش آنلاین را در استان‌های کشور نشان می‌دهد.

شایان ذکر است که این اطلاعات بر مبنای آدرس و استان ثبت شده در اطلاعات پذیرندگان ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی محاسبه شده‌است. بدین ترتیب ممکن است شخصی حساب کارت خود را در شهر اصفهان ایجاد کرده باشد و سپس به تهران سفر کند و خرید اینترنتی در شهر تهران انجام دهد ولی چون اطلاعات وی در اصفهان ثبت شده است، خرید از شهر اصفهان محاسبه می‌گردد.

جدول پذیرش اینترنتی

نمودار بالا نشان می‌دهد بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی فعال سیستمی به ترتیب در اختیار استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی می‌باشد. شرکت‌هایی که در زمینه فین‌تک فعالیت می‌کنند، باتوجه به اینکه در نیمی از  استان‌های ایران کمتر از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و ابزارهای پرداخت موبایلی استفاده می‌شود، می‌توانند با توسعه فرهنگ خرید آنلاین، رفع مشکلات موجود و همچنین ارائه روش‌های ساده پرداخت برای مردم این استان‌ها، زمینه افزایش استفاده از ابزارهای پرداخت اینترنتی را فراهم آورند. همچنین صاحبین کسب و کار نیز می‌توانند برای توسعه کسب و کار خود روی استان‌هایی که تعداد کسب و کارهای آنلاین در آنها کمتر و بنابراین رقابت در آنها ساده‌تر است سرمایه‌گذاری کنند.

دامنه مبلغی تراکنش‌های درگاه‌ پرداخت اینترنتی

یکی دیگر از آمارهای جالب شاپرک بازه مبلغی انجام تراکنش هاست. دامنه مبلغی تراکنش‌های انجام شده توسط ابزار پذیرش اینترنتی، نشان دهنده آن است که بیشترین تعداد تراکنش‌ها در بازه 15.000 تا 25000 تومان قرار گرفته‌اند و این بازه 97/17 درصد از کل تراکنش‌ها را در بر می گیرد.  همچنین حدود 54/64 درصد کل تعداد تراکنش‌ها دارای مبلغ کمتر از 25.000 تومان هستند.

جدول درصد تجمعی

همان طور که مشاهده می‌کنید مبلغ 80 درصد تراکنش‌ها کمتر از 50 هزار تومان بوده است، که این امر نشان می‌دهد هنوز اعتماد در استفاده از درگاه‌ پرداخت پایین است و اغلب مردم برای پرداخت مبالغ بالاتر ترجیح می‌دهند از روش‌هایی مانند خرید حضوری و یا پرداخت از طریق کارت خوان استفاده نمایند. از دلایل اصلی عدم اعتماد، دانش کم مردم و افزایش کلاه برداری اینترنتی (فیشینگ) در ایران است که بخش زیادی از آن از طریق راهکار استفاده از رمز پویا رفع شده ولی همچنان جای روشی ساده با امنیت بالا در پرداخت‌های اینترنتی خالی است.

کنترل بیشتر بر روی کسب و کارهای اینترنتی، ارائه ساز و کاری مانند نماد اعتماد و مهمتر از آن فرهنگ‌سازی و افزایش دانش مردم در خریدهای اینترنتی می‌تواند کمک شایانی به افزایش استفاده از درگاه پرداخت کند.

رشد ابزارهای پذیرش اینترنتی و پرداخت‌های آنلاین در یک سال گذشته

علیرغم مسائل موجود در حوزه پرداخت اینترنتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، با بررسی آمارهای ارائه شده در گزارشات اقتصادی شاپرک که حاکی از رشد قابل تامل ابزار، تعداد و مبلغ تراکنش‎های انجام شده در حوزه پرداخت اینترنتی است، می‌توان به روند افزایشی گرایش افراد به خرید و پرداخت وجه از طریق اینترنت و در نتیجه تاثیر ابزار پذیرش اینترنتی در بازار سال‌های پیش رو پی برد.

در سال 1399 تعداد درگاه پرداخت اینترنتی با رشد 38.04 درصدی از تعداد 1,139,642 در اسفند 1398 به تعداد 1,573,110 در اسفند 1399 رسیده است که نشان دهنده توسعه فرهنگ خرید اینترنتی در جامعه و گرایش صاحبین کسب و کار به ارائه محصولات و خدمات خود از طریق بستر اینترنت است.

از طرفی، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، رشد 28.25 درصدی تعداد کل تراکنش‌های انجام شده از طریق ابزار پذیرش اینترنتی در سال 1399 نسبت به سال 1398 و همچنین رشد 147.73 درصدی مجموع مبلغ تراکنش‌های انجام شده توسط این ابزار در سال 1399 نسبت به سال گذشته، نمایانگر افزایش اعتماد افراد جامعه (به عنوان خریدار / فروشنده) به داد و ستد در بستر اینترنت، و در نهایت نویدبخش رونق بازار کسب و کارهای آنلاین در آینده می‌باشد. 

جدول نرخ رشد

سهم شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت براساس ابزار پذیرش

خدمات پرداخت در کشور ما به دو طریق ارائه می‌شود. یکی از طریق PSPها و دیگری پرداخت یارهای مورد تایید شاپرک. هر کسب و کاری که بخواهد درگاه پرداخت دریافت کند باید به یکی از این دو دسته مراجعه نماید. متاسفانه آمار رسمی‌ای از عملکرد پرداخت یارها که اتفاقا این روزها نقش مهمی در این صنعت بازی می‌کنند، وجود ندارد. به همین خاطر در این بخش تنها به بررسی سهم PSPها بسنده می‌کنیم.

سهم شرکت‌های PSP ارائه دهنده خدمات پرداخت از تعداد تراکنش‌ها‌ و مجموع مبالغ انجام شده توسط هر یک از ابزارهای پذیرش در نمودارهایی که در ادامه مشاهده می‌کنید نمایش داده شده است.

جدول سهم هر شرکت

سهم هر شرکت PSP از تعداد تراکنش

همان‌طور که در نمودار مشخص است، شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، آسان پرداخت پرشین و پرداخت الکترونیک سامان (از طریق ارائه درگاه پرداخت اینترنتی) توانسته‌اند سهم بیشتری از تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط ابزار پذیرش اینترنتی در اسفند ماه را از آنِ خود کنند.

همچنین در این ماه کمترین تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط ابزار پذیرش اینترنتی نیز به شرکت "سایان کارت" تعلق دارد. 

سهم هر شرکت PSP از مبلغ تراکنش

در اسفند 99 همچنان شرکت "به‌پرداخت ملت" با پوشش 92/19 درصدی مبالغ تراکنش‌های بازار کارت‌خوان فروشگاهی، بالاترین سهم در این حوزه را در اختیار خود دارد. از سویی دیگر شرکت "پرداخت الکترونیک سامان" در اسفند ماه با رقمی معادل 59/39 درصد سهم قابل توجهی از بازار مبلغی تراکنش‌های اینترنتی را کسب نموده است. این شرکت در ابزار پذیرش موبایلی نیز با پوشش 50/34 درصدی، سهم عمده‌ای از بازار مبلغی تراکنش‌های این ابزار را پشتیبانی می‌نماید.

خلاصه‌ای که از گزارش اقتصادی شاپرک در اسفند سال 99 مطالعه کردید و تحلیلی که روی آن ارائه شد، توسط شرکت رایان پی تهیه گردیده است. امید است که با مطالعه آن درک بهتری از وضعیت پرداخت کشور به دست آورده باشید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از سرویس‌های پرداخت شرکت رایان پی شامل درگاه پرداخت اینترنتی و لینک پرداخت می‌توانید از طریق مراجعه به سایت رایان پی (rayanpay) با این شرکت در ارتباط باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.