سرمایه انسانی شتاب‌دهنده رشد رونیکس

 متخصصان مدیریت منابع انسانی معتقدند سازمان‌های پیشرو و قدرتمند، فقط از طریق به کارگیری الگوهای پیشرفته توسعه نیروی انسانی، یادگیری سازمانی و راهبردهای رشد و بالندگی قابلیت‌های کارمندان‌شان، می‌توانند قله موفقیت را فتح کنند. توسعه منابع انسانی یکی از مهم ترین اهداف راهبردی در رشد بنگاه‌های اقتصادی است چراکه ارزشمندترین دارایی یک شرکت متخصصان و میزان خلاقیت آن‎ها است. به همین علت شرکت رونیکس در صنف ابزارآلات به عنوان یک برند بین‌المللی به رشد و تعالی سرمایه انسانی در رشد و توسعه برند خود، متمرکز شده است.

رونیکس مدیریت منابع انسانی را بر چهار اصل؛ شایسته گزینی، شایسته پروری، شایسته‌ سالاری و شایسته گماری استوار کرده  است و مدعی بوده؛ بزرگترین سرمایه این برند، نیروی انسانی آن است. اما چرا مدیریت منابع انسانی برای رونیکس مهم است؟ حامد ریوندی سکاندار مدیریت منابع انسانی شرکت رونیکس در پاسخ به این پرسش عنوان می‌کند؛ انتخاب درست نیروی انسانی یک سازمان را متحول می‌کند و باعث تحقق سریع اهداف تجاری و غیرتجاری آن می‌شود.  

مدیر منابع انسانی شرکت رونیکس با تاکید بر اینکه برخورداری از منابع انسانی کارآمد، سرمایه اصلی این شرکت است، اظهارکرد: بخش منابع انسانی شرکت رونیکس بر پایه مدیریت شایستگی بنا نهاده شده است و با چهار اصل؛ شایسته گزینی، شایسته پروری، شایسته‌ سالاری و شایسته گماری، فعالیت می‌کند. هر یک از این اصول در رونیکس تعریف خاص خود را دارند.

به گفته حامد ریوندی، گام اول برای رسیدن به توسعه سازمانی، انتخاب درست نیروی انسانی است. بنابراین اصل اول در مدیریت منابع انسانی؛ شایسته گزینی (انتخاب صحیح نیروی انسانی برای فعالیت در سازمان)، است. این اصل در جذب و استخدام نیروی انسانی در رونیکس بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر در شرکت رونیکس در دفتر مرکزی ایران،  ۴۴۰ نیروی  انسانی در ۱۲ بخش سازمانی مشغول به فعالیت هستند. هریک از این افراد علاوه بر تخصصی که دارند بر اساس استانداردهای شایسته گزینی در شاخص‌های منابع انسانی چون تیپ شخصیتی، صداقت، پویایی، با هدف بودن و رشد فردی انتخاب شده‌اند تا بتوانند اهداف رونیکس را محقق کنند. 

او تاکید کرد: رونیکس در انتخاب نیروی‌انسانی بر شاخص صداقت بسیار تاکید دارد. همانطور که رونیکس سازمانی است که بر مبنای صداقت و شفافیت عمل می‌کند، تاکید دارد نیروهای انسانی صادق و متخصص را همراه خود داشته باشد. البته رونیکس سازمانی مدرک گرا نیست بلکه سواد، تجربه و اصالت نیروی انسانی در اولویت قرار دارد.

مدیر منابع انسانی شرکت رونیکس با تاکید بر اینکه رونیکس بنگاه چندمنظوره در حوزه بازرگانی، خدماتی، تولیدی و دانش بنیان است، تصریح‌کرد: ما برای دستیابی به اهدافی که داریم به نیروی انسانی شایسته، توانمند  و متخصص در هریک از بخش‌های سازمانی نیازداریم به همین جهت ازهمان ابتدا در انتخاب نیروی انسانی بر شایسته گزینی تاکید داریم چراکه انتخاب درست نیروی انسانی یک سازمان را متحول می‌کند و باعث تحقق سریع اهداف تجاری و غیرتجاری آن می‌شود.  

او با اشاره به اینکه،  نرخ ماندگاری نیروی انسانی در رونیکس بیش از ۹۰ درصد است، عنوان کرد: نرخ بالای ماندگاری نیروی انسانی در رونیکس خود گواه آنست که ما در زمینه شایسته گزینی عملکرد، موفقی داشته ایم. شاید رونیکس جزو معدود سازمان‌هایی باشد که شخص مدیرعامل نیز باید با نیروهای انسانی گزینش شده از سوی منابع انسانی، مصاحبه کند تا از نظر شاخص‌های منابع انسانی و تخصص فنی تایید نهایی را بگیرند.

ریوندی به اهمیت آموزش منابع انسانی در رونیکس تاکید کرد و گفت: کارشناسان منابع انسانی در شرکت رونیکس دوره‌های آموزشی چون شناخت تیپ‌های شخصیتی، اصول و فنون مذاکره، مدیریت ارتباط با مشتریان شاکی می‌گذرانند تا نیروهای انسانی شایسته را با کمترین خطا گزینش کنند. 

به گفته مدیر منابع انسانی شرکت رونیکس، رفتار سازمانی متمایز یکی از ارکان مهم برند رونیکس است. این شرکت درصنف  ابزارآلات علاوه بر در نظر گرفتن ارکان مهمی چون کیفیت، تنوع، قیمت گذاری منصفانه  به رفتار سازمانی متمایز اهمیت بسیاری می‌دهد.

سرمایه انسانی

این مدیر شرکت رونیکس تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است که بدانیم مردم درباره شخصیت برند رونیکس چه تفکری دارند؟ صداقت و احترام اصل مهم برند رونیکس است. به طورمثال  در صنف ابزارآلات همه می دانند؛ بازاریاب‌های شرکت  رونیکس در بازار در برخورد با مشتری و مصرف کننده با زبان سنتی بازار سخن نمی‌گویند، بلکه از فرهنگ سازمانی خاصی که بر مبنای رفتار سازمانی متمایز بنا نهاده شده، پیروی می‌کنند. رفتار سازمانی متمایز در تمام زیر مجموعه های شرکت رونیکس در اولویت است. تمام افرادی که در رونیکس فعالیت می‌کنند، به مثابه یک خانواده بزرگ هستند که در جهت اعتلای سازمان رونیکس با یکدیگر کار می‌کنند. 

او شایسته‌پروری را اصل دوم، مدیریت منابع انسانی در رونیکس عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی پس از جذب و استخدام  وارد شرکت رونیکس می‌شود، طی دوره یک‌ماهه آزمایشی از نظر رفتار سازمانی و تخصص مورد سنجش قرار می‌گیرد. در این مدت مدیران سازمان وقت بسیاری برای نیروی جدید صرف می‌کنند تا آن فرد علاوه بر اینکه هر چه سریعتر قابلیت‌ها و استعدادهای خود را بروز دهد، شناخت کاملی نسبت به برند و سازمان رونیکس و وجه بین‌المللی آن بدست آورند. در مرحله شایسته پروری فراهم کردن باند پرواز مناسب اهمیت بسیاری دارد تا فردی که شایستگی لازم را دارد، بتواند استعدادهای خود را نمایان کند تا درمسیر موفقیت قرار گیرد. 

ریوندی ادامه داد: به همین جهت، رونیکس باند پرواز موفقیت را به روی نیروی انسانی خود گشوده است. به طورمثال؛ رونیکس برای انتخاب نیروهای انسانی که قرار است در مرکز امور مشتریان رونیکس فعالیت کنند، اهمیت بسیاری قائل است چراکه یکی از بخش‌هایی که باعث موفقیت رونیکس در جذب مشتریان بیشتر و رضایت‌مندی مصرف‌کنندگان می‌شود، همین بخش است . متاسفانه در بیشتر شرکت‌ها مراکز امور مشتری یا کال سنتر، اهمیتی برای مدیران شرکت ندارد اما رونیکس اعتقاد دارد که مرکز امور مشتریان یکی از بازوان موفقیت آن است.

پشتیبانی

این مدیر شرکت رونیکس، شایسته سالاری را اصل سوم مدیریت شایستگی رونیکس در واحد منابع انسانی، بیان کرد و گفت: شایسته‌سالاری یکی از بخش‌های مهم واحد منابع انسانی رونیکس است. هر فرد بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد و کنترلی در دو بخش تخصص و رفتار سازمانی، آنالیز می‌شود. جای تعجب دارد در بسیاری از سازمان‌ها اگر چنین بخشی وجود داشته باشد، نتایج آنالیز هیچ گاه به نیروی انسانی گفته نمی‌شود.

یک سازمان از همین ناحیه آسیب می‌بیند. ما معتقدیم اگر نیروی انسانی ضعیف از ایرادت خود مطلع شود در بیشتر مواقع می‌تواند تلاش بیشتری کند تا نواقص برطرف شود. خوشبختانه رونیکس به این موضوع، اهمیت بسیاری می‌دهد. توجه به شایسته سالاری باعث حفظ و نگهداری نیروی انسانی توانمند ومتخصص در داخل یک سازمان می‌شود.

 در شایسته سالاری دو فاکتور حقوق مناسب و رضایت شغلی بسیار اهمیت دارد که  حامد ریوندی بر آن تاکید دارد اما معتقد است: فاکتور پرداخت حقوق بالا به تنهایی سبب ماندگاری نیروی‌های شایسته در سازمان نمی‌شود. فرد شایسته  در سازمانی که کار می‌کند باید در همه جوانب رضایت شغلی کسب کند تا ماندگار شود. در اینجا آگاهی و دانش واحد منابع انسانی بسیار مهم است.

واحد منابع انسانی باید نیازهای مختلف افراد سازمان را درک کند، باید از وضعیت اجتماعی و تحولات کشور و از علایق و سلایق جامعه باخبر باشد. این عوامل باعث می‌شود تا واحد منابع انسانی بتواند شرایطی را فراهم کند که افراد حس رضایت شغلی داشته باشند. وقتی تعداد نیروهای انسانی که رضایت شغلی دارند در یک سازمان بسیار زیاد باشند، همزمان رشد و توسعه برند از سمت منابع انسانی اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگرمنابع انسانی به سرمایه یک سازمان تبدیل می‌شوند.

مدیر منابع انسانی شرکت رونیکس، شایسته‌گماری را  اصل آخر در مدیریت منابع انسانی که رونیکس به آن پایبند است، عنوان کرد و خاطر نشان کرد: اصل شایسته گماری بر مبنای سه فاکتور تعریف شده است. اولین فاکتور؛ گماردن نیرو از یک موقعیت شغلی به موقعیت شغلی دیگر است که باعث ارتقای نیرو با توجه به آموزش‌ها و مهارت‌هایی که گذرانده، می‌شود. دومین فاکتور انتقال نیرو از یک واحد به واحد دیگر در همان سازمان با توجه به شایستگی و توانمندی که دارد، است.

در شرکت رونیکس نمونه بارز آن، خود من هستم که در هشت واحد سازمانی از کارشناسی تا مدیریت فعالیت داشته‌ام. باتوجه به مهارتهایی که در هر واحد کسب می کردم و اعتمادی که مدیریت عالی رونیکس به من داشت، توانستم در موقعیت‌های شغلی متفاوت رشد کنم. من در رونیکس آموخته‌ام که هر موقعیت شغلی که به من واگذار می‌کردند، آن را به مثابه شرکت شخصی خودم بدانم و برای رشد و ارتقای آن تلاش بسیاری انجام دهم. 

Building-Dayy

او افزود: فاکتور سوم، شایسته گماری؛ اخراج است. شاید برای بسیاری از سازمانها «نه گفتن» به نیروی انسانی ناکارآمد، سخت باشد اما سازمان رونیکس همانطور که به نیروی‌های شایسته اجازه رشد تا سطوح مدیریتی می‌دهد به همانگونه نیز با نیروهای ضعیف یا افرادی که بدنبال رشد فردی و موفقیت شغلی نیستند یا افرادی که به خطوط قرمز سازمانی رونیکس پایبند نیستند،خداحافظی می‌کند. البته با رعایت انصاف و اخلاق این افراد از مجموعه جدا می‌شوند. مواردی هم بوده که افراد شایسته به قدری رشد کرده‌اند دیگر برای برند کارآیی نداشتند و باید ازسازمان خارج می شدند تا در مسیر موفقیت شغلی متناسب به توانمندی که دارند، قرار بگیرند. ما معتقدیم که نگه داشتن این افراد خیانت به خود آنها است چراکه باعث توقف رشد شغلی‌شان می‌شویم. اغلب این‌گونه افراد به سفیر برند رونیکس در دیگر شرکت‌ها تبدیل می‌شوند.

مدیر منابع انسانی شرکت رونیکس در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکت رونیکس  در10 واحد سازمانی اقدام به جذب و استخدام نیروی انسانی متخصص می‌کند. از افراد متخصص و علاقمند در واحدهای سازمانی رونیکس که شامل؛ فروش، توسعه بازار، تحقیقات بازار، سیستم‌ها وروشها، ارتباطات و برند، منابع انسانی، تولید، انبار، دپارتمان ICT هستند، دعوت به همکاری می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت شرکت رونیکس به آدرس اینترنتی http://www.ronixtools.com/ مراجعه کنند. 

آدرس اینستاگرام: ronixtools@

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.