سپارکس استانداردِ خرید و فروش اینترنتی

اگر به سایت پلیس فتا سر بزنید، گزارش‌های روزانه فراوان و تکان دهنده‌ای از افراد مالباخته و کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌بینید. وجه مشترک این گزارش‌ها، می گوید که خریدار، از سامانه‌ای معتبر برای پرداخت امن پول و دریافت امن کالا، استفاده نکرده است. 

امنیت داد و ستد، حرف اول را می‌زند

مطالعه سابقه استفاده از روش‌های امن داد و ستد در دنیا، نشان می‌دهد که سامانه معتبر Escrow به عنوان حافظ منافع هر دو طرفِ داد و ستد، پاسخگوی دغدغه‌های خریدار و فروشنده است. Escrow تا اواخر سال 2020، نقل و انتقال 4.5 میلیارد دلار را مدیریت کرده است. در ایران و از اواخر سال 1398، سامانه مشابهی با هدف تأمین امنیت داد و ستدهای اینترنتی، راه‌اندازی می‌شود. Separex، تنها سامانه معتبر و فراگیر در ایران است که فرایندهای کامل داد و ستد ایمن را در اختیار خریدار و فروشنده قرار می‌دهد.

امروزه، خرید و فروش اینترنتی در پلتفرم‌های اینستاگرام، تلگرام، دیوار، شیپور و... گسترش چشمگیری دارد. اما چگونه می توان خرید امن اینستاگرام یا سایر پلتفرم‌ها را تجربه کرد؟ برای مشاهده راهکارهای خرید امن آنلاین کلیک کنید. استفاده کاربران در 29 استان و 89  شهر کشور از خدمات سامانه سپارکس در یک سال گذشته، گویای این واقعیت است که امنیت داد و ستد در فضای مجازی، هم برای خریدار و هم فروشنده، به یک اصل و نیازِ انکارناپذیر تبدیل شده است.

اعتماد به فروشنده؛ اعتماد به خریدار؛ چگونه ممکن است؟

اعتماد کاربران به یک سامانه داد و ستد، به راحتی به دست نمی‌آید. برای خریدار و فروشنده، مهم است که این سامانه، چگونه از او در تمام مراحل داد و ستد، پشتیبانی می‌کند؟ چه امتیازات و ارزش‌هایی را در اختیارش قرار می‌دهد؟ از منظر قانونی، دارای چه مجوزهایی است؟ زیرساخت‌های سامانه، تا چه میزان امن و دقیق است؟

پاسخ شفاف به این پرسش‌هاست که امنیت روانی، امنیت پول و امنیت کالا را در مبادلات اینترنتی، تضمین می‌کند.  

داد و ستد با سپارکس

سپارکس، چگونه از خریدار و فروشنده، پشتیبانی می‌کند؟

• اطلاعات لازم و کافی در تمام مراحل داد و ستد به شکل پیامکی و به صورت هوشمند، در اختیار خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد. مثلاً: کالا، چه زمانی ارسال می‌شود؟ پول، چه زمانی انتقال می‌یابد؟

• در پنل کاربری خریدار و فروشنده، تمام اطلاعات و وضعیت‌ها در لحظه، در دسترس است.

• در لحظه، همه داد و ستدها را زیر نظر دارد. در صورت لزوم و نیاز به پیگیری یا اطلاع‌رسانی مکمل، با خریدار یا فروشنده تماس تلفنی گرفته می‌شود تا راهنمایی لازم انجام شود؛ مثلاً برای ارسال کالا، نزدیکترین مرکز پستی به فروشنده، معرفی می‌شود. 

• آنلاین و 24 ساعته در 7 روز هفته، پاسخگوی کاربران است.

• تلفنی در روزهای غیرتعطیل و اداری تا ساعت 18، پاسخگوی کاربران است.

 سپارکس، چه امتیازاتی را در اختیار خریدار و فروشنده، قرار می دهد؟

• پول با سرعت بالا و به صورت اتوماتیک بین 1 تا 12 ساعت پس از خاتمه پیدا کردن داد و ستد، منتقل می‌شود.

• در صورت آسیب‌دیدگی کالا در مرحله حمل، از ضرر مالی خریدار و فروشنده جلوگیری می‌کند.

• سپارکس در یک پرداخت، داد و ستدها را تا سقف50 میلیون تومان پشتیبانی می‌کند.

• داد و ستدهای بالاتر از 50 میلیون تومان، در 2 یا چند پرداخت، امکان‌پذیر هستند. 

• حداکثر 1 درصد در هر داد و ستد، کارمزد محاسبه می‌شود.

• بستری برای تمرکززدایی از خرید و فروش در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ فراهم می‌کند. 

• نیاز به حضور در شهرهای بزرگ را برای خرید و فروش کالا به حداقل می‌رساند. 

• خرید و فروش کالا را با قیمت مورد نظر خریدار یا فروشنده، امکان‌پذیر می‌کند.

• کسب و کارهای کوچک را در مناطق دور از مرکز، رونق می‌دهد. (به عنوان نمونه: ارسال کالا از چابهار، قشم، کرمان یا سایر شهرها به تهران در یک سال گذشته، انجام شده است.)  

اپلیکیشن سپارکس

نسخه سوم سپارکس، پاسخ به نیازهای جدید است

به روزرسانی سامانه‌ها بر اساس نیازهای جدید کاربران، نشان‌دهنده پویایی و همراهی مدیران سامانه است. نسخه سوم سپارکس بر اساس تحلیل رفتار کاربرها در یک سال گذشته، آماده شده است تا پاسخگوی نیازهای جدید باشد. در نسخه سوم سپارکس:

• هم خریدار و هم فروشنده می توانند شروع‌کننده داد و ستد باشند.

• نقل و انتقال مستندات کالا به صورت اتوماتیک، انجام می‌شود. (بارگزاری کد رهگیری، بارنامه یا رسید در سامانه سپارکس برای رهگیری کالا و پول.)  

• داد و ستد کالاهای مجازی (کدهای تخفیف، دامنه های اینترنتی، ارزهای دیجیتال، بازی های رایانه ای و پروژه های فریلنسری)، امکان پذیر است.

• پرداخت کننده کارمزد، با توافق خریدار و فروشنده، قابل تغییر است. (پرداخت کارمزد از طرف خریدار یا فروشنده یا به صورت مساوی.)

سپارکس، کدام مجوزهای معتبر را دریافت کرده است؟

• دریافت اینماد «نماد اعتماد الکترونیکی» از وزارت صنعت و معدن.

• عقد قرارداد با درگاه پرداخت بانک ملت و بانک پارسیان.

• عضویت در نظام صنفی رایانه ای استان تهران.

• دریافت مجوز طلایی فعالیت رسانه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

سپارکس، چگونه سپارکس شد؟

سامانه داد و ستد ایمن سپارکس، از ایده تا اجرا، مراحل گوناگون و زیادی را پشت سر گذاشته است. پایه گذارانش، رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران هستند. آن‌ها با انتخاب جامعه آماری و تحلیل آمارهای به دست آمده، به واقعیتِ رفتاری جامعه خریدار و فروشنده، نزدیک شده‌اند. تحلیل فرآیندها، پیش‌بینی‌ها، تحلیل عملکرد سیستم پرداخت و سیستم تحویل، به وسیله متخصصین مرتبط و حرفه‌ای انجام می‌شود.

تحلیلگر محصول، در کنار تیم مدیریتی سپارکس حضور دارد تا رفتار کاربر و دسترسی پذیری را زیرنظر بگیرد. مدیریت داده‌ها با شیوه‌های مقیاس‌پذیر و معماری حرفه‌ای، زیرساخت سپارکس را مشابه سیستم‌های امن و دقیق بانکی، کُدنویسی و برنامه نویسی کرده است. طراحی منطق، عملکرد نرم‌افزاری و پوسته بیرونی سپارکس، برعهده یک تیم کارآزموده و مطرح گذاشته شده است. سپارکس، مشاورین برجسته حقوقی را در کنار خود دارد تا ایده‌ها را با قوانین کشور، منطبق کنند و شرایط قراردادها و شرایط استفاده به درستی تنظیم شود. تیم مدیریت و پشتیبانی، کارشناسان حوزه ارتباطات هستند.   

هیربد لطفیان، یکی از پایه‌گذاران و مدیران سامانه سپارکس می‌گوید:"هدف سپارکس، ایجاد ارتباط سالم بین خریدار و فروشنده، هم از نظر مالی و هم اخلاقی است. دغدغه ما این است تا ساز و کاری استاندارد را برای داد و ستدهای اینترنتی و آنلاین، فراگیر کنیم." 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.