فروشگاه های زنجیره از شفاف سازی استقبال می کنند

دکتر امیر خسرو فخریان در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن اتاق اصناف ایران برگزار شد با اشاره به اینکه از همه کسانی که علاقه‌مند به بازدید از فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با حضور نهاد ناظر مورد نظرشان دعوت به حضور در این مراکز می‌کنیم، افزود: ما شما را برای ملاحظه واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کشور همراهی می‌کنیم .

فخریان با اشاره به اظهار نظر برخی افراد درخصوص اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالا را با قیمت بالاتر از سوپر مارکت‌ها عرضه می‌کنند، ادامه داد: همه افراد می‌توانند همراه با ما به فروشگاه زنجیره‌ای مورد نظر برویم و این موضوع را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه همه‌ی کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر و دیگر واحدهای توزیعی نیز عرضه می‌شود،گفت: به‌طور مثال حبوبات گلستان هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و هم در سطح شهر وجود دارد علاوه بر آنها رب، تن‌ماهی، ماکارونی و تنقلات از جمله کالاهایی هستند که هم در فروشگاه‌های  زنجیره‌ای و هم در سطح شهر عرضه می‌شوند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: برخی عنوان می‌کنند کالاهایی که در فروشگاه های زنجیره‌ای عرضه می‌شود وزنش کمتر است این در حالی است که ما در ورود کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه بر بررسی‌های کیفی و کمی در واحدهای کنترل کیفیت برندهایی با کیفیت خوب را عرضه می‌کنیم چرا که اگر این‌کار صورت نگیرد مردم از این فروشگاه ها خرید نخواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان، کالاهای تولیدی خود را با قیمت‌ درج شده در همه فروشگاه‌های کشور عرضه می‌کند ادامه داد: فقط ١٠ تا ١٥ درصد این کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و ٨٥ درصد آن در دیگر مراکز توزیع می‌شود.

فخریان در خصوص نظام قیمت‌گذاری گفت: هر انجمن که می‌خواهد تغییر نرخ بدهد ابتدا پیشنهاد آن را به سازمان حمایت اعلام می‌کند، سازمان حمایت تایید می‌کند یا به انجمن اختیار افزایش نرخ را می‌دهد، بنابراین برای تغییر نرخ باید مجوز دریافت کرد و قیمت عرضه کالا به صورت بسته‌بندی و فله‌ متفاوت است.

 رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه همه تولیدکنندگان پس از دریافت مصوبه برای تغییر نرخ، این تغییرات را اعلام می‌کنند، افزود: به هرحال فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این تغییر نرخ مستثنی نیستند و تولیدکنندگان از انجمن مربوطه، نامه افزایش نرخ را به ما ارائه می‌دهند.

تغییر نرخ در فروشگاه های زنجیره ای با یک ماه تاخیر اعمال می‌شود

فخریان با اشاره به این که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با یک ماه تاخیر افزایش قیمت ها را اعمال می‌کنند،گفت: ما کالا را با نرخ جدید از تولید کننده می‌خریم؛ اما تا یک ماه با همان نرخ قدیمی عرضه می کنیم تا موجودی قبل به صفر برسد.

وی با بیان این که امسال میانگین تغییر قیمت کالاها ۳.۵ بار اتفاق افتاده است، تصریح کرد: به طور مثال نوشابه از ابتدای امسال تا کنون از ٤٤٠٠ تومان به ٩٩٠٠ تومان تغییر قیمت پیدا کرده یعنی ٥ بار افزایش نرخ داشته است و همچنین شوینده ها از ابتدای امسال تاکنون دوبار افزایش قیمت داشته‎‌اند.

فخریان با اشاره به این که در سال های گذشته تغییر کالا در سال یکبار رخ می داد، اظهار کرد: امسال حدود ١١ هزار بارکد جدید قیمت خورده است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این که ما هرروز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با محصولاتی مواجه هستیم که افزایش نرخ می‌خورد، ادامه داد: در هیچ جای دنیا قیمت مصرف کننده را روی کالا درج نمی‌کنند و وقتی بارکد می‌زنند قیمت مشخص می‌شود. 

ناچاریم کالای قیمت جدید و قدیم را در کنار هم بفروشیم

وی با اشاره به تغییر قیمت چیپس از ٣ هزار تومان به ٤ هزار تومان و سپس ٥ هزار تومان در یک بازه زمانی کوتاه گفت: ما در فروشگاه‌های زنجیره ای وقتی این تغییر ایجاد می‌شود به دلایل مختلف نمی توانیم کالا را جمع آوری کنیم؛ ما کالا را با قیمت قدیم و قیمت‌های جدید در کنار هم می‌فروشیم و تا حدود یک ماه که کالای موجود با قیمت قدیمی تمام شود این شرایط وجود دارد.

فخریان با اشاره به این که کالاها پس از افزایش قیمت با نرخ جدید عرضه می‌شوند، گفت: وقتی تغییر قیمت رخ می‌دهد، ممکن است کالایی که تغییر قیمت داشته همچنان با قیمت قدیم روی شلف موجود باشد بنابراین ما در سیستم برای اصلاح مانده موجودی اعلام می کنیم که در شلف کالا با قیمت قدیم بوده و باید در فاکتورها اصلاح شود که این موضوع در فاکتور به مشتریان توضیح داده می‌شود.

وی با بیان این که ما در ایران سیستمی نداریم که دو قیمت برای یک کالا را همزمان روی کالا اعمال کنیم، ادامه داد: تنها راه این است که با یک ماه تاخیر افزایش قیمت را اعمال کنیم زیرا در سیستم یک بارکد شناسایی می‌شود. بنابراین وقتی در سیستم اعلام کنیم قیمت کالا ٤ هزار تومان است پس از تغییر نرخ نمی‌توانیم بارکد را عوض کنیم در این صورت به مصرف کننده اعلام می‌کنیم که این کالا افزایش قیمت داشته است.

تامین کالا، دغدغه اصلی ماست

فخریان افزود:  دغدغه‌ی ما تامین کالا است، زیرا هم اکنون تولیدکننده‌ها برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند بنابراین وقتی روند تولیدکالا مشکل دارد به ما فشار وارد می‌کنند، که تغییر نرخ را زودتر اعمال کنیم.

تغییر قیمت ها فقط ویژه فروشگاه های زنجیره ای نیست

فخریان افزود: تغییر  بصورت میانگین ۳.۵ بار قیمت کالا در یکسال اتفاقی است که افتاده و چیزی نیست که فقط در فروشگاه های زنجیره ای رخ داده باشد. 

وی افزود: زمانی که تغییر نرخ رخ می‌دهد، اگر ما بخواهیم کالا را از روی شلف جمع آوری کرده و بسته‌بندی کرده و مرجوع کنیم، کالا از بین می‌رود و ازسویی اگر بخواهیم شلف را خالی کنیم این ابهام برای مردم ایجاد می‌شود کمبود کالا ایجاد شده و بحران رخ می‌دهد. مانند زمانی که دستمال کاغذی و پوشک نبود و مردم گمان می‌کردند کالا نیست.

نمی توانیم قفسه ها را خالی نگهداریم

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره‌ای با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم شلف را خالی کنیم و باید شرایط را مدیریت کنیم زیرا ما امسال تغییر زیاد داشتیم، گفت: ما حدود ٢٠٠ تولیدکننده معروف در کشور داریم که به همه آنها اعتماد وجود دارد. شما می‌توانید با آنها تماس بگیرید که اگر شما بخواهید تغییر نرخ بدهید در فروشگاه زنجیره‌ای چطور اعمال می‌شود؟ آیا کالایی که با قیمت قدیم در فروشگاه وجود دارد را با قیمت جدید می‌فروشند یا اعلام می‌کنند که ما هنوز کالا به قیمت قدیم داریم.

این ادعا، توهین به تولیدکنندگان است

فخریان درخصوص تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولید کننده‌ها افزود: این حرف توهین به تولید کننده‌ها است؛ کسی که کارخانه زده و در کشور تولیدکننده است اگر می‌خواست تبانی کند و برای ١٠ درصد فروش خود، کم‌فروشی یا گران‌فروشی کند اصلا تولیدکننده نمی‌شد و در کل، کارهای راحت‌تری برای تخلف وجود دارد. 

وی ادامه داد: کسی که تعدادی زیادی واحد فروشگاهی  با تعداد بالایی نیروی کار دارد، اگر بخواهد کوچکترین خطایی در سیستم کاری داشته باشد، آیا پرسنلی که در فروشگاه هستند خودشان به مردم اعلام نمی‌کنند؟ 

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این که وقتی موضوعی اعلام می‌شود، باید منطقی داشته باشد، ادامه داد: آیا تولیدکننده‌ای که میلیاردها تومان سرمایه گذاری کرده و در سطح کشور توزیع و فروش کالا دارد و بخش کمی از این کالا در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود و فروشگاه های زنجیره ای از تولید کننده می خواهند که قیمت کالاها را  افزایش بدهند تا آنها بتوانند ارزان تر بفروشند؟ قطعا این منطقی نیست.

فروشگاه های زنجیره‌ای قیمت را در کشور کنترل و نظارت می‌کنند

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: من امروز به همه سازمان‌ها و تولیدکنندگان اعلام می‌کنم اگر همین امروز قیمت مصرف کننده را ١٠ درصد کاهش دهند من هم قول می‌دهم که عینا در فروشگاه های زنجیره ای اعمال خواهد شد.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این که این کالاها در همه جای کشور عرضه می‌شود، ادامه داد: حالا که فروشگاه های زنجیره ای به کالاها تخفیف می دهند به جای تحسین از ابهامات در تخفیف‌ها صحبت می شود. 

وی  در خصوص نحوه اعمال افزایش قیمت انجام شده از سوی تولید کننده ادامه داد: تولیدکننده در مورد افزایش قیمت با فروشگاه‌های زنجیره ای صحبت نمی‌کنند  و یا افزایش هزینه ها تولیدکننده ناچار به آن است.

وی با بیان اینکه ما ۶ هزار فروشگاه زنجیره‌ای در کشور داریم ادامه داد: ٢٠٠ هزار فروشگاه در بخش‌های مختلف، در کل کشور وجود دارد. چگونه می‌شود تولیدکننده صرفا برای ۶ هزار فروشگاه زنجیره‌ای قیمت متفاوت درج کند؟  

بالاترین سطح بازرسی و نظارت را بر فروشگاه های زنجیره ای اعمال می کنیم

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌ها به صورت مستمر رصد می‌شوند، ادامه داد: ما بالاترین سطح نظارت را برروی فعالیت‌های شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم و اتحادیه بیش از ٥٠٠ نفر بازرس در ٦ هزار فروشگاه زنجیره‌ای سراسر کشور دارد.

فخریان ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برخورداری از واحد کنترل کیفی، کالاها را قبل از ورود به انبار از لحاظ کمیت(وزن)، کیفیت، مجوز و تاریخ انقضاء کنترل می کنند.

مردم و مشتریان، بهترین بازرس و ناظری هستند که  فعالیت فروشگاه‌ها را رصد می‌کنند 

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه داد: ما به‌صورت روزانه به میلیون ها مشتری فاکتور ارائه می‌دهیم و وقتی فاکتور صادر می‌شود همه موارد مشخص است و این امکان وجود دارد که مصرف کننده قیمت های درج شده را همان موقع با مغازه‌های بیرون مقایسه کند و بهترین ناظر بر عملکرد ما مردم هستند، بنابراین من از مردم درخواست دارم هر کالایی را از فروشگاه زنجیره‌ای خریداری می‌کنند با سطح بازار مقایسه کنند. در این صورت متوجه خواهند شد که فروشگاه های زنجیره ای به چه صورت عمل می‌کنند.

فروشگاه های زنجیره‌ای در کنار مردم و دولت هستند

فخریان با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کنار مردم و دولت هستند، افزود: فروشگاه های زنجیره‌ای تا ١٥ درصد تورم را در جامعه مدیریت می‌کنند و کالاها را ارزانتر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: امکان دارد برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای برخی محصولات تولیدی برند خاصی داشته باشند؛ ولی حتی محصولات  آن برند نیز در کنار سایر برندهای موجود در بازار به مشتریان عرضه می ‌شود که این امر به انتخاب مشتری کمک کرده و قدرت انتخاب را بالا برد. 

تولید انحصاری ویژه فروشگاه های زنجیره ای توجیه اقتصادی ندارد

 فخریان در ادامه بیان کرد: قطعا تولید انحصاری برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای توجیه اقتصادی ندارد، زیرا تعداد فروشگاه‎های زنجیره‎ای محدود است، ولی کالاهای متنوع و زیادی از هر نوع تولید عرضه می‌کنیم بنابراین اقتصاد یک تولید کننده فقط با ارائه کالا به فروشگاه‎های زنجیره‎ای تامین نمی شود.

وی با اشاره به این که مردم حقِ انتخاب دارند، گفت:  فروشگاه‎های زنجیره‎ای با برندهای تولیدی مختلفی همکاری می‌کنند بنابراین مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند کالای مورد نظر خود را خریداری کند.

تامین کالا صرفا از طریق مبادی و رسمی و قانونی انجام می شود

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‎های زنجیره‎ای با بیان اینکه ما ملزم به تهیه کالا از مبادی رسمی و قانونی هستیم گفت: به طور مثال دولت برنج هندی را به ما می‌دهد و ما باید با قیمت تعیین شده از سوی دولت آن را عرضه کنیم .

فخریان در خصوص توزیع برنج هندی و پاکستانی گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران یک سری کالای استراتژیک را خریداری و انبار می‎کند که در موقع نیاز آنها را عرضه کند که توزیع آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا دیگر مبادی توزیع  انجام می‌شود. شرکت بازرگانی دولتی نیز با سیاست های مشخص نسبت به عرضه کالاهای خود در بازار اقدام می کند. 

وی درباره گزارشی که درباره یکی از فروشگاه زنجیره‌ای که عنوان شد  برنج هندی تولید سال ۹۷ را به مدت دو سال  انبار کرده بود، گفت: اول این که حدود یکسال از تاسیس این  فروشگاه  می‌گذرد. ثانیا براساس بررسی های صورت گرفته و بررسی فاکتورهای این فروشگاه، مشخص شد که از زمان خرید برنج ها یک هفته بیشتر نگذشته بود. یعنی برنج ها از سال ۹۷ در انبارهای بازرگانی دولتی باقی مانده بود نه انبار فروشگاه زنجیره ای. 

انبارکردن کالاها در فروشگاه های زنجیره ای امکان پذیر نیست

وی با بیان این که یکی از ویژگی های ما عرضه سریع کالا و گردش تند کالا و نقدینگی است، افزود: سیستم تامین کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وتامین کالا در بازار متفاوت است. شاید توزیع‌کنندگان در بازار انبار داشته باشند؛ ولی ما نمی توانیم برای گران شدن و یا شرایط خاص کالا را انبار کنیم. تلاش ما این است که خواب کالا نداشته باشیم تا پول تولیدکننده را سریعتر پرداخت کنیم.

فخریان افزود: البته برنج هندی نیز شرایط ویژه دارد در برخی مواقع ممنوعیت واردات،این محدودیت در برنج پاکستانی هم وجود دارد و در مورد برنج تایلندی هم در برخی مواقع دولت برای تنظیم بازار برنج اقدام به واردات و یا توزیع از محل ذخایر استراتژیک می کند و ما آن را توزیع می‌کنیم.حالا ممکن است چند ماه برنج تایلندی و هندی موجود و در برخی مواقع به دلیل حمایت از برنج ایرانی، ماه‌ها واردات آن را ممنوع باشد.

 وی گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای واردکننده نیستند و ما توزیع‌کننده هستیم. و وقتی کالا وجود دارد می‌فروشیم اما در حال حاضر که کشور با مشکلات ناشی از تحریم دست به گریبان است باید به همدیگرکمک کنیم .

توضیح برخی از مسائل این حوزه مشکل است

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه داد: مثلا وقتی روغن در بازار کاهش پیدا کرد قیمت چیپس افزایش قیمت داشت و در حال حاضر که روغن تامین شده دوباره قیمت چیپس کاهش یافته است اما این موضوع را فروشگاه های زنجیره‌ای چگونه به مردم توضیح دهند؟ ما به عنوان فروشگاه‌ زنجیره‌ای فقط توزیع کننده هستیم. 

این صنعت در ابتدای راه است

وی افزود: ما حدود ٦ هزار شعبه فروشگاه زنجیره ای در کل کشور داریم؛  اما ترکیه بیش از٤٠ هزار فروشگاه دارد سهم آنها از بازار بالای ٦٠ تا ٧٠ درصد و ما ١٠ تا ١٢ درصد است. ما ابتدای راه هستیم و این صنعت در دوران طفولیت است البته از تشکیل اتحادیه ٥ سال می‌گذرد و این در حالی است که عمر فروشگاه های زنجیره ای در دنیا بیش از  ١٠٠ سال است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه این نشست‌ها به رفع ابهامات کمک خواهد کرد، ادامه داد: این ابهام ها و صحبت‌ها نشان می‌دهد که این صنعت در کشور در حال پیدا کردن جایگاه خودش است .

فخریان با بیان این که هنوز خیلی افراد نمی‌خواهند فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسعه یابد، افزود: وقتی فاصله تولید تا مصرف کوتاه می‌شود و ما کالا را با حجم بالا از تولیدکننده خریداری می‌کنیم و واسطه‌گری نیز حذف می‌شود پس ما می‌توانیم تخفیف دائم داشته باشیم.

چرا وقتی امکان تخفیف وجود دارد، نباید تخفیف بدهیم؟

وی ادامه داد: وقتی می‌توانیم تخفیف بدهیم و یک کالایی را ١٠ تا ١٥ درصد ارزانتر به مردم بدهیم و به کشور و مردم کمک کنیم ، آیا این کار را نکنیم؟ وقتی تولید کننده کالا را عرضه می‌کند باید به شرکت پخش، عرضه کرده و یک بار مارجین بدهد سپس بنکدار هم یک مارجین بدهد و بنکدارهم به مغازه‌دار داده و یکبار دیگر مارجین پرداخت شود که البته همه اینها با فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای حذف می‌شود و تولیدکننده مستقیم کالا را به مصرف کننده می‌دهد.

فخریان گفت: حالا دنیا یک قدم جلوتر رفته و به‌صورت آنلاین، تولید را مستقیم به مصرف‌کننده متصل می‌کند در این بین زنجیره‌ای‌ها هم حذف می‌شوند این یعنی ما باید یک قدم جلوتر برویم و فروش آنلاین را توسعه بدهیم.

تلاش ما این است که قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای شفاف باشد 

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از فروشگاه‌ها قیمت روی محصول با قیمت فاکتور متفاوت است، گفت : تمام تلاش ما این است تا قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شفاف باشد و سعی می‌کنیم تخلفی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: ما قبول داریم در برخی از فروشگاه‌ها ایراداتی درباره تغییر قیمت‌ها وجود دارد که باید برطرف شود اما دلیل اصلی، ناشی از افزایش نرخ‌ متعددکالاهاست . 

رییس اتحادیه افزود: با تصمیمی که در راستای شفافیت قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته شد، قیمت مصرف کننده روی محصول در شلف‌های فروشگاه حذف و فقط قیمت فروشگاه درج می شود. البته در برخی از فروشگاه‌ها این اقدام صورت گرفته است. در هیچ کشوری قیمت مصرف کننده بر روی محصول درج نمی شود و مردم  با توجه به نرخ محصول، تصمیم می‌گیرند که از فروشگاه زنجیره‌ای یا از سوپر مارکت خرید کنند .

مجوز فروش فله ای تخم مرغ و ارائه آن با قیمت مصوب ضروری است

وی درباره قیمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها گفت: تخم‌مرغ برای حفظ کیفیت  باید در چرخه سرد و توسط یخچال و به صورت بسته بندی حمل و عرضه شود قیمت اعلامی وزارت صمت براساس تخم مرغ فله‌ای در انبار تولیدکننده اعلام می شود که تفاوت نرخ با تخم مرغ بسته بندی شده که در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود وجود دارد.

مردم می توانند شکایت کنند

وی تصریح کرد: در فروشگاه‌های زنجیرهای بخش انتقاد وشکایت وجود دارد و مردم می توانند شکایات خود را اعلام کنند، درماه تعداد کمی شکایت از فروشگاه‌ها به اتحادیه واصل می‌شود که با سرعت لازم رسیدگی و پاسخگویی صورت می گیرد.

صدور مجوز انحصاری نیست

فخریان گفت: ما انحصار و محدودیتی برای مجوز به فروشگاه‌های زنجیره ای  نداریم همه فعالین این بخش با داشتن شرایط اعلامی می تواند مجوز لازم دریافت کنند که اطلاعات کامل آن در وب سایت اتحادیه موجود است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.