پروتکلهای بهداشتی که باید با رفع محدودیت‌های کرونایی رعایت شود

 بر همین اساس با تصمیم ستاد ملی کرونا، پروتکل‌های جدی‌تری از ابتدای آذرماه اجرایی شدند که این بار علاوه بر جدیت و استمرار محدودیت‌ها در مراکز استان‌ها، شهرها نیز مبنا قرار گرفته‌اند و محدودیت‌ها شهر به شهر و بر اساس رنگ بندی زرد، نارنجی و قرمز اعمال شد. محدودیت‌های که تردد افراد و فعالیت‌های برخی مشاغل را در جهت مقابله با کرونا کنترل می‌کرد.

اکنون پس از گذشت بازه زمانی ۲ هفته از شروع محدودیت‌های کرونایی، اجازه فعالیت‌‌های مشخص شده برای گروه‌های مختلف در قبال رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارایه شده است. باتوجه به اینکه تا‌کنون یافته‌های جدیدی در مورد وضعیت انتقال ویروس کرونا کشف شده است و به طبع باید پروتکل‌های بهداشتی جدید نیز رعایت شود، در ادامه به برخی از جدیدترین نکاتی که باید در زمینه مقابله با ویروس کرونا مورد توجه باشد اشاره خواهیم کرد.

فاصله (ایمن) را در اجتماعات حفظ کنید

از کسی که سرفه و عطسه می کند، حداقل یک متر فاصله بگیرید. زمانی که فردی سرفه و عطسه می‌کند قطرک‌های ریزی از دهان و بینی او به اطراف پاشیده می‌شود که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر فاصله شما با آن فرد خیلی نزدیک باشد، ممکن است شما این قطرک های حاوی ویروس کووید-۱۹ را استنشاق کنید.

به چشم‌ها، بینی و دهان خود دست نزنید

دست‌ها در تماس با سطوح مختلف ممکن است به ویروس‌ها آلوده شده باشند. دست‌های آلوده می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان شما منتقل کنند. از این راه‌ها ویروس می‌تواند وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

انتقال ویروس از طریق هوا بیش از گذشته مورد تأیید است

شما و اطرافیانتان باید بهداشت تنفسی را رعایت کنید. بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بعد از سرفه و عطسه بلافاصله دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.

چرا باید رعایت کنیم؟ قطرک‌های خارج شده از بینی و دهان ویروس ها را پخش میکنند. با رعایت بهداشت تنفسی می توانید از خود و اطرافیانتان در برابر ویروس‌هایی چون سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کوید-۱۹ محافظت کنید.

اسنپ دکتر

 آیا می‌توان ماسک‌های پزشکی را ضدعفونی و مجدداً استفاده کرد؟

خیر، ماسک‌های پزشکی یک‌بارمصرف، فقط برای یک‌بار استفاده کاربرد دارند. این ماسک‌ها پس از استفاده، باید به طور صحیح از روی صورت برداشته شوند (به‌عنوان‌مثال، بخش بیرونی ماسک را لمس نکنید، با کشیدن کش یا بندهای پشت گوش، ماسک را از صورت خود جدا کنید). پس از برداشتن ماسک‌های یک‌بارمصرف از صورت، بلافاصله آن‌ها را در سطل دردار ویژه زباله‌های عفونی بیندازید و بلافاصله پس از دور انداختن ماسک، دست‌‌ها را بشویید و ضدعفونی کنید.

اهمیت شناسایی و رعایت قرنطینه توسط افراد مبتلا

توانایی سیستم‌های بهداشت و درمان برای انجام آزمایش‌های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا این روزها به یک معیار عمده برای مهار بیماری کووید ۱۹ بدل شده است.

براساس تحقیقات و آزمایشاتی که انجام شده است در بسیاری از مواقع کرونا علامتی از خود نشان نمی‌دهد و می‌تواند به‌طور خاموش در بدن رشد و در نهایت سلامتی فرد را به خطر بیندازد. که در این صورت تنها راه تشخیص ابتلا به این بیماری انجام آزمایش کرونا است تا با اطمینان خاطر بتوان به روند عادی زندگی ادامه داد. سیستم‌های بهداشتی می‌گویند هرچقدر ظرفیت انجام آزمایش بالا برود، امکان تشخیص و مهار بیماری بالاتر است.

خانم‌های باردار، افراد مسن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین افرادی که در نزدیکان خود فرد مبتلا به ویروس کرونا داشته‌اند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. اگر برخی علایم شایع کرونا را در خود مشاهده کردید و فکر می‌کنید که ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشید، می‌توانید بدون خروج از خانه اقدام به آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا داشته باشید.

سرویس تخصصی تست کرونا در منزل اسنپ دکتر با هدف دسترسی راحت‌تر افراد راه‌اندازی شده ‌است. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن و سایت اسنپ دکتر نسبت به رزرو آزمایش کرونا اقدام کنید. پاسخ تست در کمتر از ۴۸ ساعت از طریق اسنپ دکتر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در حال حاضر آزمایش کرونا در منزل در شهرهای تهران، کرج، قم، مشهد، همدان، اصفهان و شیراز انجام می‌شود. همچنین برای راحتی کاربران امکان استفاده از آزمایش پزشکی در منزل و خدمات پزشکی و پرستاری در منزل هم در سرویس «پزشک و مشاور» اسنپ دکتر در نظر گرفته شده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.