مالیات شرکت‌ها به عهده کیست؟ آشنایی با قوانین ساده مالیاتی

  این مسئله برای شرکت‌های بزرگ با یک گروه هیئت‌مدیره بیش از دیگر سازمان‌ها اهمیت دارد. در این مطلب شما را با ساده‌ترین قوانین مالیاتی که هر شخص حقوقی باید رعایت کند، آشنا می‌کنیم و به شما می‌گوییم که در نهایت مالیات شرکت‌ها به عهده کیست؟

مسئولیت مدیران در پرداخت مالیات شرکت‌ها؛ سهم سهامداران و مدیران چقدر است؟

روشن‌ترین نکته‌ای که در خصوصی مسائل مالی سازمان وجود دارد، این است که در پله اول، مدیران بالا رتبه و در درجه دوم سهامداران در برابر آن مسئولیت ویژه‌ای دارند. این مسئولیت علاوه بر درآمد، هزینه و مقروضات شرکت، درباره پرداخت مالیات شرکت‌ها نیز صادق است. 

در حقیقت اولین افرادی که از طرف اداره مالیاتی به‌طور رسمی مورد خطاب پرداخت مالیات قرار می‌گیرند، مدیران اصلی یک مجموعه هستند. این موضوع نشان می‌دهد که بخش اصلی مسئولیت بر عهده این مدیران است. در حقیقت مدیران سازمان باید نسبت به پرداخت بدهی‌های مالیاتی شرکت خود اقدام کنند و یا زمینه‌هایی را برای نیروهای خود فراهم کنند تا این بدهی به‌سرعت تسویه شود. 

آیا اموال مدیران به دلیل بدهی مالیاتی مصادره می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین ابهاماتی که برای مدیران یک سازمان هنگام عدم پرداخت مالیات پیش می‌آید، این است که آیا قانونی برای توقیف اموال شخصی مدیران هنگام بدهی مالیاتی وجود دارد یا خیر؟ 

با توجه به اینکه مدیر یک سازمان اولین شخص مسئول در یک شرکت حقوقی است، اداره مالیات می‌تواند با مشاهده بی‌توجهی به اخطارهای کتبی نسبت به پرداخت انواع مالیات واردشده بر سازمان، اموال او را توقیف کند. 

توقیف اموال برای تسویه مالیات بر اساس بندهای خاصی اتفاق می‌افتد. برای مثال لازم است اسنادی وجود داشته باشد که فرد در تاریخ بدهی مالیات، مدیر شرکت و یا صاحب امضا بوده است. مسدود کردن حساب شخصی مدیر یکی از اولین اقداماتی است که در این شرایط رخ می‌دهد.

پرداخت مالیات

پرداخت مالیات شرکت‌هایی با مسئولیت محدود چگونه است؟

شرکت‌هایی که در آن‌ها بیش از یک سهامدار وجود داشته باشد و مسئولیت میان همه سهامداران تقسیم شود، در دسته شرکت‌هایی با مسئولیت محدود قرار دارند. مدیرعامل در این شرکت یک سمت توافقی و نمادین است. در حقیقت اغلب مسئولیت‌ها و تصمیمات از تصمیمات مالی و فروش تا حق دریافت گزارشات از نرم افزار حسابداری، میان اعضای هیئت‌مدیره و با توجه به میزان سهم آن‌ها توزیع می‌شود.

با توجه به این موضوع، مسئولیت پرداخت مالیات در شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، بر عهده همه اعضای هیئت‌مدیره و با توجه به سقف سهام آن‌ها است. هرچه سهم یکی از اعضا در سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، مسئولیت بالاتری در پرداخت مالیات نیز دارد. 

شرکت‌های دارای سهامی عام و خاص نیز از این قانون پیروی می‌کنند. اما تبصره‌های خاصی برای تقسیم بدهی نیز در آن‌ها وجود دارد. در حقیقت مطابق با مبلغ اسمی هر سهام‌دار، مسئولیت پرداخت را به او واگذار می‌کنند.

نحوه تسویه بدهی مالیاتی در شرکت‌های تضامنی؛ مسئولیت کامل همه مدیران

برخلاف شرکت‌های سهامی و شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، در شرکت تضامنی نیازی به تقسیم بدهی میان مدیران نیست. شرکت‌های تضامنی دسته‌ای از شرکت‌ها هستند که شخصیت و اعتبار شرکا در آن، بیش از میزان مبلغ سهام ارزشمند است. 

به همین دلیل برای تسویه همه بدهی‌های این شرکت‌ها که اغلب تجاری هستند، می‌توان به هریک از شرکا مراجعه کرد و همه بدهی را از او دریافت کرد. پرداخت مالیات در شرکت تضامنی نیز می‌تواند توسط تنها یکی از اعضا انجام شود و در نهایت برای تسویه بدهی مالیاتی نیز می‌توان همه مطالبه را تنها از یکی از شرکا دریافت کرد. 

مسئولیت پرداخت

مسئولیت پرداخت مالیات در شرکت منحل شده به عهده کیست؟

آخرین مدیران و صاحبان سهام و امضا در یک شرکت، اولین مسئولان برای پرداخت انواع بدهی هستند. یکی از بزرگ‌ترین بدهی‌های سازمان‌های منحل شده اغلب مالیات واردشده بر آن‌ها است. این دسته از بدهی‌ها نیز مانند دیگر پرداختی‌ها به عهده بالاترین فرد شرکت است. به همین دلیل در صورت انحلال شرکت، درخواست تسویه برای آخرین مدیران ارشد از سوی اداره مالیاتی صادر می‌شود.

آشنایی با مهم‌ترین نکات پرداخت مالیات در شرکت‌های حقوقی

با توجه به اینکه لیستی بلندبالا از پرداخت انواع مالیات در مباحث مالی شرکت وجود دارد، همه مدیران برای پیشگیری از وقوع هر بدهی مالیاتی باید مهم‌ترین بندهای پرداخت مالیات را به‌طور دقیق بدانند. آگاهی از این قوانین تنها با کمک یک مرجع کامل اطلاعاتی در حوزه مالی اتفاق می‌افتد. 

سپیدار سیستم یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها و نامی آشنا و البته مطمئن در حوزه مباحث حسابداری و مالی است. با مراجعه به سایت سپیدار می‌توانید علاوه بر خواندن تازه‌ترین قوانین و نکات مالی کاربردی در شرکت‌ها، با نرم‌افزارهای کاربردی مدیریت مالی آن نیز آشنا شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.