سقف وافل چیست؟ چه چیزی باعث تمایز آن از دیگر سقف ها می شود؟

امروزه روش های متعددی در زمینه ی اجرای سقف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. سقف وافل یکی از به روز ترین روش های اجرای سقف ساختمانی است. اصلی ترین واحد سازنده در اجرای این روش قالب وافل است. قالب وافل سازه ای مدرن، با ظاهری مشبک و مربعی شکل است که برای ساخت سطوح دارای دهانه‌های بلند مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش به دلایل مختلفی از جمله: زیبایی و جلوه خاص، استحکام و ایمنی بیشتر، مدیریت و کاهش زمان اجرا نسبت به دیگر روش ها و همچنین کاهش بارمالی هزینه ها مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

ویژگی ها و مزایای قالب های سقف وافل

از آن جایی که سیستم قالب بندی این سقف ها به صورت دال کاسه ای است وزن کمتری درمقایسه با بقیه دال ها دارد و برای پوشاندن دهانه های وسیع مناسب است.

در اجرای این روش بتن ریزی یک پارچه و منظم بدون استفاده از روان کننده انجام می شود.

نکته ی قابل توجه پس از اتمام عمر مفید این قالب ها قابلیت بازیافت دارند و آسیب و ضرری برای محیط زیست ندارد.

این قالب ها به سادگی آرماتوربندی می شوند و به همین دلیل باعث صرفه جویی هزینه ها در نیروی انسانی می شوند.

سرعت اجرای سقف وافل از دیگر روش ها سریع تر است.

قیمت سقف وافل و عوامل موثر بر آن

نکته ی قابل توجه دیگر درمورد سقف های وافل عبور تأسیسات از قالب هاست. فضای خالی ای که در قسمت زیر قالب ها وجود دارد امکان عبور کابل های برق، کانال های تهویه هوا و لوله کشی بدون اینکه در معرض دید باشند را فراهم میکنند.

معایب قالب های سقف وافل

برای سطوح شیبدار مناسب نیست.

از آنجایی که فضای زیرین وافل خالی است عایق صدا نمی باشد.

چرا می گوییم اجرای سقف وافل مقرون به صرفه تر از دیگر روش هاست؟

قیمت اجرای سقف وافل نسبت به اجرای سایر روش ها مقرون به صرفه تر است چراکه میزان بتن مصرفی در این روش کمتر است این کاهش مصرف بتن هزینه ی اجرای این روش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

معرفی انواع مختلف قالب های سقف وافل

قالب های وافل یک طرفه

این قالب ها مانند دال یک طرفه عمل می کنند و بار را در یک جهت انتقال می دهد. چون فشار و بار را در یک راستا انتقال می دهد وافل یک طرفه نامیده می شود.

در روش اجرای این قالب ها نیاز به ابزار جدید و هزینه های سنگین وجود ندارد.

قالب های وافل دو طرفه

به دلیل انتقال بار در دو جهت وافل دو طرفه نامیده می شود. در این روش از قالب های مربعی شکل استفاده می شود و بار به تمام تیرهای اطراف هرچشمه انتقال می یابد و سپس بتن ریزی به صورت یک پارچه صورت می گیرد.

مشاور

استفاده از قالب وافل یک طرفه یا دو طرفه به نحوه ی چیدمان تیرها و ستون های ساخنمان بستگی دارد.

مراحل اجرای سقف وافل

زیرسازی سقف

در ابتدای کار پایه های اطمینان از جمله جک های فلزی و داربست ها در فاصله های مناسب قرار گرفته و در نهایت قالب های وافل روی آنها سوار می شوند.

چیدمان قالب های وافل

قالب های وافل در قسمت های مشخص شده در نقشه های اجرایی که توسط مهندسین سازه طراحی شده قرار داده می شود. به دلیل سبکی و کم وزن بودن قالب ها به راحتی بر روی شبکه ی زیرسازی شده قرار می گیرند.

آماتوربندی سقف

پس از قالب گذاری نوبت به اجرای آماتورها می رسد. آماتور بندی سقف وافل شبیه به دیگر سقف ها می باشد.

اجرای آماتور بندی در سقف وافل در یک مرحله انجام می شود. قالب ها خود شابلونی برای آماتوربندی شبکه ی پایین هستند پس فقط کافیست میلگرد ها در داخل وافل ها تعبیه شوند. آماتورهای شبکه ی بالا هم به صورت یک مش بسته می شوند.

  • بتن ریزی بتن ریزی در این روش از سهولت بالایی برخوردار است به دلیل عاری بودن سقف از قطعات یونولیت و ...بتن به راحتی فضای بین تیرچه ها و سطح روی قالب ها را پرمیکند. در این روش نیازی به استفاده از روان کننده ها وجود ندارد.
  • قالب برداری مرحله ی آخر باز کردن قالب ها و برداشتن پایه های اطمینان است که مطابق جدول زیر است.

 جدول

توصیه ی شرکت مهندسی آبا

اجرای اصولی و استاندارد سقف وافل مستلزم تخصص و تبحر کافی در این زمینه است این اقدام باید توسط متخصصین و کادر مجرب انجام شود. قالب های وافل مجموعه ی آبا به گونه ای طراحی شد که پاسخگوی همه ی نیازهای شما باشد.

مهندسی آبا

 شرکت مهندسی آبا مشاور، طراح، تولید کننده و مجری سقف های دال بتنی وافل در زمینه ی خرید و فروش و اجاره ی قالب های وافل آماده ی همکاری با پیمانکاران و کارفرمایان است در صورت نیاز می توانید از طریق پل های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.