6 روش ثبت نام دانشگاه بدون کنکور

افراد می توانند بدون تجربه استرس کنکور، از طریق ۶ روش شرح داده شده در ادامه این مقاله، شانس خود را برای ورود به دانشگاه های مختلف کشور، بدون شرکت در آزمون سراسری امتحان نمایند. 

امکان تحصیل در برخی از رشته های دانشگاه های روزانه به صورت بدون کنکور نیز فراهم می باشد. 

روش اول: ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های دولتی

در سال های اخیر ، شاهد ارائه بسیاری از رشته ها به صورت بدون آزمون بوده ایم که می توان گفت از سوی علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. چرا که داوطلبان بدون شرکت در آزمون سراسری و تنها بر اساس سوابق تحصیلی می توانند رشته مورد نظرشان را انتخاب کنند و پس از قبولی ، دوره تحصیلی خود را آغاز نمایند.

امکان تحصیل دانشجویان در دانشگاه های دولتی یا روزانه به صورت رایگان فراهم است که جهت ارائه خدمات آموزشی هیچ گونه هزینه ای از آن ها اخذ نمی گردد. متقاضیان برای اطلاع از کد رشته های ارائه شده در سال تحصیلی مورد نظر خود بایستی با دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، کد رشته های مورد نظر خود را استخراج کنند و در زمان مشخص، فرم اینترنتی را در سایت سازمان سنجش sanjesh.org با واریز مبلغی به عنوان هزینه ثبت نام تکمیل نمایند. توجه داشته باشید که معمولا پذیرش متقاضیان در نیمسال تحصیلی دوم به صورت حضوری انجام می پذیرد. پس از مشخص شدن وضعیت قبولی داوطلب در زمان اعلام نتایج، فرد می تواند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دانشگاه محل پذیرش خود مراجعه نموده و ادامه فرآیند ثبت نام را به صورت حضوری انجام دهد.

روش دوم: ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های شهریه پرداز سراسری

دانشگاه

شاید برای بسیاری از داوطلبان سوال باشد که آیا می شود بدون کنکور جهت تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های سراسری شهریه پرداز اقدام نمود؟ در جواب بایستی بگوییم بله، امکان تحصیل در دانشگاه های نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و پیام نور بدون شرکت در جلسه کنکور وجود دارد.

در این روش داوطلبان می توانند هر ترم با پرداخت مبلغی به عنوان شهریه، مشغول به تحصیل در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری به غیر از دوره روزانه شوند. نام نویسی در این دانشگاه ها نیز مانند دانشگاه روزانه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور صورت می گیرد که علاقه مندان می توانند با دریافت دفترچه راهنما از کد رشته های ارائه شده در نیمسال تحصیلی مورد نظر خود مطلع شوند. پس از انتشار کارنامه اینترنتی نیز پذیرفته شدگان می بایست با مراجعه حضوری به دانشگاه محل قبولی، ادامه فرآیند ثبت نام را تکمیل نمایند.

روش سوم: ثبت نام در دانشگاه های علمی کاربردی

روش سوم به دانشگاه های علمی کاربردی اختصاص دارد. جالب است بدانید که در بین دانشگاه های سراسری و آزاد، دانشگاه های علمی کاربردی تنها به صورت بدون کنکور اقدام به جذب دانشجو می نماید. بنابراین داوطلبان می توانند در کلیه رشته های ارائه شده در دانشگاه های علمی کاربردی، در دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل شوند. توجه نمایید که نحوه ثبت نام در این مراکز تحصیلی در هر دو نیمسال مانند دو روش مذکور، از طریق سایت sanjesh انجام می پذیرد.

روش چهارم: ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های آزاد

سنجش

علاوه بر دانشگاه های سراسری، در دانشگاه های آزاد نیز می توان بر اساس معدل دیپلم یا آخرین مدرک تحصیلی، وارد دانشگاه شد. در این روش، دفترچه انتخاب رشته مربوطه در دو نوبت مهر ماه و بهمن ماه از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.iau.ac در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد که متقاضیان می توانند پس از انتخاب کد رشته محل های مورد نظر خود، در بازه زمانی مشخص شده فرم ثبت نام خود را با پرداخت هزینه و بدون شرکت در آزمون ورودی تکمیل نمایند.برای مشاهده لیست شهریه دانشگاه آزاد کلیک نمایید.

لازم به ذکر است که پذیرش دانشجویان در هر یک از مقاطع کاردانی و کارشناسی به دو صورت پیوسته و ناپیوسته انجام می پذیرد. فرآیند ثبت نام پذیرفته شدگان پس از مراجعه حضوری به دانشگاه مورد نظر و ارائه مدارک مورد نیاز، قطعی می گردد.

روش پنجم: ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های مجازی

تحصیل در رشته های بدون آزمون دانشگاه های مجازی سراسری و آزاد نیز یکی دیگر از روش های ورود به مراکز دانشگاهی به صورت بدون کنکور است.  افرادی که از شرایط خاصی برخوردار هستند و یا زمان لازم جهت شرکت در کلاس های حضوری را ندارند، می توانند بدون سپری کردن مرحله کنکور،  به صورت آنلاین و از طریق سامانه مخصوص هر دانشگاه، دروس خود را فرا گیرند.

 لازم به ذکر است که از نظر شهریه، مبلغ تحصیل به شیوه الکترونیکی کمتر از تحصیل به صورت حضوری می باشد و ثبت نام آن بسته به نوع دانشگاه (سراسری یا آزاد) از طریق سایت رسمی سازمان سنجش یا مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد در بازه زمانی مشخص صورت می گیرد.

روش ششم: المپیاد دانش آموزی 

یکی دیگر از راه های ورود داوطلبان به مقطع کارشناسی دانشگاه ها بدون سپری کردن مرحله کنکور، کسب مدال طلا در المپیاد دانش آموزی می باشد. علاقه مندان پس از شرکت در المپیاد رشته های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ریاضی، ادبی، نجوم و کامپیوتر و گذراندن مراحل مربوطه، در صورتی که موفق به دریافت مدال طلا شوند، می توانند علاوه بر عضویت در تیم المپیاد کشوری، بدون شرکت در کنکور سراسری  مشغول به تحصیل در دانشگاه دلخواه خود شوند. معرفی افراد به زیر گروه مربوطه جهت ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر داوطلب توسط باشگاه دانش پژوهان جوان انجام می شود. 

لازم به ذکر است که دارندگان مدرک دیپلم کاردانش و فنی و حرفه ای هنرستان نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی ندارند، مجاز به نام نویسی در رشته های بدون آزمون دانشگاه های سراسری یا آزاد نیستند. همچنین سهمیه ها و امتیازاتی در پذیرش بدون آزمون داوطلبان در نظر گرفته شده که جزئیات آن ها در دفترچه راهنمای مربوطه ارائه می گردد. توجه نمایید که رشته های پزشکی و پیراپزشکی به صورت بدون کنکور ارائه نمی شوند اما در سال های گذشته امکان تحصیل در مقطع کاردانی برخی از رشته های پیراپزشکی آن هم تحت شرایط خاص و در تعداد محدودی از دانشگاه های کشور وجود داشت.

منبع : ایران مشاوره

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.