در حالیکه با یک دهم این هزینه می‌توانید فروشگاه آنلاین‌ داشته باشید. فروشگاهی که مشتریان آن محدود به محله و شهر نیست. هر کسی از ایران می‌تواند محصول شما را ببیند و آن را بخرد. پس با این کار شما توانسته‌اید با صرف هزینه کمتر، درآمد بیشتری داشته باشید. با این حساب، نگران هزینه اولیه ساخت فروشگاه آنلاین نباشید. چون قرار است، در آینده، چند برابر این هزینه را در بیاورید. 

خب حالا ببینیم، برای داشتن یک سایت فروشگاهی حداقل چقدر سرمایه باید داشته باشیم؟

اصلا چرا باید پول خود را برای ساخت سایت هزینه کنیم؟

اگر قصد راه‌اندازی سایت دارید، احتمالا اولش مثل من دو دل و مردد هستید. من روزها با خودم فکر می‌کردم که آیا ساخت سایت فروشگاهی روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟ به هرحال قرار بود حاصل چند سال کار و پس‌اندازم را خرج کنم و برایم مهم بود که پولم را جای درستی سرمایه‌گذاری کنم. 

از یک طرف فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ را می‌دیدم که چگونه صاحبان‌شان درآمد بالایی به دست می‌آورند. از طرف دیگر هم پیش خودم می‌گفتم که چطور می‌شود با این‌ها رقابت کرد. آیا با وجود این همه فروشگاه اینترنتی مختلف و حتی دیجیکالا کسی از من خرید می‌کند؟ در نهایت این تصمیم را گرفتم:

پورتال

به جای رقابت مستقیم با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، فقط روی یک محصول خاص کار کنم. به این ترتیب تصمیم گرفتم یک فروشگاه تخصصی در زمینه فروش تابلو فرش راه بیندازم.

سایت رایگان، افسانه یا واقعیت؟

هیچ کس بدش نمی‌آید، محصولات و خدماتی که می‌خواهد را رایگان به‌دست آورد. من هم ابتدا از روی کنجکاوی عبارت «ساخت سایت رایگان» را سرچ کردم. چند مورد از لینک‌ها را باز کردم تا ببینم جریان چیست. بعد از کلی گشت و گذار در صفحات گوگل بالاخره فهمیدم، که داشتن سایت کاملا رایگان ممکن نیست.

مثلا جایی خواندم که طراحی سایت با وردپرس کاملا رایگان است. گفتم چه عالی. بعد که خواستم سایت ایجاد کنم فهمیدم که فقط برای شروع کار باید هر سال حداقل 500 یا 600 هزار تومان بابت هاست و دامنه سایت پرداخت کنم. البته شاید منظورشان فقط نصب وردپرس بوده است. 

خلاصه اینکه پذیرفتم برای ساخت سایت فروشگاهی، باید هزینه‌ای را صرف کنم. اما باید روشی را پیدا کنم که در مقابل صرف هزینه، امکانات خوبی برایم داشته باشد. 

پورتال1

داشتن یک سایت اینترنتی چقدر برای من آب خورد؟

این بار، هزینه ساخت سایت را سرچ کردم. همانطور که انتظار داشتم با انبوهی از اصطلاحات و قیمت‌ها مواجه شدم. بگذارید همین ابتدا یک چیز را به شما بگویم. خیلی دنبال یک قیمت مشخص برای طراحی سایت نباشید؛ چون هیچ قاعده و قانونی برای هزینه ساخت سایت وجود ندارد.

اگر در اینترنت جستجو کنید، می‌بینید که قیمت طراحی سایت از چند صد هزار تومان شروع می‌شود و حتی تا صد میلیون تومان هم می‌رسد! احتمالا شما هم مثل من اولش گیج شدید که چرا این همه اختلاف قیمت وجود دارد. بعد کمی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که هزینه آن، تا حدی به روشی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

به‌طور کلی سه گزینه برای ساخت سایت دارید:

1. طراحی سایت اختصاصی

اگر بخواهید یک سایت کاملا اختصاصی و سفارشی داشته باشید، باید به یک شرکت یا شخص برنامه نویس آن را سفارش دهید، که صفر تا صد آن را برایتان کدنویسی کند. این کار چون زمان و مهارت زیادی نیاز دارد، هزینه‌اش نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است. هزینه طراحی اختصاصی سایت بسته به امکانات موردنیاز شما از 30 یا 40 میلیون تومان شروع می‌شود. 

پورتال2

2. طراحی سایت با وردپرس

یک روش دیگر هم وجود دارد که احتمالا اسمی از آن به گوشتان خورده است: طراحی سایت با استفاده از سیستم وردپرس. هزینه این روش معمولا برحسب وبلاگی یا فروشگاهی بودن سایت از 2 یا 3 میلیون تومان شروع می‌شود و و تا بیش از 30-40 میلیون تومان می‌رسد. این هزینه به مقدار هاستی که استفاده می‌کنید، قالب سایت، افزونه‌ها و امکاناتی که می‌‎خواهید استفاده کنید، متفاوت خواهد بود. 

3. استفاده از سایت ساز

همینطور که جستجو می‌کردم، یک سیستم دیگر به اسم سایت ساز پیدا کردم. جالب این جا بود که برای ساخت سایت با آن، به هیچ تجربه و دانش فنی نیاز نبود و هر کسی، می‌توانست با آن کار کند. فقط کافی بود سرویس موردنظر را خریداری کنید، تا یک پکیج کامل شامل دامنه، هاست و سیستمی کامل برای مدیریت سایت در اختیار شما قرار بگیرد. 

یکی از این سایت‌سازها، پرتال بود که با بررسی امکانات آن تصمیم گرفتم، آن را برای ساخت سایت انتخاب کنم. پرتال پکیج‌های مختلفی برای طراحی سایت دارد، که قیمت طراحی سایت برای هر کدام متفاوت است. با یک حساب سرانگشتی دیدم که ساخت سایت فروشگاهی برای من تنها ماهی 90 هزار تومان هزینه دارد. 

هرچقدر پول بدهیم همان‌قدر آش می‌خوریم؟

شما قرار است از این فروشگاه درآمد داشته باشید؛ که این درآمد هم چیز کمی نیست. پس اگر از همان اول، به‌خاطر هزینه، بخواهید بیخیال این فرصت خوب شوید، چیز زیادی را از دست داده‌اند. به این فکر کنید که قرار است، تا چند ماه دیگر، درآمدی چند برابر این هزینه را به‌دست آورید. پس به‌جای اینکه به‌دنبال راهی رایگان یا ارزان برای ساخت سایت باشید، به امکانات سایت‌تان فکر کنید. 

به شما پیشنهاد می‌کنم، پرتال را امتحان کنید، تا با امکانات آن بیشتر آشنا شوید. شاید همان چیزی باشد که نیاز دارید. یک فرصت تست رایگان 7 روزه هم گذاشته که کار را راحت کرده است. 

راستی اگر سؤالی راجع به کار با پرتال، برایتان پیش آمد، تیم پشتیبانی همواره در کنار شماست و می توانید روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 22 و روز‌های پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل رسمی از ساعت 9 الی 17 با شماره 63404-021 داخلی 2 از تماس بگیرید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.