گزارش "حتاید" از صورتهای مالی / بازدهی 543 درصدی سهام و نقدشوندگی درجه یک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت تاید واترخاورمیانه که با سرمایه ۱۹۵ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حاضر است، صورت های مالی حسابرسی نشده تلفیقی منتهی به اسفند ۹۸ را منتشر کرد که با آمارهای جالبی همراه و آماده برگزاری مجمع سالانه شده است .

بازدهی ۵۴۳ درصدی سهام و نقدشوندگی درجه یک

طبق بررسی های بورس پرس، درحالی حسین زارعی از آذر سال ۹۷ مدیریت این شرکت قدیمی را به عهده گرفته که در برابر میانگین بازدهی سال گذشته بورس با ۱۸۷ درصد ، بازدهی سهام "حتاید" رقم بسیار قابل توجه ۵۴۳ درصدی بود که ناشی از تقسیم سود ۶۰ تومانی میان سهامداران و افزایش سرمایه ۹۵ درصدی است.

قیمت سهم این شرکت، اول سال گذشته ۴۰۱.۲ تومان بود که در پایان سال و با توجه به افزایش سرمایه ۹۵ درصدی و تعداد بیشتر سهام به ۱۳۵۸.۹ تومان رسید. همچنین درصد بازدهی این شرکت فقط ۹ روز منفی بود که مربوط به ۶ تا ۱۸ فروردین، ۲۵ و ۲۸ فروردین و ۳ اردیبهشت سال گذشته است .

همچنین در حالی مجموع روزهای کاری سال گذشته بورس ۲۳۹ روز بوده که "حتاید" طی ۱۲ ماه سال قبل ، ۲۲۹  روز در تابلو معاملات حاضر بود تا یکی از سهام نقدشونده درجه یک بشمار آید. علت توقف ۱۱ روزه نماد هم ناشی از برگزاری مجمع سالانه و فوق العاده بود.

نتایج دو مجمع سالانه و فوق العاده

بنابراین گزارش، مجمع سالانه این شرکت در ۳۰ تیر ماه با تقسیم سود ۶۰ تومانی هر سهم برگزار شد. مجمع فوق العاده نیز با دستور جلسه تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه در ۲۲ آبان ماه برگزار و موافقت شد سرمایه با ۹۵ درصد افزایش از ۱۰۰ به ۱۹۵ میلیارد تومان از محل سود انباشته تأمین شود.

عملکرد ۱۲ ماهه شرکت در سال قبل

براین اساس، این شرکت در ۱۲ ماهه سال قبل برای هر سهم ۱۳۳۴ ریال سود، ۲۲۴.۸ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۲۶۰.۱ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است . همچنین در این مدت ۱۳۴۲ ریال سود تلفیقی برای هر سهم شناسایی کرده است.

درآمدهای اصلی شرکت از نواحی هرمزگان، خوزستان، مازندران، گیلان و تهران به ترتیب شامل درآمد حاصل از اجاره تجهیزات و ماشین آلات بندری و سایر فعالیت های متفرقه، درآمد حاصل از اجاره انبار ها و تجهیزات و ماشین آلات بندری و سایر فعالیت های متفرقه، درآمد حاصل از اجاره سیلو و تجهیزات و ماشین آلات فرآوری و سایر فعالیت های متفرقه، درآمد حاصل از اجاره تجهیزات و ماشین آلات بندری و سایر فعالیت های متفرقه و سالویج- آزادسازی مغروقه ها در آب ها و سواحل بنادر ایران است.

بررسی فعالیت های بندری

از ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال گذشته ، مجموع فعالیت های بندری بر اساس تناژ در بنادر با افزایش ۸.۹ درصدی نسبت به دوره مالی ۹۷ روبرو شده که شامل افزایش ۴.۴ درصدی عملیات کالاهای کانتینری بر اساس TEU، افزایش ۴.۱ درصدی عملیات جنرال کارگو، افزایش ۱۳.۷ درصدی فله خشک و کاهش ۷ درصدی فله مایع و افزایش ۳.۹ درصدی عملیات فرآورده‌های نفتی می‌شود.

بازارهای اصلی فعالیت

بازارهای اصلی فعالیت در شرایط بحران کنونی و بخصوص تحریم‌ها حرکت به سمت بازارهای جدید عملیات بندری در بخش پتروشیمی فولاد معدنی و مواد ساختمانی و غلات ، خدمات بندری در پس کرانه ها و در اختیار گرفتن و یا احداث ترمینال‌های اختصاصی، حضور جدی در بازار اجاره تجهیزات بندری و دریایی، حضور جدی در بازار فراساحل و سالویچ به ویژه با توجه به درآمد های ارزی آن، ضرورت بررسی امکان حضور در بازار فعالیت های بندری و فراساحلی کشورهای عراق، قطر و کویت و بنادر شمالی و حوزه قفقاز، حضور در بازار خدمات فنی و مهندسی دریایی و بندری، حضور جدی در بازار خدمات لجستیک بندری با توجه به اولویت بندی سازمان می شود.

برخی ریسک های مهم

کاهش نقدینگی به دلیل سرمایه گذاری های سنگین در نواحی خوزستان و مازندران و تحریم‌های بین‌المللی و همچنین سایر رقبا در صنعت می‌تواند از جمله ریسک هایی باشند که شرکت با آنها روبرو است. در حال حاضر مجموعه تاید واتر با بهره گیری از نیروهای متخصص به دنبال رفع تحریم و دستیابی به اهداف از بیش از پیش تعیین شده است و سعی دارد با شناخت کافی نسبت به رقبا و مدیریت استراتژیک هزینه ها و مدیریت منابع و مصارف موجود نسبت به کاهش ریسک آن اقدام کنند.

تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر شرکت

از آنجا که بخش عمده ای از درآمدهای عملیاتی اصلی و مستمر شرکت که ناشی از درآمدهای اجاره و واگذاری تجهیزات و ماشین آلات و اجاره دپوی غلات و غیره است لذا هرگونه تغییر در نرخ ارز بطور غیر مستقیم برای این‌گونه درآمدهای عملیاتی تاثیر گذار خواهد بود.

بدهی ها و امکان بازپرداخت

بدهی شرکت در چارچوب عملیات جاری است و بدهی غیرمتعارف ندارد. سرمایه در گردش شرکت بالغ بر ۲۷۹.۱ میلیارد تومان است.

سرمایه گذاری بلندمدت

جدول1

جدول2

خلاصه اطلاعات مالی

جدول3

سود سهام پرداختنی: سود سهام پرداختنی نسبت به دوره مشابه به میزان ۶۷ درصد کاهش داشته که علت، پرداخت سود سهام سهامدار عمده است.

تسهیلات مالی: مانده تسهیلات پرداختنی در پایان سال مالی منتهی به اسفند ۹۸ نسبت به سال قبل ۶۰.۵ درصد کاهش یافته است. مانده تسهیلات مالی شرکت از موسسه اعتباری کوثر به مبلغ ۴.۱ میلیارد تومان با نرخ ۱۸ درصد است. فعلا شرکت برنامه برای تامین مالی بصورت کلان ندارد و در خصوص پروژه‌های خاص و طرح‌های توسعه ای بصورت موردی مذاکره و اقدام خواهد کرد.

درآمدهای عملیاتی: کاهش درآمدهای عملیاتی در مقایسه با دوره مشابه قبل بابت انتقال عملیات بندری و دریایی در نواحی به شرکت های زیر مجموعه و کسب درآمد تنها از محل اجاره ماشین آلات و تجهیزات و انبارها از شرکت‌های فوق است.

جدول4

بهای تمام شده درآمد عملیاتی و هزینه های غیر عملیاتی: علت کاهش چشمگیر بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره مشابه قبل انتقال عملیات بندری و دریایی به شرکت‌های زیرمجموعه است. افزایش سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی بابت سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه و فروش دارایی های ثابت است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.