داروهای حاوی متفورمین عبیدی، بدون ناخالصی و با کیفیت در دسترس همه بیماران

سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا (FDA) در تاریخ پنجشنبه ۸ خرداد اعلام کرد میزان ناخالصی ماده موسوم به نیتروزامین یا NDMA (N-Nitrosodimethylamine) در نمونه‌های برخی قرص‌های متفورمین پیوسته رهش (extended-release) بیش از حد مجاز اعلام شده توسط این اداره است. این سازمان پیشنهاد جمع‌آوری داوطلبانه برخی متفورمین‌های پیوسته رهش(ER) به دنبال مشاهده این مقادیر را داده است.

مصرف درازمدت و بیش از حد مجاز ماده NDMA ممکن است با احتمال بیشتر بروز سرطان همراه باشد.

 

همچنین، سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا تاکید می‌کند که قرص متفورمین پیوسته‌رهش سایر داروسازی‌ها و انواع دیگر متفورمین موجود در آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و از بابت ناخالصی NDMA مشکلی ندارند. از چند ماه پیش که احتمال وجود ناخالصی NDMA در داروهای متفورمین اعلام شد، همه منابع تامین متفورمین موجود در داروهای داروسازی دکتر عبیدی، مورد پایش دقیق این داروسازی قرارگرفت.

نمونه‌گیری از تمام منابع متفورمین مورد استفاده در داروسازی دکتر عبیدی، در چندین نوبت صورت گرفت و به یکی از مراکز مستقل آنالیز مواد، مجهز به دقیق‌ترین دستگاه‌های موجود در ایران، فرستاده شد.گزارش این مرکز مستقل نشان می‌دهد همه نمونه‌های متفورمین عبیدی فاقد NDMA هستند.

شایان ذکر است داروسازی دکتر عبیدی در حال حاضر متفورمین را فقط در فرم رهش سریع (immediate-release) تولید می‌کند و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی این شکل متفورمین با ناخالصی NDMA منتشر نشده است..

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.