مقایسه تراشه جدید هوآوی Kirin ۸۲۰ ۵G با Snapdragon۷۶۵G؛ برتری هوآوی در بازار میان‌رده

هوآوی برای اینکه بتواند در سال ۲۰۲۰ بالاترین توان پردازشی در رده میانی بازار را در اختیار کاربران خود قرار دهد، تراشه Kirin ۸۲۰ ۵G با لیتوگرافی ۷ نانومتری را عرضه کرده است.

پردازنده

در بخش پردازنده این شرکت ساختار سه کلاستر را با استفاده از قدرتمندترین هسته‌های پردازشی فعلی شرکت ARM یعنی Cortex-A۷۶ در فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز برای کلاستر اول، سه هسته از همین نوع را با فرکانس بیشینه ۲.۲۲ گیگاهرتز برای کلاستر میانی و همچنین چهار هسته با فرکانس بیشینه ۱.۸۴ گیگاهرتز از نوع Cortex-A۵۵ را نیز برای کلاستر کم‌مصرف دستگاه در نظر گرفته است.

در نقطه مقابل کوالکام از هسته‌های سفارشی‌سازی شده Kryo ۴۷۵ در سه نوع Prime، Gold و Silver به ترتیب با یک هسته Gold در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، یک هسته Gold با فرکانس بیشینه ۲.۲ گیگاهرتز برای کلاستر میانی و شش هسته Silver با فرکانس نهایی ۱.۸ گیگاهرتز را برای کلاستر کم‌مصرف دستگاه استفاده کرده است.

در Snapdragon ۷۶۵G نیز مانند Kirin ۸۲۰ ۵G برای هسته‌های پرقدرت از پایه هسته‌های Cortex-A۷۶ و برای هسته‌های کم‌مصرف از پایه هسته‌های Cortex-A۵۵ بهره گرفته شده.

صرفا با توجه به مشخصات و اعداد و ارقام نمی‌توان به توان پردازشی دو دستگاه پی برد. بهتر است اولین بررسی‌های منتشر شده از دو دستگاه در بنچمارک‌های تخصصی را مرور کنیم.

در بخش پردازنده شاهد انتشار نتایج آزمون GeekBench دو گوشی نمونه با دو تراشه مذکور بوده‌ایم که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنید:

هوواوی1

همان‌طور که مشخص است، استفاده از دو هسته میانی Cortex-A76 در تراشه Kirin 820 5G باعث شده تا در آزمون چندهسته‌ای که هدف آن استفاده از بیشترین توان پردازشی CPU است، میزان امتیاز کسب شده توسط Kirin 820 5G اختلافی بسیار زیاد با رقیب آمریکایی خود داشته باشد. همچنین در بخش تک هسته‌ای نیز با توجه به استفاده از فرکانس کلاک بیشتر، امتیاز کسب شده برای هسته‌های تراشه Kirin 820 5G بیشتر از رقیب مستقیم کوالکامی خود است. هوآوی با انتخاب صحیح‌تر هسته‌های پردازنده و آن هم در فرکانس بالاتر توانسته به توان پردازشی بیشتری دست پیدا کند.

هوواوی2

پردازنده گرافیکی

پردازنده‌های گرافیکی دو تراشه برخلاف CPU تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند. هوآوی با توجه به ساختار تراشه‌های خود تصمیم گرفته تا همکاری خود با شرکت ARM را ادامه بدهد و از پردازنده گرافیکی Mali-G57 در Kirin 820 5G استفاده کند. این در حالی است که شرکت کوالکام مانند قدیم، همچنان خودکفاست و استفاده از تراشه Adreno 620 را در دستور کار دارد.

با توجه به این موارد می‌توان معیاری در تست‌های GPU آزمون AnTuTu را برای بررسی میزان توان پردازش گرافیکی دو تراشه در نظر گرفت. در این تست‌ها Mali-G57 با توجه به ساختار داخلی و استفاده بهینه‌تر از هسته‌های پردازش گرافیکی توانسته امتیاز 116516 را کسب کند و در نقطه مقابل بخش پردازش گرافیکی Adreno 620 امتیاز 92536 را کسب کرده که فاصله زیادی با هم دارند. در نظر داشته باشید که در این آزمون از گوشی Oppo Reno 3 Pro به عنوان دستگاه تست تراشه Snapdragon 765G استفاده شده است.

هوواوی3

ارتباطات

در بخش قابلیت‌های ارتباطی و مخابراتی، هوآوی و کوالکام هر دو از شبکه‌های 5G نوع SA و NSA پشتیبانی می‌کنند. Snapdragon 765G از بلوتوث نسخه 5.0 بهره می‌برد ولی هوآوی تراشه Kirin 820 5G را به نسخه بالاتر 5.1 بلوتوث مجهز کرده است. در مقابل در بخش GPS هوآوی Kirin 820 5G فاقد دسترسی به استاندارد خاص NavIC است ولی Snapdragon 765G از این استاندارد پشتیبانی می‌کند.

نتیجه‌گیری

تراشه پردازشی Kirin 820 5G یکی از قدرتمندترین چیپست‌های میان‌رده‌ای است که هوآوی تا به امروز طراحی و ساخته است و با توجه به نتایجی که به آنها اشاره شد، مدل مشابهی در خانواده کوالکام نمی‌توان پیدا کرد که امتیازاتی معادل با آن را کسب کرده باشد.

با این نتایج می‌توان Kirin 820 5G را قدرتمندترین تراشه میان‌رده حال حاضر در دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.