هارد فورک چیست و چه تاثیراتی در شبکه ارز دیجیتال دارد؟

 و این که چگونه بر آینده و حتی نرخ  خرید ارز دیجیتال اثر میگذارد ؟ فورک به چه دلایلی رخ میدهد و چرا مهم است ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن پاسخ به این سوالات، به تغییراتی که فورک یا هارد فورک در شبکه یک ارز دیجیتال ایجاد می کند پرداخته و اتفاقاتی که موجب این تغییرات می شود را بررسی کنیم.

فورک چیست؟

فورک به انشعاب، آپدیت یا به روزرسانی یک نرم افزار گفته میشود که منشا آن پروژه های برنامه نویسی است. در حقیقت برنامه نویس با ایجاد تغییراتی در کد منبع یک پروژه، به تولد برنامه ای جدید از دل برنامه قبلی کمک می کند. در واقع پدیده فورک در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین زمانی که شبکه به دو بخش تقسیم شود، اتفاق میافتد.

ممکن است فردی با قوانین ارزهای دیجیتال مخالف باشد یا با  تغییراتی که در شبکه بلاکچین یک ارز دیجیتال صورت گیرد و نرم افزارهایی که در آن شبکه کار می کنند با مشکل روبرو شده، راه حل آسان همه این مشکلات بروزرسانی یا ایجاد بلاک چین جدید است که اصطلاحا به آن فورک میگویند.

این تغییرات که از آن صحبت شد، می تواند با برنامه ریزی قبلی و یا به صورت کاملا تصادفی در شبکه رخ دهند. به این ترتیب گاهی تعدادی از نرم افزارها و افرادی که روی شبکه کار می کنند، مانند ماینرها، نمی توانند به خوبی با شبکه قبلی ارتباط برقرار کنند و ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. در این صورت مدیران شبکه باید به سرعت ناهماهنگی ها را برطرف نموده و شبکه را به نحوی برنامه ریزی می کنند که برای همه به راحتی در دسترس قرار گیرد.

در این جا این سوال پیش می آید چرا فورک مهم است؟ فورک ها معمولا یک عامل مفید برای شبکه هستند که توسط خود برنامه نویسان شبکه ایجاد می شوند تا در کل شبکه، تغییرات مثبتی را ایجاد کنند. البته در این میان فورک های ناخواسته ای نیز ممکن است رخ دهد که در نتیجه برخی بروز رسانی های شبکه ایجاد می شوند که برنامه نویسان این حوزه سریعا ناسازگاری های ایجاد شده را برطرف می کنند.

2

به بیانی ساده، کسی که قصد خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را دارد بهتر است در مورد تمامی رخدادهای تاثیرگذار و آپدیت های مهم این حوزه اطلاعات کاملی کسب کند.

دلایل اصلی رخداد فورک چیست؟

رفع اختلاف نظرات فنی

به دلیل رفع اختلاف نظرهای گسترده ای که درباره مقیاس پذیری بیت کوین وجود داشت بیت کوین کش به عنوان یکی از فورکهای بیت کوین به وجود آمد. گروهی از توسعه دهندگان و ماینرهای بزرگ بیت کوین که به سرعت و کارمزد تراکنشها اعتراض داشتند، با تغییراتی در قوانین بیت کوین و افزایش سایز بلاک، بلاک چین نسخه ای جدید از پروتکل را ارائه دادند.

ایجاد اعتماد و بازگشت سرمایه از دست رفته

بهترین شاهد مثال برای این موضوع رخداد فورک اتریوم است. در سال 2016، فقط یک اتریوم وجود داشت اما بعد از رخ دادن هک DAO و از دست رفتن میلیونها دلار از سرمایه کاربران، جامعه اتریوم مجبور به ارائه فورک شد تا بتواند اعتماد مردم را به دست آورد. اتریوم فورک شد، اکثر جامعه به شبکه جدید نقل مکان کردند. نام اتریوم قبلی به اتریوم کلاسیک تغییر یافت و اتریوم جدید شد همین که اکنون در بازار خرید و فروش ارز دیجیتال موجود می باشد.

بروزرسانی شبکه بلاکچین

 هنر یک تکنولوژی موفق در بروزرسانی اصولی و به موقع آن است و قطعا یک شبکه بلاک چینی در طول زمان نیازمند بروزرسانی های فنی است تا شبکه را از خطرات پیش رو حفظ نماید.

سافت فورک (Soft fork) چیست؟

سافت فورک یک بروزرسانی در نرم افزار بوده که با نسخه های قدیمی هم سازگار است. این بدین معناست که شرکت کنندگانی که نرم افزار خود را آپدیت نکرده باشند نیز میتوانند در اعتبارسنجی و تایید تراکنشها شرکت کنند. اجرای سافت فورک به نسبت آسانتر بوده چراکه تنها نیاز است اکثریت شرکت کنندگان نرم افزار خود را آپدیت کنند نکته جالب این است که عملکرد شرکت کنندهای که نرم افزار خود را آپدیت نکرده تحت تاثیر قرار میگیرد به این صورت که همه شرکت کنندگان چه نرم افزار خود را آپدیت کرده و چه نکرده باشند، میتوانند بلاکهای جدید را تشخیص دهند و فعالیتهایشان با شبکه سازگار است.

هاردفورک (Hardfork) چیست؟

به غیر از فورک و سافت فورک، ما هارد فورک یا چنگال سخت نیز در شبکه رمزارزهای پایه داریم که اندکی با فورک معمولی تفاوت دارد. شباهت هارد فورک با فورک این است که هر دو با تغییراتی در شبکه بلاکچین ارز دیجیتال، ایجاد می شوند. اما تفاوت مهم هارد فورک در فرایند انجام آن است، معمولا بلاک های شبکه شکسته شده و به دو بلاک جداگانه تبدیل می شوند که در نهایت سبب ایجاد یک ارز جدید در دنیای ارزهای رمز پایه می شوند.

به عبارت ساده تر، در طی فرایند هارد فورک، تغییرات اساسی در شبکه بلاک چین ارز ایجاد می شود که این تغییرات را شبکه قبلی نمی تواند پشتیبانی کند. در نتیجه برای حمایت از این تغییرات، نیاز است که یک ارز جدید در همان شبکه ایجاد شود که تغییرات جدید را بتواند پشتیبانی کند.

هاردفورک هم مربوط به تغییرات نرم افزاری است که با نسخه های قدیمی سازگار نیست در این فورک تمامی کابران باید نرم افزار خود را به روزرسانی کنند تا قادر باشند در تایید تراکنشها و اعتبارسنجی آنها شرکت کنند. نود هایی که به روزرسانی را انجام نداده باشند از شبکه جدا شده و نمیتوانند تراکنشهای جدید را تایید کنند. 

در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، هر تغییر که منجر به نسخ قوانین قبلی شود و کد جدیدی استفاده شود، هارد فورک نامیده میشود. به عنوان مثال، سرعت انجام تراکنش ها در شبکه بلاکچین بیت کوین بین 3 تا 7 تراکنش در ثانیه می باشد که با توجه به حجم عظیم تراکنش ها در این شبکه، یک تراکنش در این شبکه ممکن است بین 30 دقیقه تا 16 ساعت زمان ببرد که زمانی بسیار زیاد می باشد.

برای مقابله با این مشکل، برنامه نویسان پیشنهاد یک هارد فورک را برای شبکه بیت کوین ارائه دادند که در نهایت منجر به ایجاد ارزی جدید بنام بیت کوین کش شد. بیت کوین کش نیز از همان شبکه بلاکچین بیت کوین استفاده می کند با این تفاوت که سرعت انجام تراکنش های آن بین 30 تا 60 تراکنش در ثانیه افزایش یافته است.

علاوه بر سرعت انجام تراکنش ها، تغییرات دیگری نیز در این شبکه ایجاد شده است که باعث شده تا بیت کوین کش کارایی بیشتری نسبت به بیت کوین داشته باشد. اما با این وجود چون بیت کوین از مقبولیت و محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده است، هارد فورک بیت کوین، نتوانست جای خود بیت کوین را بگیرد.

تاثیرات اصلی هارد فورک چیست؟

هارد فورک گاهی باعث به وجود آمدن و تولد یک ارز جدید میشود. به عنوان مثال اتریوم کلاسیک هارد فورکی از اتریوم و بیت کوین کش هارد فورکی از بیت کوین است.

این یعنی نرم افزار قدیمی و جدید با یکدیگر هماهنگ نیستند و خروجی های قدیمی ناسازگار هستند و این باعث میشود که دو ارز کاملاً مجزا پدید آید و کسانی که مایل باشند می توانند در قبلی ادامه دهند یا به هارد فورک جدید نقل مکان کنند.

هدف هاردفورک چیست؟

یک هارد فورک می تواند به منظور رفع خطرات امنیتی مهم موجود در نسخه های قدیمی تر نرم افزار، اضافه کردن قابلیت های جدید صورت گیرد.

گاهی روی دادن فورک باعث ایجاد نگرانی و وحشت بزرگ در میان کاربران یک ارز رمزپایه میشود. وقتی دو بلاک چین متفاوت وجود داشته باشد، در نهایت فقط یکی از آنها میتواند صحیح باشد. بنابراین تراکنش های آن سکه در بلاک چین اشتباه از دست خواهند رفت. در واقع هنگام رخداد فورک به مردم هشدار داده میشود که تا زمانی که فورک رفع نشده است هیچ تراکنشی انجام ندهند.

تاثیر فورک بر قیمت ارز دیجیتال چیست؟

3

هرکسی میتواند با تغییر منبع بیت کوین فورک جدیدی از آن ارائه دهد اما موضوع ما بر سر فورکهای اساسی است که تعداد زیادی از غولهای فضای ارز دیجیتال حامی آن باشند. مانند بیت کوین کش و شاید بیت کوین گلد.

فورکهای بزرگ میتوانند سرنوشت یک ارز دیجیتال را برای همیشه تغییر دهند یا آن را نابود و قدرتش را تا سالها تثبیت کنند.

فورکها خیلی اوقات اتفاق میافتند و لازم نیست برای تک تک آنها خود را آماده کنیم. یک فورک زمانی موفق میشود که بتواند اکثریت کاربران را جذب و راضی نگه دارد.

معمولا ارزش ارز حین فورک سقوط میکند. اگر فورک بتواند ثبات و ساختار سکه را از طریق بهبود کدها ارتقا بخشد، فرصتی فوقالعاده برای خرید آن نوع ارز محسوب میشود.

پس از هاردفورک چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که دیدیم، هارد فورک در شبکه بلاکچین یک عمل پذیرفته شده است که نشان از پویایی و بروز رسانی شبکه دارد. اما سوالی که ممکن است برای برخی از کاربران یک ارز دیجیتال که هارد فورک شده است پیش بیاید این است که پس از هارد فورک، چه اتفاقی خواهد افتاد و تکلیف آن ها چیست؟

اولین نکته ای که باید در این خصوص عنوان کرد این است که هارد فورک به هیچ عنوان سبب متوقف شدن شبکه اصلی یک ارز نخواهد شد. به عبارت ساده تر در جریان یک هارد فورک، یک ارز جدید در همان شبکه ایجاد خواهد شد اما ارز قبلی به قوت خود باقی خواهد ماند.

آیا سرمایه گذاران ملزم به پذیرش ارز جدید هستند؟

کسانی که روی این ارزها سرمایه گذاری کرده اند، به هیچ وجه ملزم به پذیرش یا انتقال دارایی خود به ارز جدید نیستند اما می توانند با توجه به کارایی بیشتر شبکه جدید، ارز خود را تبدیل به آن نمایند.

 سرنوشت استخراج کنندگان در مواجهه با هارد چگونه خواهد بود؟

برای آن دسته از کسانی که اقدام به استخراج ارزی می کنند که به زودی هارد فورک جدیدی ارائه می دهد نیز مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. این دسته از افراد می توانند با بروز رسانی نرم افزارهای استخراج خود، به شبکه جدید متصل شده و به صورت دلخواه ارز جدید را استخراج کنند.

آیا نیاز به تغییر سخت افزار استخراج ارز دیجیتال می باشد؟

این نکته را باید در نظر داشته باشید که با بروز رسانی شبکه، نیازی به تعویض سخت افزار نخواهد بود و همان سخت افزار قبلی نیز می تواند اقدام به استخراج ارز قدیم یا هارد فورک شده بپردازد.

نتیجه گیری

ارزهای دیجیتال با هاردفورکها پیوند خورده اند، اگر فلسفه هاردفورک های مختلف را درک و بررسی نمایید، متوجه میشوید که جامعه رمز ارزها به نحوی عهده دار ارزیابی خودش است. شاید این عقیده ساتوشی ناکاموتو هم بوده به ویژه با قوانینی که برای بیت کوین ایجاد کرد تا با خیال راحت ناشناس و ناپدید باقی بماند.

مانند هر پدیده ای اطلاعات ضد و نقیض زیادی راجع به هاردفورک ها، اصول و اجرای آنها از سوی سرمایه داران وجود دارد. این موجب آشفتگی و بدبینی اجتماع نسبت به چنین پروژه هایی میشود. از سوی دیگر نتایج مثبتی که بیشتر این پروژه های موفق در پیشرفت شبکه داشته اند اعتماد بسیاری را به خود جلب کرده است.

هاردفورک ها با تمام فراز و نشیب ها نشان دادند که برای جامعه ی کریپتو مفید هستند. فورکها راهی برای شنیدن صدای تمامی اعضای این جامعه و انتقادات و پیشنهاداتشان است و در نهایت ما باید به حقوق جامعه برای توسعه ی چنین پروژه هایی وقتی در یک محیط غیرمتمرکز و منبع باز هستیم، احترام بگذاریم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.