هرمزگان در مسیر تحول اقتصادی

دنیای اقتصاد- بندرعباس- در این نشست، فعالان اقتصادی بر ضرورت تبدیل تهدیدها به فرصت و استفاده از ظرفیت‌های راهبردی استان برای توسعه ملی و معیشت مردم تأکید کردند.

 بازنگری درحکمرانی

محمد آشوری، استاندار هرمزگان، با اشاره به تجربه شرایط بحرانی و جنگ‌های اخیر، اظهار کرد که بسیاری از فرآیندهای اداری و رویه‌های اجرایی قابلیت اصلاح دارند. وی با تأکید بر نقش سه‌گانه حاکمیت، نهادهای مدنی و مردم، خاطرنشان کرد: هنر مدیریت در شرایط دشوار، تبدیل تهدیدها به فرصت است. استاندار هرمزگان موقعیت ژئوپلیتیکی استان، به‌ویژه تنگه هرمز را یک ظرفیت راهبردی دانست که باید در مسیر توسعه ملی و استانی به‌کار گرفته شود و بر ضرورت بازنگری در سیاست‌ها برای عبور از بحران و ورود به دوره جدیدی از تحول تأکید کرد.

اولویت کلیدی بخش خصوصی

حسن روحانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان، با اعلام حمایت فعالان اقتصادی از سیاست‌های کلان کشور، بر لزوم پیش‌بینی مسیرهای جایگزین برای تجارت و حمل‌ونقل تأکید کرد. وی گفت: رخدادهای اخیر نشان داد که اقتصاد کشور نیازمند ایجاد سازوکارهای پشتیبان برای جلوگیری از آسیب به تأمین کالاهای اساسی است. روحانی از رایزنی‌هایی با مسئولان عمانی برای گسترش همکاری‌های تجاری خبر داد و خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی برای توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و ایجاد بنادر پشتیبان شد.

 مطالبه جبران خسارت جنگی

سیدعبدالکریم هاشمی نخل‌ابراهیمی، نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس، با اشاره به خسارت‌های وارده به لنج‌ها، واحدهای تولیدی، منازل و خودروها در جریان بحران، خواستار بخشودگی جرایم مالیاتی و بانکی، اعطای مهلت در بازپرداخت بدهی‌ها و جبران خسارت‌ها شد. وی تأکید کرد که بسیاری از این خسارت‌ها خارج از اراده مردم بوده و دولت باید با نگاه ملی برای جبران آن ورود کند و از استناد صرف به بیمه خودداری نماید.

چالش رانندگان بومی 

در ادامه نشست، مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان، بر ضرورت شفاف‌سازی مفهوم «بومی‌بودن» در حوزه حمل‌ونقل تأکید کرد و گفت که این عنوان نباید دستاویزی برای بهره‌برداری ناعادلانه باشد. وی بر ساماندهی نوبت‌دهی بار و برنامه‌ریزی برای احیای حمل فله‌ای و بازگشت پربار لنج‌ها تأکید کرد. از سوی دیگر، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی به مشکل اساسی هزینه‌های بالای حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت که هزینه تمام‌شده جابه‌جایی کالا از هرمزگان به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست که توان رقابتی تولیدکنندگان را کاهش داده است.

 هم‌افزایی برای آینده‌ای روشن

در پایان این نشست، استاندار هرمزگان با قدردانی از همکاری بخش خصوصی و نهادهای مدنی، آینده استان را روشن توصیف کرد و بر لزوم استمرار روحیه همدلی و مشارکت برای تحولات بزرگ تأکید کرد. وی همچنین بر تدوین بسته‌های حمایتی، تعریف الگوهای جایگزین و افزایش سهم مردم استان از درآمدهای اقتصادی و تجاری تأکید کرد. رئیس‌کل دادگستری نیز پیشنهاد ایجاد یک قرارگاه یا ساختار حمایتی برای پشتیبانی مستمر از فعالان اقتصادی استان را مطرح کرد.نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هرمزگان نشان داد که ارکان مختلف استان بر ضرورت تحول در روش‌های مدیریتی، اصلاح رویه‌های اداری و ایجاد زیرساخت‌های مقاوم برای تجارت و حمل‌ونقل اتفاق نظر دارند. تأکید بر هم‌افزایی میان دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی، در کنار پیگیری جدی مطالبات معیشتی و تولیدی، می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل چالش‌های فعلی به فرصت‌های پایدار برای توسعه همه‌جانبه این استان راهبردی کشور باشد.