پایتخت گردشگری دریایی برای میزبانی در تعطیلات سال نوآماده می‌شود؛

دنیای اقتصاد- بندرعباس: این استان با میزبانی سالیانه از میلیون ها مسافردریایی، در میان استان های ساحلی، به پایتخت سفرهای دریایی شناخته می شود. تعطیلی پراکنده چند روزه هم فرصت مناسبی برای هموطنان است که به این استان سفرکنند. درتعطیلات بهمن ماه امسال نیز این استان حال و هوای نوروز به خود گرفت و مسافران زیادی وارد بنادرهرمزگان شدند.

علی اکبرصفایی مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی دراین باره می گوید:درتعطیلات چندروزه بهمن ماه بیش از۷۰۰ هزار نفر بین بنادرمسافری استان هرمزگان تردد داشتند.او ادامه می دهد:این عدد در نوروز۱۴۰۳ به میلیون‌ها نفرخواهد رسید که با ارتقای زیرساخت‌ها درسال جاری، بنادرهرمزگان آمادگی پذیرش افزایش گردشگران دریایی را دارند.

ارتقای سفرهای دریایی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بنادراستان هرمزگان برای میزبانی ازمسافران نوروزی آماده می شوند.حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام آغاز طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ از۲۴ اسفندماه جاری دربنادرهرمزگان می گوید: درراستای ارتقای سفرهای دریایی وافزایش رضایت‌مندی مردم، کمبودها و نیازهای فنی و ایمنی شناورها جمع‌آوری و اقدامات لازم طی روزهای آینده انجام خواهد شد. پنج فروند شناور گردشگری درقشم وبنادرغرب استان، آماده سازی شده وبه زودی سه فروند دیگر به این ظرفیت اضافه می شود.به گفته عباس‌نژاد، درحال حاضر ۱۱۵ شناور با ظرفیت پنج هزار و ۶۲۸ مسافر و ۲ هزار و۴۶۰ خودرو لندینگ‌کرافت طی هربارسفر،جابه‌جایی مسافر و خودرو را به جزایراستان هرمزگان برعهده دارند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان جابه‌جایی مسافر در۱۱ ماهه امسال را نیز۲۰ میلیون و۵۸۰ هزار و ۲۱۳ نفر اعلام کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

ایمن سازی شناورها

اسماعیل مکی‌زاده معاون اموردریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان می گوید: بنادرمسافری هرمزگان بیش از ۹۵ درصد ازکل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود۱۰۰ درصد حمل خودرو به مقصد جزایرخلیج‌فارس را پشتیبانی می‌کنند وحجم عمده این مسافرت‌ها نیزدرتعطیلات نوروزی انجام می‌شود.او با اشاره به اجرای طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ ادامه می دهد: از مهرماه امسال به صورت ویژه همه شناورهای مسافری درحال رفت و آمد به بنادرتابعه ازنظر فنی و ایمنی کنترل و بازرسی شدند.اوهمچنین می گوید:طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز ۱۴۰۳ و طرح جستجو و نجات درایام این طرح، تهیه طرح آموزشی خدمه شناورهای مسافری،مهمانداران، همیاران ناجی و برنامه‌ریزی برای اجرای آن، برگزاری نشست‌های کارشناسی تعیین نرخ بلیط شناورهای مسافری و لندینگ کرافت‌های مسیر پهل به لافت،ساماندهی، تجهیز، آموزش تیم‌های همیار ناجی (۳۵ تیم) و ۲۴ تیم غواصی، تهیه و تدوین مسیرهای تردد شناورهای تفریحی درجزیره کیش و قشم درحال انجام است.

بندرشهید حقانی درصدربنادر

حمیدرضا محمدحسینی تختی مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیزبا اعلام جابجایی بیش از۴ میلیون و ۹۶ هزار نفردربنادرشرق استان درسال جاری می گوید: بندرشهید حقانی بندرعباس درصدر بنادرمسافری دریایی کشور با افزایش ۱۱ درصدی این جابه‌جایی‌ها قرار دارد. ازاین مجموع، ۲ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۱۶۵ مسافر از طریق بندر شهید حقانی به جزایر قشم،هرمزو بالعکس تردد داشته اند.او ادامه می دهد:درجزیره هرمز نیز یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۸۱۳ مسافر با افزایش ۳۳ درصدی جابه‌جا شده که در زمینه رفت و آمد شناورها،با افزایش ۲۸ درصدی همراه بوده است.دراین مدت۱۷ هزار و ۶۶۵ مسافر درمسیر بین‌المللی بندرشهید باهنربندرعباس به بندرشارجه کشورامارات تردد دشته اند که رشد۲۹ درصدی را نشان می دهد.

خدمات آنلاین درکیش

مدیرکل بنادرکیش می گوید:بنادرکیش با تسهیل وتسریع فرایندها، خدمات خود را به صورت آنلاین به گردشگران نوروزی ارائه می کنند.داریوش حامدخواه ادامه می دهد:فروش بلیت ازطریق سامانه آنلاین ticket.kishports.com اقدام موثری درجهت برنامه ریزی بهتر مسافران وکاهش ترافیک ورود وخروج ازجزیره کیش در ایام نوروز است. تلاش کرده ایم مسیرهای اطلاع رسانی در نوروز امسال بیشتر وفعال تر باشند و گردشگرانی که از طریق سامانه آنلاین وشماره های اعلام شده اطلاعات کسب کنند می توانند در فضایی مناسب برای ورود وخروج از کیش اقدام کنند تا شاهد ترافیک واتلاف وقت گردشگران نباشیم.مدیرکل بنادرکیش همچنین ازافزایش شناورهای مسافری درمسیرچارک به کیش وبالعکس، درجهت تسهیل سفر به کیش برای نوروز سال۱۴۰۳ خبرمی دهد.

خدمات شبانه روزی در بنادرغرب

مدیربنادرودریانوردی غرب هرمزگان ازآمادگی بنادراین منطقه برای خدمات دهی به مسافران نوروزی خبر می دهد.مرتضی سالاری،ساماندهی اسکله ها،برگزاری آموزش‌های دریایی و بازآموزی برای خدمه شناورها و بازرسی ایمنی شناورها را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده عنوان می کند.او جزیره کیش را یکی ازمهمترین مقاصدگردشگری می داند ومی گوید:در تعطیلات بهمن ماه سال جاری، بالغ بر۳۵ هزار و ۴۶۸ نفر مسافرازطریق بنادرچارک و آفتاب به مقصد جزیره کیش و بالعکس تردد داشتند.دراین مدت، ۴۹۹ سفر دریایی و رفت وآمد شناورهای مسافری و لندینگ کرافت دراین مسیرها ثبت شد.سالاری در تشریح عملکرد بنادرغرب هرمزگان درطرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲، می گوید:۱۷۱ هزار و ۷۴۷ نفر سفر (مسافر و گردشگر) به مقصد جزیره کیش و بالعکس درایمنی کامل رفت و آمد کردند.طی این مدت ۱۰ فروند شناورمسافری نیزبا ظرفیت یک هزار و ۲۶۵ صندلی به صورت شبانه‌روزی خدمات رسانی به میهمانان نوروزی را از دو مبداء بندر چارک و بندرآفتاب به مقصد جزیره کیش عهده‌دار بودند.

عامل توسعه گردشگری دریایی

یکی ازمولفه های مهم درتوسعه صنعت گردشگری دریایی،ایمنی سفرهای دریایی است که طرح سفرهای دریایی ویژه نوروز

 گام بلندی به سوی ایمنی این سفرها است. این طرح که به منظورارائه مطلوب خدمات و تامین ایمنی سفرهای دریایی از سال ۱۳۸۶ تاکنون به صورت سالانه اجرا می شود،عامل مهمی درارتقاء ایمنی ترددها،کاهش چشمگیرسوانح دریایی وکاهش زمان انتظارمسافران و خودروها درمبادی ورودی و خروجی بنادرهرمزگان بوده است.مسافران علاقه‌مند به سفرهای دریایی می‌توانند برای سفر به جزایر قشم، هرمز و لارک از بندر شهید حقانی بندرعباس و برای سفر با خودرو به جزیره قشم از مسیر دریایی بنادر پهل و لافت استفاده کنند.همچنین گردشگران می توانند ازبندرچارک و بندرآفتاب به جزیره کیش سفرکنند. گفتنی است؛ درتعطیلات نوروز امسال، طبق اعلام رییس کمیته خدمات حمل و نقل سفرهای دریایی هرمزگان، حدود ۴میلیون سفردریایی درقالب مسافری و گردشگری در این استان به ثبت رسید.