تلاقی بحران‌‌های بانکی، مالی، اجتماعی و بهداشتی منجر به از بین رفتن اعتماد عمومی ‌و زوال سریع خدمات عمومی ‌اساسی در لبنان شده است. کمبود ارز به این معنی است که شرکت برق این کشور قادر به تهیه تجهیزات و قطعات یدکی برای تعمیر و نگهداری تاسیسات صنعت برق نیست؛ درحالی‌که منابع سوخت لبنان نیز در خطر است. این عوامل چالش‌‌های عملیاتی تولیدکنندگان دیزلی دولتی و خصوصی را تشدید می‌کند و شهروندان را به جست‌وجوی راه‌حل‌‌های جایگزین سوق می‌دهد.

بحران برق لبنان پس از شروع فروپاشی اقتصادی تاریخی این کشور در اکتبر۲۰۱۹ تشدید شد. قطع برق اغلب بیشتر روز طول می‌کشد و بسیاری از آنها به ژنراتورهای خصوصی گران‌قیمتی که با گازوئیل کار می‌کنند و سطح آلودگی را افزایش می‌دهند متکی می‌شوند. اگرچه بسیاری از مردم در طول سه سال گذشته سیستم‌‌های برق خورشیدی را در خانه‌های خود نصب کرده‌اند، اما بیشتر آنها را فقط برای جبران برق موردنیاز خود در زمانی که ژنراتور خاموش است استفاده می‌کنند. مسائل هزینه و فضا در مناطق شهری نیز استفاده از برق خورشیدی را محدود کرده است.

امین سلام، وزیر اقتصاد موقت لبنان می‌گوید که قطر در سال۲۰۲۳ پیشنهاد ساخت سه نیروگاه با ظرفیت ۴۵۰مگاوات -یا حدود ۲۵درصد از نیاز این کشور کوچک- را داد و از آن زمان تاکنون، دوحه از لبنان پاسخی در این خصوص دریافت نکرده است. ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان در یک کنفرانس خبری که اندکی پس از آن برگزار شد، پاسخ داد که قطر تنها پیشنهاد ساخت یک نیروگاه با ظرفیت ۱۰۰مگاوات را داده است که سرمایه‌گذاری مشترک بین بخش خصوصی و دولتی خواهد بود و به‌رغم برخی ادعاها هدیه‌ای از جانب پادشاهای قطر نیست. سلام افزود: پس از اینکه قطر درباره پیشنهاد آنها از لبنان پاسخی دریافت نکرد، سپس دوحه پیشنهاد راه‌اندازی یک نیروگاه ۱۰۰مگاواتی را داد.

طبقه سیاسی لبنان که از پایان جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ کشور را اداره می‌کند، عمدتا مسوول فساد گسترده و سوءمدیریت است که منجر به بدترین بحران اقتصادی این کشور در تاریخ مدرن آن شد. پنج سال پس از شروع بحران، دولت لبنان توافق‌نامه‌ای را که در سال۲۰۲۲ با صندوق بین‌المللی پول حاصل شده بود، اجرا نکرد و در مقابل هرگونه اصلاحات در صنعت برق خود، از جمله سایر بخش‌های درگیر با این موضوع، مقاومت کرد. مردم این کشور در حال حاضر به‌طور متوسط ​​روزانه ۴ساعت برق از شرکت دولتی دریافت می‌کنند که به‌دلیل کمبود بودجه مزمن در سه دهه گذشته بیش از ۴۰میلیارد دلار برای خزانه دولت هزینه داشته است.

سلام در ژانویه۲۰۲۳ در مصاحبه‌ای به خبرنگاران در بیروت گفت: کشوری در تاریکی قرار گرفته است که می‌خواهیم چراغ‌های آن را روشن کنیم. سلام در ادامه تصریح کرد: رهبری قطر پیشنهاد کمک به لبنان را دارد، بنابراین ما باید به این پیشنهاد پاسخ دهیم و نتیجه تصمیمات خود را به این کشور اعلام کنیم. به گفته وی، اگر رهبری سیاسی لبنان در کاهش بحران برق جدیت می‌کردند، برای تصویب آن درخواست تشکیل جلسات اضطراری دولت و مجلس را می‌دادند.