این در حالی است که در سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۵۵‌درصد انرژی تولید شده آلمان از منابع انرژی تجدیدپذیر بوده است که یک افزایش ۶.۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. در این ۵۵ درصد، حدود ۳۱.۱‌درصد مربوط به باد، ۱۲.۱‌درصد به برق خورشیدی، ۸.۴‌درصد به زیست توده و بالغ بر ۳.۴‌درصد باقی‌مانده از انرژی آبی و سایر انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر نسبت داده شد. همچنین آلمان به طور مداوم بیشترین انتشار دی‌‌‌اکسید کربن را در اتحادیه اروپا از اوایل قرن اخیر داشته است که بخش بزرگی از آن از نیروگاه‌‌‌های زغال‌‌‌سنگ‌سوز نشات می‌گیرد که ۷ مورد از آنها در لیست ۱۰ آلاینده بزرگ دی اکسید کربن اروپا در سال ۲۰۲۱ قرار داشتند.

بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۲، آلمان نزدیک به ۶۳۵ میلیون تن دی اکسید کربن تولید کرد. این میزان بیشتر از مجموع انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای تولید‌شده توسط بزرگ‌ترین منتشرکنندگان گازهای گلخانه‌‌‌ای در اتحادیه اروپا یعنی ایتالیا و لهستان بود. این سه کشور تقریبا ۴۶‌درصد از کل انتشار دی اکسید کربن اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند. دولت آلمان که قبلا خواستار پایان دادن به تولید برق با سوخت زغال‌‌‌سنگ در آن کشور شده بود، به این واحدها اجازه داده بود تا در طول زمستان به فعالیت خود ادامه دهند، زیرا آلمان همچنان به کاهش وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین در سال ۲۰۲۲ ادامه می‌دهد.

شرکت RWE Power اعلام کرد که پنج واحد زغال‌‌‌سنگ‌سوز در نیروگاه‌‌‌های Grevenbroich-Neurath و Bergheim-Niederaussemin را در ۳۱ مارس تعطیل کرده است. این شرکت یک سازمان انرژی آلمانی چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در اسن قرار دارد که برق را در منطقه آسیا و اقیانوسیه، اروپا و ایالات متحده تولید و تجارت می‌کند. این شرکت همچنین دومین شرکت بزرگ تولیدکننده برق بادی دریایی در جهان و سومین شرکت بزرگ اروپا در زمینه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است.

نیروگاه‌‌‌های زغال‌‌‌سنگ‌سوز تعطیل‌شده در مجموع بالغ بر ۲۱۰۰ مگاوات ظرفیت تولید داشتند. از طرف دیگر شرکتLEAG، مسوول استخراج زغال‌‌‌سنگ قهوه‌‌‌ای در چهار معدن روباز Lusatian و پالایش زغال‌‌‌سنگ خروجی از معدن در پارک صنعتی Schwarze Pumpe در شرق آلمان اظهار کرد که دو واحد زغال‌‌‌سنگ‌سوز آن در Jänschwalde در ایالت شرقی براندنبورگ در نزدیکی برلین نیز تعطیل شده‌‌‌اند و هزار مگاوات ظرفیت دیگر را نیز خاموش کرده‌‌‌اند. دو واحد ۵۰۰ مگاواتی در این سایت با شروع فصل زمستان برای پشتیبانی از تامین برق آلمان راه‌‌‌اندازی مجدد شدند.

تعطیلی ۴.۲ گیگاوات ظرفیت

شرکتRWE می‌‌‌گوید که اکنون ۱۲ واحد زغال‌‌‌سنگ‌سوز را با ظرفیت تولید ۴۲۰۰ مگاوات در طول سه سال گذشته تعطیل کرده است. این شرکت همچنین اعلام کرد که تا پایان سال بلوک F با ظرفیت تولید ۳۰۰ مگاوات را در نیروگاه Weisweiler تعطیل خواهد کرد و تنها هفت نیروگاه زغال‌‌‌سوز این شرکت فعال خواهند ماند. همچنین مدعی شده که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام واحدهای زغال‌سنگ خود را تعطیل کند. مقامات آلمانی نیز می‌‌‌گویند که اپراتورهای شبکه این کشور انتظار دارند با پایان فصل زمستان ۲۰۲۴-۲۰۲۳، مشکلی در تامین برق این کشور در نتیجه خاموش کردن تولید برق مبتنی با سوخت زغال‌‌‌سنگ وجود نداشته باشد. واحدهای ۳۰۰ مگاواتی Neurath C و Niederaussem E و F، از جمله واحدهایی که روز یکشنبه هفته گذشته تعطیل شدند، در چند سال گذشته به صورت آماده به کار در دسترس شبکه سراسری برق آلمان بودند. واحدهای ۶۰۰ مگاواتی Neurath D و E که در ابتدا برنامه‌‌‌ریزی شده بود تا پایان سال ۲۰۲۲ مطابق با قطع تدریجی برق تولیدشده با سوخت زغال‌‌‌سنگ در آلمان بسته شوند، به دلیل نگرانی از وقوع مشکل کمبود برق به دلیل محدود شدن واردات گاز طبیعی از روسیه تا پایان مارس امسال اجازه فعالیت داشتند.

واحدهایی فعال از دهه ۱۹۷۰

سه واحد ۳۰۰ مگاواتی از اوایل دهه ۱۹۷۰ فعالیت داشتند. دو نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ به صورت آنلاین راه‌‌‌اندازی شدند. فرانک ویگاند، مدیرعامل RWE Power، می‌‌‌گوید: همه افراد تعهد زیادی از خود نشان دادند. زمانی که در طول بحران انرژی صنعت برق آلمان به ما نیاز داشت، ما فعالیت‌‌‌های خود را افزایش دادیم. من می‌‌‌خواهم از تک‌تک اعضای خود برای این کار بزرگ تشکر کنم. علاوه بر عملکرد قابل اعتماد واحدهای نیروگاهی باقی‌مانده، کار ما در سال‌های آینده بر آماده‌‌‌سازی برای حذف تدریجی زغال‌‌‌سنگ از ترکیب صنعت برق آلمان تمرکز خواهد داشت.

همچنین RWE قصد دارد حداقل ۳ گیگاوات نیروگاه گازی آماده با سوخت هیدروژنی در سایت‌‌‌های نیروگاهی این شرکت بسازد تا به جایگزینی تولید از دست رفته برق مبتنی بر زغال‌‌‌سنگ کمک کند. این شرکت اعلام کرده است که این طرح مشروط به شرایط اقتصادی خواهد بود که امکان سرمایه‌گذاری در این تاسیسات را فراهم می‌کند و در کنار موفقیت در مناقصه چنین نیروگاه‌‌‌هایی که توسط دولت آلمان اعلام شده است. شرکت RWE گفته است که قصد دارد تا ۱۱ میلیارد یورو (۱۱.۸ میلیارد دلار) در انرژی بادی دریایی و خشکی، خورشیدی، ذخیره‌‌‌سازی، ظرفیت‌‌‌های پشتیبان انعطاف‌‌‌پذیر و هیدروژن سرمایه‌گذاری کند.