شبکه برق آلمان بخشی از شبکه سنکرون اروپای قاره‌‌‌ای است. در سال ۲۰۲۰، با توجه به شرایط پاندمی‌‌‌ کووید و وزش بادهای شدید، آلمان بالغ بر ۴۸۴ تراوات ساعت برق تولید کرد که بیش از ۵۰‌درصد آن از منابع انرژی تجدیدپذیر، ۲۴‌درصد از زغال‌سنگ و ۱۲‌درصد از گاز طبیعی بود. همچنین در سال ۲۰۲۳، حدود ۵۵‌درصد انرژی تولیدشده از منابع انرژی تجدیدپذیر بوده است که افزایش ۶.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. از ۵۵‌درصد برق تجدیدپذیر تولید‌شده بالغ بر ۳۱.۱‌درصد به باد، ۱۲.۱‌درصد به خورشید، ۸.۴‌درصد به زیست توده و ۳.۴‌درصد باقی‌‌مانده به انرژی آبی و سایر انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر نسبت داده می‌شود.

در بیانیه مقامات وزارت اقتصاد آلمان که در ۵ فوریه منتشر شد، این نیروگاه‌‌‌ها به گونه‌‌‌ای طراحی می‌‌‌شوند که در نهایت بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ هیدروژن را بسوزانند. در این بیانیه آمده که این طرح در مراحل اولیه خود قرار دارد و بخشی از نیاز کشور به تضمین تامین پایدار برق پس از خروج تدریجی آلمان از تولید انرژی هسته‌‌‌ای و تولید برق مبتنی بر زغال‌‌‌سنگ است. دولت آلمان تصمیم گرفت تا پایان سال ۲۰۲۲ انرژی هسته‌ای را به تدریج حذف کند، اما به دلیل اختلال در عرضه ناشی از جنگ در اوکراین، این کار تا آوریل ۲۰۲۳ به تعویق افتاد. این به آن معنی بود که یک رشد در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر برای پر کردن این شکاف موردنیاز است. آلمان همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۳۸ یا زودتر زغال‌‌‌سنگ را از صنعت برق خود حذف کند.

به گفته این وزارتخانه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، روبرت ‌‌‌هابک، وزیر اقتصاد و کریستین لیندنر، وزیر دارایی این کشور، بر سر طرحی برای دولت فدرال برای تامین مالی نیروگاه‌‌‌های گازی جدید با پول صندوق مربوط به حمایت از انتقال به انرژی‌‌‌های پاک و مقابله با تغییرات اقلیمی، معروف به طرح اقتصادی KTF توافق کرده‌اند، که این طرح در ابتدا در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد اما اهمیت جدیدی در دولت شولز پیدا کرد. این در حالی است که طرح ایجاد ظرفیت جدید در صنعت برق این کشور به دلیل مشاجره دولت بر سر موضوع انتقال پول استفاده‌نشده از طرح اضطراری آلمان برای مقابله با کرونا، چند ماه به تعویق افتاد. دادگاه قانون اساسی فدرال، مشابه دادگاه عالی ایالات متحده، در نوامبر سال گذشته حکم داد که انتقال ۶۰ میلیارد یورویی (۶۵ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۱ از صندوق مقابله با کووید به صندوق جدید مقابله با تغییرات اقلیمی، عمدتا برای پروژه‌‌‌های انرژی، خلاف قانون اساسی این کشور است. در نهایت دادگاه حکم داد که این پول نمی‌تواند به عنوان بخشی از طرح KTF در دسترس باشد.

منابع گاز

به گفته مقامات، تامین گاز آلمان نباید مانعی برای توسعه نیروگاه‌‌‌های جدید گازسوز در این کشور باشد. این کشور به‌‌‌رغم از دست دادن واردات گاز طبیعی از روسیه پس از تهاجمش به اوکراین، به دلیل هوای معتدل‌‌‌تر زمستانی و با سطح تقریبا کامل ذخیره گاز در مخازن، عرضه گاز خود را در سطوح قوی نگه داشته است. آلمان همچنین ترمینال‌‌‌ها و زیرساخت‌‌‌های جدیدی برای افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) ایجاد کرده است. بخش اعظم LNG موردنیاز آن از ایالات متحده تامین شده است. با این حال دولت بایدن اخیرا اعلام کرده است که تصویب پروژه‌‌‌های جدید صادرات LNG ایالات متحده را متوقف کرده، اما سخنگوی کمیسیون اروپا به سرویس خبری رویترز گفت که این اقدام هیچ تاثیرات کوتاه‌مدت تا میان‌مدت بر امنیت عرضه گاز در سراسر اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

مقامات جدول زمانی را برای روند مناقصه مذکور اعلام نکردند تا در آن دولت پیشنهادهایی را برای ایجاد ظرفیت جدید گازسوز دریافت کند. با این حال، این وزارتخانه گفت که برنامه‌‌‌هایی برای تبدیل نیروگاه‌‌‌های جدید به نیروگاه‌‌‌هایی با سوخت هیدروژن در نظر گرفته شده است که باید تا سال ۲۰۳۲ تکمیل شود. مقامات همچنین گفتند که دولت فدرال به عنوان بخشی از برنامه تحقیقات انرژی این کشور به نیروگاه‌‌‌های هیدروژنی با ظرفیت تولید تا ۵۰۰ مگاوات یارانه پرداخت خواهد کرد.

حمایت از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر

دولت همچنین متعهد شد تا حد امکان مسائل نظارتی را که توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را کُند می‌کند، حذف کند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی و هیدروژنی بادن-وورتمبرگ و انجمن خدمات عمومی ‌‌‌BDEW، آلمان در سال ۲۰۲۳ بیش از نیمی‌‌‌ از برق خود را از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، عمدتا انرژی خورشیدی و بادی، برای اولین بار تامین کرد.