پیگیری روندها

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، داشتن داده‌‌‌ها و گزارش‌‌‌ها تنها تا ماه اکتبر، لزوما تصویر ناقصی از صنعت برق ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ ارائه می‌دهد. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث شود ماه‌‌‌های آخر سال با ماه‌‌‌های اولیه متفاوت باشند. به عنوان مثال برخی از روش‌های تولید برق فصلی هستند، به‌ویژه خورشیدی، که بیشترین تولید خود را در ماه‌‌‌های تابستان دارد. آب و هوا نیز می‌تواند نقش موثری در این خصوص داشته باشد، زیرا تقاضای زیاد غیرمعمول برای گرمایش در ماه‌‌‌های زمستانی می‌تواند به طور بالقوه مستلزم آن باشد که نیروگاه‌‌‌های سوخت فسیلی قدیمی‌‌‌تر به صورت آنلاین فعالیت کنند.

همچنین شرایط آب و هوایی بر میزان تولید نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی تاثیر می‌‌‌گذارد و تغییرات سالانه قابل‌توجهی را می‌تواند ایجاد کند. در نهایت، همه چیز در پس‌زمینه ساخت‌وساز پررونق پروژه‌‌‌های خورشیدی و نیروگاه‌‌‌های مبتنی بر گاز طبیعی در حال وقوع است. بنابراین، کاملا این امکان وجود دارد که ایالات متحده در طول سال بتواند به اندازه کافی نیروگاه خورشیدی جدید بسازد، تا کاهش فصلی در پایان سال را جبران کند. اما بیایید به داده‌‌‌های سال ۲۰۲۳ تا به امروز نگاهی بیندازیم تا متوجه روندها و وضعیت موجود شویم، سپس داده‌‌‌های ماهانه ماه اکتبر را بررسی می‌‌‌کنیم.

مهم‌ترین نکته این است که مصرف انرژی تا حد زیادی ثابت است. تولید کلی برق از ابتدای سال تا به امروز کمی ‌‌‌بیش از یک‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته، اگرچه میزان تقاضا در ماه اکتبر امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. این مطابق با یک روند کلی مصرف برق ثابت اما رو به کاهش است. این موضوع بسیار مهم است، زیرا به این معنی است که ظرفیت‌‌‌های جدید اضافه‌شده، به تدریج جایگزین امکانات موجود صنعت برق این کشور خواهند شد و در حال حاضر، این جایگزینی برای نیروگاه‌‌‌های زغال‌سنگ‌سوز به سرعت در حال وقوع است.

نمی‌توان روند نزولی را پنهان کرد

در این نقطه در سال گذشته، زغال‌سنگ در تولید نزدیک به ۲۰‌درصد از برق موردنیاز ایالات متحده سهیم بود. این در حالی است که امسال به ۱۶.۲‌درصد کاهش یافته است و تنها ۱۵.۵‌درصد از تولید اکتبر را به خود اختصاص داده است. ترکیب باد و خورشید در حال حاضر ۱۶‌درصد از تولید برق از ابتدای سال‌جاری تا به امروز در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند، به این معنی که احتمالا امسال هم‌سطح تولید برق مبتنی بر زغال‌‌‌سنگ قرار گرفته‌‌‌اند و خوشبختانه سال آینده به راحتی از آن پیشی خواهند گرفت.

از ابتدای سال تا به امروز، میزان تولید برق بادی تا حد زیادی از میزان تولید خود در سال ۲۰۲۲ تغییر نکرده است و حدود ۱۰‌درصد از کل تولید را تشکیل می‌دهد و در داده‌‌‌های اکتبر به بیش از ۱۱‌درصد می‌‌‌رسد، بنابراین بعید است که تا پایان سال تغییر زیادی کند. اما تولید برق خورشیدی تغییر قابل‌توجهی داشته و از ۵ به ۶‌درصد از کل تولید برق ایالات متحده رسیده است که این رقم شامل تولید در مقیاس شهری و برآورد EIA از تولید برق در ساختمان‌‌‌های مسکونی است و تنها در ماه اکتبر تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است، که نشان می‌دهد ساخت‌وسازهای جدید در صنعت برق آمریکا بخشی از کاهش فصلی را جبران می‌کنند.

تولید برق آبی نیز نسبت به سال گذشته حدود ۶‌درصد کاهش یافته است که باعث شده از ۶.۱‌درصد به ۵.۸‌درصد از کل تولید نزول کند. بسته به شرایط پیش رو در چند ماه آینده، ممکن است برق خورشیدی بتواند از برق‌آبی در لیست انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر پیشی بگیرد. در مجموع، سه انرژی تجدیدپذیر اصلی حدود ۲۲‌درصد از تولید برق سالانه ایالات متحده تا به امروز را تشکیل می‌دهند که نسبت به سال گذشته حدود ۰.۵‌درصد رشد را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در داده‌‌‌های ماه اکتبر تولید برق مبتنی بر انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر حتی بیشتر از برق هسته‌‌‌ای و زغال‌‌‌سنگ افزایش یافته‌‌‌اند و آنها را از هر دو پله جلوتر قرار می‌دهند.

از طرف دیگر، تولید برق هسته‌ای تا حد زیادی بدون تغییر است و به دلیل کاهش تولید برق زغال‌سنگ‌سوز، این شرایط به آن اجازه عبور از زغال‌سنگ را می‌دهد. خروجی برق هسته‌ای توسط یک رآکتور جدید ۱.۱ گیگاواتی که امسال آنلاین می‌شود افزایش یافته است. این رآکتور که در سایت Vogtle در جورجیا واقع شده، قرار است به زودی تولید تجاری خود را آغاز کند. اما احتمالا این اتفاق پایان ظرفیت هسته‌ای جدید برای این دهه در ایالات متحده خواهد بود.

اما چالش اساسی برای صنعت برق این کشور، باز نگه داشتن نیروگاه‌‌‌های موجود به‌‌‌رغم سن آنها و هزینه‌‌‌های بالاست. اگر انرژی‌‌‌های هسته‌‌‌ای و انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را زیر چتر تولید برق بدون کربن قرار دهیم، این میزان از سال ۲۰۲۲ تقریبا یک‌درصد افزایش یافته و احتمالا برای اولین بار از ۴۰‌درصد فراتر خواهد رفت. تنها چیزی که مانع از رشد سریع‌تر تولید برق بدون کربن می‌شود گاز طبیعی است که سریع‌ترین منبع تولید در حال رشد است و از ۴۰‌درصد کل سال تا به امروز در سال ۲۰۲۲ به ۴۳.۳‌درصد در سال‌جاری رسیده است. در واقع در داده‌‌‌های اکتبر کمی ‌‌‌کمتر از این سطح است.

در حقیقت رشد انفجاری نیروگاه‌‌‌های مبتنی بر گاز طبیعی در ایالات متحده یک پیروزی بزرگ زیست‌‌‌محیطی است، زیرا کمترین آلودگی ذرات را در بین تمام سوخت‌‌‌های فسیلی ایجاد می‌کند و همچنین کمترین انتشار کربن را به ازای هر واحد برق تولیدی در هر سال دارد. اما اگر ایالات متحده بخواهد به اهداف آب و هوایی خود دست یابد، استفاده از آن باید به زودی کاهش یابد، بنابراین بررسی اینکه آیا خطوط رشد آن در چند سال آینده ثابت است یا خیر، بسیار حائز اهمیت است.

با این حال، به غیر از گاز طبیعی، همه روندها در تولید برق ایالات متحده خوب است، به‌ویژه با توجه به اینکه افزایش تولید انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر یک دهه پیش غیرممکن به نظر می‌‌‌رسید. اما متاسفانه، اکثر کارشناسان متفق‌القول هستند که سرعت در حال حاضر برای ایالات متحده برای داشتن یک شبکه برق خالص صفر تا پایان دهه بسیار کند است.