با این حال، داده‌‌‌های Refinitiv نشان می‌دهد قیمت‌های روز-بعد (آتی) برق در آلمان تقریبا ۷۵‌درصد بالاتر از میانگین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ باقی خواهد ماند و این شرایط تولیدکنندگان متاثر از افزایش هزینه‌‌‌ها و سایر کاربران کلیدی صنعت برق این کشور را نسبت به افزایش تولید و متعهد شدن به مصرف برق مضاعف نگران می‌کند. به لطف حمایت دولت از مشاغلی که با هزینه‌‌‌های عملیاتی بالایی دست و پنجه نرم می‌کنند، از جمله ارائه یک بسته ۵۰ میلیارد یورویی که ماه گذشته از آن رونمایی شد، برخی از صنایع با احتیاط شروع به افزایش تولید از سطوح دوران رکود کرده‌اند، که از آن جمله می‌توان به بخش مواد شیمیایی پرمصرف اشاره کرد. اما تا زمانی که قیمت برق با کاهش قابل‌توجه بیشتر و مداوم مواجه نشود، مصرف کل انرژی آلمان و متعاقب آن میزان تولید، ممکن است در رکود باقی بماند و باعث آسیب اقتصادی پایدار به این کشور شود.

فشار قیمت

قیمت برق روز-بعد آلمان تا پایان ژوئن به طور متوسط بالغ بر ۱۰۷ یورو در هر مگاوات ساعت بود که از ۱۹۷ یورو در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، زمانی که هزینه برق پس از تهاجم روسیه افزایش یافت،  نفت زیادی نشان می‌دهد. به‌‌‌رغم قیمت‌های پایین‌‌‌تر، کل تولید برق آلمان در نیمه اول سال جاری حدود ۲۴۷ تراوات ساعت (TWh) بود که ۴/ ۱۲‌درصد کمتر از ۲۸۲ تراوات ساعت تولید شده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بود.

مجموع تولید در سال ۲۰۲۳ نیز تقریبا ۷‌درصد کمتر از نیمه نخست سال ۲۰۲۰ بود، زمانی که قرنطینه‌‌‌های مربوط به بیماری کووید-۱۹ بخش عمده‌‌‌ای از اقتصاد این کشور را فلج کرد. این نشان‌‌‌دهنده تاثیر عمیق بر مصرف کل برق در آلمان از قطع مداوم تا استفاده از برق توسط خطوط تولید خاص و کارخانه‌‌‌هاست. برخی از بهبودهای بهره‌‌‌وری انرژی نیز به کاهش کل مصرف برق موردنیاز کمک کرده است، به‌ویژه در میان خانوارها و در ساختمان‌‌‌های اداری که دارای دستگاه‌‌‌های جدید مانند پمپ‌‌‌های حرارتی هستند.

اما بسیاری از کسب و کارهای بزرگ که هنوز برای حداقل برخی از نیازهای برقی خود به سوخت‌‌‌های فسیلی متکی هستند، مجبور شده‌‌‌اند آفلاین بمانند یا تا حدی محدود شوند. اینها نیازمند زمان و هزینه برای باز‌سازی سیستم‌های قدرت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای و کاهش نیازهای ورودی انرژی است.

نیروی محرک انرژی‌‌‌های تجدید پذیر

افزایش بیشتر در منابع انرژی تجدیدپذیر بدون انتشار و ارزان می‌تواند تعیین‌‌‌کننده باشد. برای تولیدکنندگان برق آلمانی، یارانه‌‌‌هایی برای ایجاد ظرفیت تامین انرژی تجدیدپذیر از سایت‌‌‌های خورشیدی و بادی در دسترس است که می‌تواند به افزایش نسبتا سریع کل عرضه برق و کربن‌‌‌زدایی کاربران نهایی کمک کند. داده‌‌‌های اندیشکده Ember نشان می‌دهد که شرکت‌های برق آلمان ظرفیت تامین انرژی خورشیدی را در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۲‌درصد و ظرفیت بادی را نزدیک به ۴‌درصد افزایش دادند و ظرفیت کلی انرژی پاک را نزدیک به ۷‌درصد افزایش داده و به رکورد ۱۵۶ گیگاوات رساندند.

آلمان از سال ۲۰۱۷ به طور پیوسته ظرفیت برق پاک خود را افزایش و ظرفیت تولید برق فسیلی را نیز کاهش داده است. شرکت‌های آب و برق با بستن نیروگاه‌‌‌های زغال‌سنگ سوز قدیمی ‌‌‌ظرفیت تولید نیروگاه‌‌‌های مبتنی بر سوخت فسیلی را نزدیک به ۷‌درصد در سال ۲۰۲۲، به ۳/ ۷۲ گیگاوات کاهش و در سال ۲۰۲۳ نیز ظرفیت عرضه برق هسته‌‌‌ای را به طور کامل متوقف کردند. با کاهش ظرفیت تاسیسات زغال‌سنگ سوز و هسته‌‌‌ای، سیستم تامین انرژی آلمان برای رشد پاکیزه بیشتر در درازمدت راه‌‌‌اندازی می‌شود که به صنعت برق این کشور کمک می‌کند تا به اهداف کلیدی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای دست یابد و به مصرف‌کنندگان عمده انرژی اجازه می‌دهد اتکا به انرژی فسیلی را کاهش دهند.

اما برای بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان آلمانی، هزینه کوتاه‌مدت برق آنقدر بالاست که امکان افزایش متوسط تولید را از سطوح کاهش یافته فعلی فراهم نمی‌‌‌کند و بدون کاهش شدید و پایدار بیشتر در هزینه‌‌‌های برق در ماه‌‌‌های آینده، بسیاری از این مشاغل ممکن است با خطر ورشکستگی یا تعطیلی مواجه شوند، حتی اگر هزینه‌‌‌های برق در حال حاضر به شدت نسبت به اوج سال گذشته کاهش یافته باشد.

شرکت‌های شبکه فشار قوی این کشور اخیرا اعلام کردند، تقویت خطوط انتقال برق آلمان برای‌گذار به یک صنعت بدون انتشار کربن، به ۱۴۱۹۷ کیلومتر شبکه جدید با هزینه میلیاردها یورو نیاز دارد. یک طرح توسعه‌‌‌ای که توسط چهار شرکت برای مشاوره عمومی ‌‌‌ارائه شده است، یک سرمایه‌گذاری مضاعف به مبلغ ۳/ ۱۲۸ میلیارد یورو (۷۲/ ۱۳۷ میلیارد دلار) را از هم‌‌‌اکنون تا سال ۲۰۴۵ می‌‌‌طلبد و ممکن است تکمیل برخی از آنها تا سال ۲۰۳۷ انجام شود. کل بودجه تخصیص داده شده به ۶/ ۴۱ میلیارد برای پروژه‌‌‌های خشکی و ۷/ ۸۶ میلیارد یورو برای اقدامات فراساحلی تقسیم شد. این شرکت‌ها در بیانیه‌‌‌ای مشترک گفتند که این طرح به ۵۷۴۲ کیلومتر کابل خشکی و ۸۴۵۵ کیلومتر دریایی و همچنین ساخت پنج خط انتقال بزرگ جریان مستقیم در خشکی و ۲۰ سیستم انتقال کابلی دریایی نیاز دارد.

آلمان می‌‌‌خواهد ۸۰‌درصد از تولید برق خود را در سال ۲۰۳۰ از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی تامین کند تا به هدف کاهش ۶۵ درصدی انتشار گاز CO۲ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ دست یابد. برلین همچنین می‌‌‌خواهد صنعت برق این کشور تا سال ۲۰۳۵ تا ۱۰۰‌درصد سبز شود، در حالی که پیش‌بینی می‌کند تقاضای برق تا سال ۲۰۴۵ دو برابر شود. برای رسیدن به آن نقطه، ظرفیت برق نصب شده باید پنج برابر از سطح امروزی افزایش یابد تا به ۷۰۰ گیگاوات در سال ۲۰۴۵ برسد، در حالی که بسیاری از اقدامات برای شبکه برق این کشور که در ابتدا برای سال ۲۰۴۵ برنامه‌‌‌ریزی شده بود، ممکن است زودتر اجرایی شود.