قیمت برق خانگی ژاپن تا 42‌ درصد افزایش می‌یابد

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، در یک کنفرانس مطبوعاتی صبح سه‌شنبه هفته گذشته اظهار کرد: افزایش قیمت توسط شرکت‌ها بین ۱۴ تا ۴۲‌درصد خواهد بود و این افزایش‌‌‌ که متاثر از بازتاب هزینه‌‌‌های بالای سوخت است، بر سومین اقتصاد بزرگ جهان فشار فزاینده‌ای را خواهد آورد. شرکت برق توکیو، که برق بزرگ‌ترین شهر ژاپن را تامین می‌کند، مجوز کمترین افزایش نرخ را در میان شرکت‌های برق منطقه‌ای دریافت کرد. شرکت‌های برق در این کشور با منابع مالی اندک، تحت‌تاثیر بحران انرژی جهانی سال گذشته قرار گرفته‌‌‌اند، زیرا هزینه‌‌‌های واردات سوخت‌‌‌های فسیلی به شدت افزایش یافته است. افزایش قبوض برق همچنین باعث افزایش حرکت صعودی قیمت‌ها می‌شود، زیرا بانک مرکزی ژاپن تورم را به دقت زیر نظر دارد و انتظار می‌رود سیاست‌‌‌های خود را در اوایل تابستان امسال تعدیل کند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، نرخ برق از بریتانیا گرفته تا کره‌جنوبی در حال افزایش است. این جنگ بازارهای سوخت را تحت‌تاثیر قرار داد و قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ را به سطوح بالایی رساند. دولت‌‌‌ها در تلاش هستند تا از پیامدهای این افزایش جلوگیری کنند، زیرا شرکت‌های خدمات شهری در تلاش برای حفظ ترازنامه هستند. به گفته تاکاهیده کیوچی، عضو سابق هیات‌مدیره بانک مرکزی ژاپن و اقتصاددان موسسه تحقیقاتی Nomura، افزایش قیمت برق در ژاپن می‌تواند تورم را تا ۴۲/  ۰‌درصد افزایش دهد. این در حالی است که نرخ اصلی تورم ژاپن در ماه آوریل ۱/  ۳‌درصد بود. در حالی که بانک مرکزی ژاپن انتظار دارد نرخ تورم در نیمه دوم سال مالی به زیر ۲‌درصد کاهش یابد و هر چه بیشتر از این هدف باز بماند، درصد تغییر احتمالی سیاست‌ها بیشتر خواهد شد.

به گفته تارو سایتو، رئیس تحقیقات اقتصادی در موسسه تحقیقاتی NLI، آخرین افزایش‌‌‌ها احتمالا در حد انتظارات بانک مرکزی ژاپن هستند. علاوه بر این، یارانه‌های دولتی که در اوایل سال‌جاری اجرایی شد، هزینه‌های خرده‌فروشی را کاهش داده است. اختصاص یارانه‌های دولتی که قرار است در ماه سپتامبر منقضی شوند، در حال حاضر قیمت برق را برای خانوارها تا حدود ۲۰‌درصد پایین آورده است زیرا نخست‌وزیر فومیو کیشیدا تلاش می‌کند تا درد تورم فزاینده را کاهش دهد. این می‌تواند دلیلی برای او در جهت تمدید کمک‌های دولتی فراهم کند، به‌خصوص اگر او انتخابات پیش رو را در نظر داشته باشد.

سایتو در ادامه افزود: برای من منطقی نیست که کیشیدا یارانه‌ها را فقط بر اساس تصویب امروز تمدید کند، زیرا مدت زیادی است که در مورد این موضوع صحبت می‌کنند. اما این یک موضوع سیاسی است و مطمئنا احتمال تمدید اقدامات یارانه‌ای دولت وجود دارد. نظرسنجی رویترز از ۱۹ اقتصاددان نشان داد که تورم اصلی قیمت مصرف‌کننده در ژاپن در ماه آوریل دوباره شتاب گرفته است، زیرا هجوم رشد قیمت خرده‌فروشی اثر یارانه‌های انرژی دولت را خنثی می‌کند. دولت چند ماه طول کشیده است تا درخواست‌های شرکت‌ها را برای کاهش بار تورمی بالای مصرف‌کنندگان بررسی کند اما روز سه‌‌‌شنبه هفته گذشته، جمعی از وزرا برای بررسی مسائل مربوط به قیمت‌ها تشکیل جلسه دادند و افزایش‌‌‌ قیمت‌ها را تصویب کردند که از اول ژوئن اجرایی و در لایحه ماه آینده منعکس می‌شود. پس از این تصمیم سهام شرکت‌های برق ژاپنی افزایش یافت. سهام تپکو تا ۹/  ۳‌درصد رشد کرد و سهام هوکوریکو الکتریک پاور، که بیشترین افزایش قیمت را بین رقبای خود خواهد داشت، با ۸/  ۵‌درصد افزایش به بالاترین سطح روزانه در دو سال گذشته رسید.

به گفته وزارت نیرو ژاپن، هوکایدو الکتریک پاور یک افزایش ۲۱درصدی را در قیمت‌های خود خواهد داشت، در حالی که شرکت‌های توهوکو الکتریک پاور ۲۴ درصد، تپکو ۱۴ درصد، هوکوریکو الکتریک پاور ۴۲ درصد، چوگوکو الکتریک پاور ۲۹درصد، شیکوکو الکتریک پاور ۲۵‌درصد و شرکت اوکیناوا یک رشد ۳۸درصدی را در قیمت‌های خود اعمال خواهند کرد. انتظار می‌رود به تعویق انداختن افزایش قیمت‌ها یا کاهش نرخ‌ها، این بخش زیان ده را به دلیل قیمت بالای جهانی سوخت و اهداف سبز توکیو تحت فشار قرار دهد.

 قیمت برق در سال ۲۰۲۲

در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ قیمت میانگین برق در ژاپن به رقم ۲۵۶/  ۰ دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت برای خانوارها و ۲۱۷/  ۰ دلار برای مشاغل رسید که شامل تمام اجزای قبض برق مانند هزینه برق، توزیع و مالیات می‌شود. برای مقایسه، متوسط قیمت برق در جهان برای آن دوره بالغ بر ۱۷۰/  ۰ دلار در هرکیلووات ساعت برای خانوارها و ۱۹۱/  ۰ دلار برای مشاغل بود. بر اساس مجموعه شاخص‌های توسعه بانک جهانی که از منابع رسمی به رسمیت شناخته شده گردآوری شده است، دسترسی به برق (درصد جمعیت) در ژاپن در سال ۲۰۲۲ صد‌درصد گزارش شده است. برای شروع زندگی در ژاپن، انعقاد قراردادهای برق، گاز و آب با شرکت‌های خدمات شهری ضروری است. در ژاپن، هزینه‌‌‌های مربوط به این سه سرویس عمدتا در زبان ژاپنی هزینه‌‌‌های آب و برق «Koh-netsu-hi» نامیده می‌‌‌شوند.

هزینه‌های آب و برق در موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره مانند روشنایی، تهویه مطبوع، تلویزیون، اجاق گاز و استحمام انجام می‌شود. با توجه به تفاوت فصول آب و هوایی در ژاپن، قبض برق بیشتر بسته به هر فصل متفاوت است. به‌خصوص در فصل زمستان زمانی که استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد، قبوض برق نیز در این کشور بالا می‌رود. با نگاهی به میانگین قبض ماهانه برق در ژاپن، در می‌یابیم که قبض برق با ۶۶۴۱ ین از ژانویه تا مارس که دما پایین است، در بالاترین سطح خود قرار دارد. همچنین قبض برق از آوریل تا ژوئن به حدود ۴۹۹۰ ین کاهش می‌یابد که فصل نسبتا راحتی برای صنعت برق ژاپن است.