در اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا سازمان‌هایی با ماهیت دولتی و حاکمیتی وظیفه اصلی ریل‌‌‌گذاری و تدوین مقررات و سیاست‌‌‌های حوزه انرژی و بهره‌‌‌وری انرژی را بر عهده دارند. رسیدن به سطح مطلوب حفاظت از محیط‌‌‌زیست، تعهد کشورها به کنوانسیون‌‌‌های بین‌المللی و همچنین بهبود شاخص شدت انرژی به‌‌‌عنوان استراتژی‌‌‌های کلان و اصلی تشکیل این سازمان‌ها همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن افزایش بهره‌‌‌وری انرژی به‌‌‌عنوان یکی از شاخص‌‌‌های توسعه پایدار انرژی است. از این‌رو، ابزارهای تحقق این هدف در کشورهای مختلف ساختاری یکسان دارند که از آن جمله می‌توان به آموزش و فرهنگ‌‌‌سازی در حوزه بهره‌‌‌وری انرژی، تدوین قوانین و مقررات مرتبط، بازنگری و تدوین معیارها و استانداردهای مصرف انرژی، تشکیل صندوق‌های پوششی و حمایتی از طرح‌‌‌های افزایش بهره‌‌‌وری، سیاست‌‌‌های تشویقی و معافیت‌‌‌های مالیاتی و عوارضی اشاره کرد.

در این میان، استانداردهای برچسب انرژی تجهیزات و لوازم برقی و همچنین معیار استاندارد مصرف انرژی در فرآیندهای صنعتی به‌‌‌عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزار در بهبود بهره‌‌‌وری انرژی همواره از اولویت‌‌‌های وزارت نیرو و سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی‌برق بوده است که می‌تواند علاوه بر کاهش نیاز به تولید انرژی در کشور منجر به حفظ و صیانت از منابع انرژی و همچنین محیط‌‌‌زیست شود. از سوی دیگر، ارتقای رتبه انرژی تجهیزات انرژی‌‌‌بر علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت به مصرف‌کنندگان می‌تواند باعث افزایش قابلیت رقابت این تجهیزات در بازارهای ملی و بین‌المللی شود. بنابراین بر اساس مواد مرتبط قانون اصلاح الگوی مصرف، ارتقای استانداردها و معیارهای مصرف انرژی در تجهیزات برقی و فرآیندهای انرژی‌‌‌بر صنعتی یکی از برنامه‌‌‌های دولت سیزدهم است که با قابلیت کاهش تقاضای مصرف برق به‌‌‌میزان ۳هزار مگاوات طی ۴ سال در ساتبا به‌‌‌صورت جدی دنبال خواهد شد.

از جمله فعالیت‌‌‌‌های پیش‌‌‌رو برای تحقق این امر می‌توان از تدوین، بازنگری و ارتقای استانداردهای برچسب انرژی، حمایت از تولیدکنندگان در راستای تولید محصولات با رتبه انرژی بالا، توسعه آزمایشگاه‌‌‌های تعیین برچسب انرژی و ایجاد سامانه‌‌‌ برخط بازرسی انرژی تجهیزات و فرآیندهای انرژی‌‌‌بر نام برد. در این راستا تفاهم، هم‌‌‌افزایی و هماهنگی ذی‌نفعان از جمله وزارت نیرو، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد می‌تواند بسیار راهگشا باشد. خوشبختانه این تفاهم در اولین گام برای بازنگری استاندارد برچسب انرژی در کولرهای آبی جهت نیل به ۱۲۰۰ مگاوات صرفه‌‌‌جویی محقق و مراسم رونمایی از برچسب جدید انرژی کولرهای آبی در روز شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ با حضور وزیران محترم نیرو و صمت و رئیس محترم سازمان ملی استاندارد برگزار می‌شود.