این رآکتور یک رآکتور هسته‌ای آب تحت فشار نسل سوم چین است که به‌طور مشترک توسط گروه انرژی هسته‌ای عمومی چین و شرکت ملی هسته‌ای چین ساخته شده است. نسخه CGN و نسخه صادراتی مشتق شده آن، HPR۱۰۰۰ نامیده می‌شود. واحد جدید که به نام Kanupp-۳ شناخته می‌شود، نتیجه یک سرمایه‌گذاری ۷/ ۲ میلیارد دلاری است و به عنوان بخشی از طرح کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) ساخته شده است. قرارداد دو رآکتور جدید در کراچی در سال ۲۰۱۳ امضا شد. ساخت نیروگاه هسته‌ای کراچی شماره ۲ در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در مارس ۲۰۲۱ به بهره‌برداری رسید. ساخت واحد Kanupp-۳ یک سال بعد دنبال شد. واحد Kanupp-۳ در حالی پنج‌شنبه گذشته افتتاح شد‌ که در ۴ مارس ۲۰۲۲ به شبکه برق سراسری پاکستان متصل شده بود.

رآکتور آب تحت فشار

هوآلونگ وان یا HPR۱۰۰۰ یک رآکتور آب تحت فشار سه حلقه‌ای نسل III+ است. گفته می‌شود که طراحی آن روی رآکتور ACPR-۱۰۰۰ گروه انرژی هسته‌ای عمومی چین و مدل ACP-۱۰۰۰ شرکت ملی هسته‌ای چین بهبود یافته است. هوآلونگ وان دارای طرح‌بندی تک دودکش، ساختار محفظه دوگانه و سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال است. شریف در مراسم تحلیف روز پنج‌شنبه هفته گذشته اظهار کرد پاکستان به‌شدت به منابع انرژی پاک‌تر و کم‌هزینه‌تر نیاز دارد و خاطرنشان کرد که این کشور به دنبال توسعه انرژی هسته‌ای، برق‌آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر است. شریف گفت که پاکستان حدود ۶۰ گیگاوات ظرفیت تولید برق‌آبی دارد، اما امروز تنها از حدود ۱۰ گیگاوات آن استفاده می‌کند.  نخست‌وزیر با تبریک این رویداد به کارگرانی از پاکستان و چین که در ساخت رآکتور جدید مشارکت داشتند، افتتاح Kanupp-۳ را «گامی رو به جلو در همکاری با دوست قابل اعتماد پاکستان یعنی چین» خواند. رافائل ماریانو گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی ویدئویی در این مراسم گفت که رآکتور جدید برای حمایت از تامین انرژی پاکستان و ترویج انرژی پاک در مبارزه با تغییرات آب و هوایی مهم است.

نیروگاه‌های سوخت‌های فسیلی برترین نسل پاکستان

تولید انرژی با سوخت فسیلی، از جمله زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت، در صدر ترکیب انرژی پاکستان قرار دارد و بیش از ۶۰ درصد برق این کشور را تامین می‌کند. انرژی آبی با حدود ۲۰ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. بر اساس آمارهای دولتی که هفته گذشته منتشر شد، برق هسته‌ای حدود ۱۰ درصد از کل برق تولیدی پاکستان را تامین می‌کند. تاسیسات KANUPP در ابتدا در سال ۱۹۷۲ با یک واحد اورانیوم دوتریوم کانادایی ۱۳۷ مگاواتی یا CANDU راه‌اندازی شد. رآکتور آب سنگین تحت فشار توسط شرکت جنرال الکتریک کانادا تامین شده است.

واحد شماره یک نیروگاه هسته‌ای کراچی پس از گذشت ۳۰ سال از عمر طراحی خود، در سال ۲۰۰۲ با ظرفیت کاهش یافته فعالیت کرد و با هر دو رآکتور جدید ایستگاه که اکنون آنلاین هستند، در حقیقت از رده خارج شده است. کمیسیون انرژی اتمی پاکستان‌(PAEC) اعلام کرد که ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای نصب شده فعلی این کشور ۳۵۳۰ مگاوات است. همراه با دو رآکتور در کراچی، رآکتورها شامل چهار رآکتور در نیروگاه چشمه با دو واحد ۳۲۵ مگاواتی و دو واحد ۳۴۰ مگاواتی در سایت در پنجاب است.  مقامات PAEC گفته‌اند که می‌خواهند دو رآکتور دیگر در کراچی اضافه کنند که احتمالا واحدهای APR-۱۴۰۰، هر کدام با ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات خواهد بود.

پس از اینکه PAEC و شرکت ملی هسته‌ای چین در اواخر ژانویه قراردادی را برای ساخت آن امضا کردند، ساخت واحد پنجم در چاشما، احتمالا با یک رآکتور از نوع هوآلونگ وان، برنامه‌ریزی شده است. این آژانس همچنین در حال برنامه‌ریزی دو واحد ۱۴۰۰ مگاواتی در سایتی در مظفرگر، پنجاب است. چین و پاکستان در سال ۱۹۸۶ همکاری خود را در زمینه انرژی هسته‌ای آغاز کردند و هر دو کشور «توافق‌نامه همکاری در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» را امضا کردند. قرارداد اولیه به عنوان بخشی از آن، توافق برای ساخت نخستین رآکتور آب تحت فشار ۳۲۵ مگاواتی در نیروگاه چشمه بود.