همچنین این شرکت در ۱۹ دسامبر اعلام کرد که راه‌اندازی مجدد واحد «پنلی ۲‌» خود را تا ۱۱ ژوئن سال آینده به تعویق خواهد انداخت. این در حالی است که در ابتدا قرار بود این واحد در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳ به خدمت بازگردد. این شرکت در پیامی به اپراتور شبکه RTE فرانسه، گفت که راه‌اندازی مجدد واحد «گلفک ۱» آن نیز تا ۱۱ ژوئن، حدود چهار ماه پس از راه‌اندازی مجدد اولیه آن در ۱۸ فوریه، به تعویق افتاده است. همچنین EDF گفت که راه‌اندازی مجدد واحد «کاتانوم ۳» حدود یک ماه به تعویق افتاده است و اکنون در ۲۶ مارس راه‌اندازی مجدد خواهد شد. راه‌اندازی مجدد واحد Civaux ۲ نیز از اوایل ژانویه تا ۱۹ فوریه به تعویق افتاده است.

فرانسه، مانند سایر کشورهای اروپایی، در بحبوحه بحران انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین قرار دارد که واردات گاز طبیعی از روسیه را کاهش داده است. این کشور اکنون برق وارد می‌کند، در حالی که به‌طور سنتی صادرکننده برق بوده است. مقامات EDF می‌گویند که رآکتورهای هسته‌ای فعال با ظرفیت کمتر از ۷۰ درصد کار می‌کنند. اپراتور شبکه این کشور همچنان نسبت به کمبود احتمالی برق با ادامه زمستان هشدار می‌دهد. این شرکت در ۱۶ دسامبر همچنین گفت که راه‌اندازی یک رآکتور جدید در فلامنویل، در شمال غربی فرانسه را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق می‌اندازد، زیرا کار روی این پروژه ادامه دارد، که در حال حاضر بیش از یک دهه از تاریخ راه‌اندازی اولیه آن در سال ۲۰۱۲ گذشته است.

امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهور در اوایل سال جاری از افزایش عمده برنامه‌های انرژی هسته‌‌ای فرانسه خبر داد. مکرون گفت که دولت به ساخت ۱۴ رآکتور جدید کمک خواهد کرد تا همچنان به کاهش انتشار کربن خود ادامه دهد و همچنین به منابع خارجی انرژی وابسته است. فرانسه ۵۶ رآکتور هسته‌ای دارد که حدود ۷۰ درصد برق این کشور را تولید می‌کند. از طرف دیگر گزارش‌های جدید نشان می‌دهد تاسیسات خورشیدی اتحادیه اروپا نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است. گزارش جدیدی از گروه صنعتی SolarPower Europe نشان می‌دهد که تاسیسات خورشیدی در این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به رکورد ۴/ ۴۱ گیگاوات ظرفیت تولید رسیده است.

والبورگا همتسبرگر، مدیرعامل شرکت سولار پاور اروپا، گفت: اعداد واضح هستند. برق سولار یا خورشیدی در میان بحران‌‌های انرژی و آب و هوایی، راه‌حل حیاتی ارائه می‌کند. به گفته وی، هیچ منبع انرژی دیگری به اندازه انرژی خورشیدی سریع و قابل اعتماد و در حال رشد نیست. در حالی که یافتن منابع دیگر انرژی برای بسیاری از کشورهای اروپایی که سال‌ها به گاز طبیعی روسیه متکی بوده‌اند، موضوعی حیاتی شده است. آژانس بین‌المللی انرژی گفته است که اتحادیه اروپا باید در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ گیگاوات برق خورشیدی نصب کند تا کمبود گاز روسیه را جبران کند.

آلمان پیشتاز ظرفیت جدید

آلمان بیش از هر کشوری در اتحادیه اروپا ظرفیت انرژی خورشیدی نصب کرده است و در سال ۲۰۲۲ حدود ۸ گیگاوات به نسل جدید اضافه کرد. این کشور اکثر نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز و نیروگاه هسته‌ای خود را با تغییر صنعت نیروی کشور به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر تعطیل کرده است. همچنین آلمان برنامه‌ریزی کرده بود تا پایان سال جاری تولید برق هسته‌ای خود را به‌طور کامل متوقف کند، اما مقامات دولتی خواستار باقی ماندن سه نیروگاه حداقل تا اواسط آوریل سال آینده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، اسپانیا در سال جاری ۵/ ۷ گیگاوات به ظرفیت تولید خورشیدی خود اضافه کرده است. همچنین لهستان (۹/ ۴ گیگاوات)، هلند (۴ گیگاوات) و فرانسه با تولید ۷/ ۲ گیگاوات، پنج کشور اول در بخش انرژی خورشیدی در اتحادیه اروپا هستند. لهستان در ماه آوریل سال جاری در محاسبه میزان مصرف برق مشترکان کوچک و متوسط خود از روش نت مترینگ به استراتژی نت بیلینگ حرکت کرد. این انتقال، همراه با قیمت‌های بالای برق و رشد سریع این صنعت، به بهبود سرعت پذیرش برق خورشیدی کمک کرد.

پرتغال برای نخستین بار وارد لیست ۱۰ کشور برتر شد و SolarPower Europe گزارش داد که این کشور ۲۵۱ درصد افزایش ظرفیت تولید برق خورشیدی داشته است. در این گزارش آمده است: صنعت PV (فتوولتائیک) در مقیاس کوچک، به لطف طرح‌های تشویقی در این کشور و قیمت بالای برق که جذابیت مدل‌های تجاری را بهبود بخشیده است، بازار را تقویت کرده است.

افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت کل اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش SPE، کل ظرفیت انرژی خورشیدی اتحادیه اروپا ۲۵ درصد افزایش یافته است و از ۵/ ۱۶۷ گیگاوات در سال ۲۰۲۱ به ۹/ ۲۰۸ گیگاوات در سال ۲۰۲۲ رسیده است. طبق پیش‌‌بینی این سازمان، رشد سالانه PV در اروپا در سال ۲۰۲۳ به ۶/ ۵۳ گیگاوات و در سال ۲۰۲۶ به ۸۵ گیگاوات خواهد رسید. این بدان معناست که بازار برق خورشیدی اتحادیه اروپا در عرض چهار سال بیش از دو برابر خواهد شد و تا سال ۲۰۲۶ به ۴۸۴ گیگاوات خواهد رسید. همچنین هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه REPowerEU، طرح کمیسیون اروپا برای گسترش تولید برق تجدیدپذیر در سراسر این بلوک، خواستار تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین حداقل ۴۵ درصد از برق اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ است. در گزارشی که روز سه‌‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، آمده است که اتحادیه اروپا به کارگران بیشتری برای نصب پنل‌‌های خورشیدی و اتصال آرایه‌های خورشیدی به شبکه برق نیاز دارد و برنامه‌های آموزشی بیشتری برای ارائه تکنسین‌‌های واجد شرایط پیشنهاد کرد.