بانک بازسازی و توسعه اروپایی با اعلام این موضوع خاطرنشان کرد جنگ غیرموجه روسیه و اوکراین و به ویژه حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند و جزئیات وام تخصیص‌یافته را تشریح کرد. به گفته این بانک، وام تضمین شده ۳۰۰ میلیون یورویی در دو بخش به Ukrenergo اعطا خواهد شد که حداکثر ۱۵۰ میلیون یورو آن برای خرید تجهیزات به جهت اجرای تعمیرات اضطراری در سیستم انتقال برق اوکراین است و ۱۵۰ میلیون یورو دیگر شامل حمایت از ساختار سرمایه‌ای صنعت برق این کشور است.

این در حالی است که به‌طور جداگانه، بخش تعمیرات اضطراری با کمک مالی توسط هلند در قالب یک وام تا سقف ۷۲ میلیون یورو تکمیل خواهد شد. این وام در یک بسته ۳۷۲ میلیون یورویی برای حمایت از نیازهای فوری و بازسازی زیرساخت انتقال Ukrenergo ترکیب خواهد شد. سرمایه‌گذاری‌های EBRD در اوکراین با حمایت اهداکنندگان و شرکا انجام می‌شود. بانک اروپایی بازسازی و توسعه، یک نهاد مالی است که در سال ۱۹۹۱ تاسیس شده است و مقر آن در شهر لندن است. ایالات متحده آمریکا که ۵۰۰ میلیون دلار به صندوق واکنش به بحران EBRD کمک کرده است و به‌شدت متعهد به رسیدگی به تاثیرات جنگ بر اوکراین است، تا ۵۰ درصد از وام EBRD را با ضمانت مالی حمایت خواهد کرد.

اودیل رنو باسو، رئیس EBRD در این خصوص اظهار کرد: تعمیرات فوری در شبکه برق اوکراین یک اولویت فوری برای EBRD است و مردم و مشاغل اوکراین برای گذراندن زمستان سخت پیش رو نیاز به دسترسی مداوم به برق دارند. وی در ادامه افزود: با این تامین مالی مهم، ما به Ukrenergo کمک می‌کنیم تا تعمیرات اضطراری سریع تجهیزات آسیب‌دیده، پست‌های فشار قوی و خطوط انتقال را انجام دهد. این امر تداوم ارائه خدمات انتقال انرژی حیاتی را در طول فصل استفاده از تجهیزات گرمایشی برای خانوارها، مشاغل و جوامع اوکراینی تضمین خواهد کرد.

تصمیم روسیه برای هدف قرار دادن شبکه نیروگاه‌های برق‌آبی اوکراین در اواخر ماه اکتبر نشان‌دهنده تشدید تلاش‌های این کشور برای از بین بردن منابع انرژی و برق اوکراین است. شبکه برق اوکراین حدود سه هفته دچار حملات متمرکز بر نیروگاه‌های زغال‌سوز و گازسوز و مهم‌تر از همه، تخریب پست‌های برقی که بخش‌های مختلف شبکه را به هم متصل می‌کنند، شد. هرچند قطع برق یک امر عادی جدید در فصل زمستان است.

قطع برق ممکن است تا حدی بر ارتش اوکراین تاثیر بگذارد، ارتش اوکراین دارای شتاب میدان نبردی است که کرملین ناامیدانه می‌خواهد آن را متوقف کند، اما بدیهی است که جدی‌‌ترین عواقب آن برای غیرنظامیانی خواهد بود که در معرض خطر بی‌‌برقی و سایر خدمات عمومی در این کشور هستند، در کشوری که دمای زمستان می‌تواند تا منفی۲۰ درجه سانتی‌گراد کاهش یابد. اوکراین و متحدانش باید برای طولانی‌مدت آماده شوند و آماده تمرکز بر حمایت‌های بشردوستانه بیشتر باشند.

ماتئو پاترون، مدیرعامل اروپای شرقی و قفقاز این بانک گفت: با توجه به اینکه فصل زمستان از قبل شروع شده و ثبات سیستم انرژی کشورها از اهمیت راهبردی برخوردار است، ما در تلاش هستیم تا وجوه وام را در نخستین فرصت به اوکراین اختصاص دهیم. به گفته وی EBRD نقش منحصر به فردی در این بحران دارد. به دنبال بیش از ۳۰ سال ترویج گذار اقتصادی در اوکراین، واکنش اضطراری این بانک به جنگ، بر حمایت از اقتصاد امروز این کشور و آماده شدن برای بازسازی اوکراین در آینده متمرکز شده است. اقدامات بانک‌های مکمل و سایر موسسات مالی بین‌المللی که به دولت اوکراین کمک می‌کنند و همچنین اقدامات آژانس‌های بشردوستانه در همین راستا است.

علاوه بر تقویت امنیت انرژی و سیستم شبکه برق این کشور، بودجه بانک اروپایی بازسازی و توسعه، برای اوکراین صرف تامین مالی فعالیت‌های تجاری برای حفظ جریان کالاهای ضروری، امنیت غذایی و زیرساخت‌های حیاتی می‌شود. بودجه EBRD همچنین برای کمک به پناهندگان در کشورهای همسایه و کمک به شهرهای میزبان آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون در سال جاری به عنوان بخشی از بیش از یک میلیارد یورو ارائه شده به اوکراین، EBRD قبلا یک وام زیرساختی ۲/ ۱۴۷ میلیون یورویی را به Ukrenergo تحت عنوان بودجه اضطراری اعطا کرده است.

در ماه اکتبر، رنو باسو رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه، در جریان سفر خود به کی‌یف برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، به رئیس این بانک در اوکراین برای حمایت از این کشور در حالی که از خود در برابر روسیه دفاع می‌کند، تبریک گفت و متعهد شد که EBRD تا سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳ میلیارد یورو برای کمک به کسب و کار و اقتصاد اوکراین واگذار خواهد کرد.  اوکراین یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان سرمایه‌گذاری‌های این بانک است. هدف این کمک‌‌ها تضمین انعطاف‌‌پذیری اوکراین در برابر حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی خود و کشورهایی است که از پناهندگان استقبال می‌کنند، تا بتوانند در صورت امکان برنامه‌های اوکراین برای بازسازی خود را تسهیل کنند.